Hej,

Vi är på gång att köpa in vitvaror till nytt kök(IKEA) som kan komma att se ut något i stil med detta :

bDNLnBB.png

Vår första tanke var att sätta in en fläkt som denna

78644.jpg
730 m3/h
90 cm bred

Det skulle såfall sättas ett skåp över den och sen skulle den sträcka sig ut under skåpen på sidorna. Men troligen lär detta ge mindre än 50 cm mellan fläkt och spis.

Så nu har vi ett par frågor :

1. Ofta ser man råd och tips som pekar främst på utseende, typ(vägghängd/skåphängd mfl) och oväsen. Väldigt sällan ser man någon som verkligen diskuterar effekten av fläkten? Har för mig att man tidigare pratat om att en köksfläkt ska byta ut luften i köket 5-6 gånger under en timme. Även om man kanske vill överdimensionera detta så finns risken att värmesystemet inte hänger med vilket kyler ner köket. Samtidigt kan jag tycka att man inte behöver ha igång en effektiv fläkt lika länge eller att man kan köra min lägre inställning vilket bör spara lite på servicen? Vad säger ni?

2. Vi vill gärna montera in fläkten i skåp, kan man göra detta även med en vägghängd fläkt eller måste det vara särskilt skåps fläkt? Visst förstår jag att man kan komma att få såga en hel del i det där skåpet och det kanske blir på tok för ostabilt? Det ultimata hade annars varit att sätta in fläkten på bilden ovan och låta den stick in under skåpen på sidorna om det nu går.

3. Hur nära hällen ska fläkten sitta? Har sett rekommendationer på att sätta den så högt upp det går men detta låter konstigt? Det bör vara mer effektivt att ha den nära?
 
BirgitS
1. Eftersom en fläkt normalt inte är igång särskilt stor del av dygnet hinner det inte kyla ner köket. Dessutom högsta läget har man väl i bara när man steker hårt, vilket är ändå kortare tid.

3. Visst är det effektivast att ha fläkten nära hällen, så länge den inte skymmer kastrullerna och man inte slår huvudet i den. Jag tycker att om du har överskåpen 50 cm över bänkhöjd så blir det bra att ha den där fläkten monterad direkt under dem och det blir väl då ca 45 cm mellan häll och fläkt.
 
Anledningen till att det finns ett mini mått för de flesta fläktar är för att undvika brand i fläktens fettfilter. dessutom är det praktiskt att kunna se spisen utan att ducka under fläkten. Jag tycker absolut ni ska sätta den på minst 50cm gärna 65cm eller ha en som inte är rak i neder

Det är med största sannolikhet inga problem att såga ut en skåpstomme för att montera in fläkten. Skåpet sitter ju fast i grannarna också och får stadga därifrån. Däremot kan det vara risk för skrammel mellan fläktens plåtar och skåpet. En fläkt som är tänkt för inbyggnad har normalt ingen skorsten utan bara ett rör som går upp.

Jag tycker ni ska se över möjligheten att sätta fläktmotorn på taket och bara ha en kåpa inne för att slippa en del oväsen.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
2. Olika fläktar kräver olika modifikationer på skåpet, vissa ersätter i princip hela undersidan andra kräver bara hål för el och imkanal.
Jag skulle inte oroa mig så värst över att det blir ostabilt oavsett, speciellt inte om du har skåp breve.
 
BirgitS
Det är väl denna fläkt: http://www2.bsh-group.com/siemens-h...crumb=islandchimneyandceilinghoods#/tab=tab-0
I dess bruks- och monteringsanvisning står detta:
Avlagringar i fettfiltret kan antändas. För att undvika värmealstring bör du se till att alltid följa angivna säkerhetsavstånd. Ta reda på vad som gäller för din spishäll.
...
Spisfläkten får endast monteras med ena sidan direkt mot högskåp eller vägg. Minimiavståndet mot högskåp eller vägg
ska vara 50 mm.
Du behöver alltså kolla upp vad det står i installationsanvisningen för spishällen. Den andra delen innebär att du inte får ha skåp direkt mot sidorna av fläkten men kan kanske också innebära att det måste vara fritt ovanför fläkten.

Det finns även en bild på sidan 9 som visar att minimiavståndet mellan häll och fläkten är 55 cm.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
A
1. med moderna hus är det stora problemet med till-luften vilket medför att fläkten inte får ut nått

2. går att sätta skåp utanpå fläkten men en " vanlig fläkt" är ju oftast billigare. men som tidigare postar skrev titta på de som har fläktmotorn på taket.

3. minimiavstånd till elspis är 55cm resp gas 65cm tror att det är en byggnorm
 
  • Gilla
Fundersam99 och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in en fläkt från Fjäråskupan när vi renoverade köket för tre år sedan och dessutom bytte jag upp mig till ett 150mm rör från ett 125mm.
Ångrar inte en minut att jag valde en rejäl fläkt, tror faktiskt inte jag har kört den på mer än halv fart någon gång sen vi köpte den. Kör man på lägsta hastighet så är det lätt att glömma den igång för då hörs den inte alls.

162290736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just vår fläkt går ju inte att montera i ett skåp men det finns nog andra fläktar med liknande prestanda.
Den här har nog samma specifikationer. http://fjaraskupan.se/produkt/skapskupor/front/

Mitt tips är att inte snåla på fläkten och försöka öka diametern på röret.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
blue.b skrev:
Vi satte in en fläkt från Fjäråskupan när vi renoverade köket för tre år sedan och dessutom bytte jag upp mig till ett 150mm rör från ett 125mm.
Ångrar inte en minut att jag valde en rejäl fläkt, tror faktiskt inte jag har kört den på mer än halv fart någon gång sen vi köpte den. Kör man på lägsta hastighet så är det lätt att glömma den igång för då hörs den inte alls.
+1! Jag har en annan modell från Fjäråskupan – Diskret: http://fjaraskupan.se/produkt/skapskupor/diskret/ – och är jättenöjd. Jag är tyvärr tvungen att använda den som återcirkulerande fläkt med kolfilter, men även då är den riktigt bra – klart effektivare på os-fronten än den Siemensfläkt (med utsug) jag hade i min förra lägenhet. Dessutom lever den verkligen upp till sitt namn, den syns inte alls när den inte används, och när den väl används ser man bara den glasskiva som man då gäller fram.
 
Slog till på en LC67BC532 som ser ut såhär :
MCSA00662029_LC67BC532_def.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www2.bsh-group.com/siemens-home/se/produktlista/LC67BC532

Jag har kontrollerat med Siemens om att sätta ett skåp över den och mycket riktigt som någon nämnde så är det inte alls tanken. Den ska stå fritt vilket betyder att de inte kan säkerställa ljud eller effekt på den. Tyvärr har de ingen annan inbyggnadsfläkt som inte dras ut och som matchar effekten.

Så vad tror ni, ska jag köra på den ändå och sätta ett skåp runt den eller ska jag avbeställa den och välja något helt annat märke?

I mitt fall vill jag sätta den något i stil med detta :

modern-sektion-kitchen-8.jpg
 
toolman77 skrev:
Jag tycker ni ska se över möjligheten att sätta fläktmotorn på taket och bara ha en kåpa inne för att slippa en del oväsen.
Vi har hört på en från CT Thermex men bara motorn som man sätter vid skorstenen men det skulle kosta 6000 kr vilket känns lite i överkant för en fläkt. Vet ju att man kan få tag i tillräckligt bra för mindre pengar, finns ingen anledning till att överdimensionera.
 
snowjim skrev:
Vi har hört på en från CT Thermex men bara motorn som man sätter vid skorstenen men det skulle kosta 6000 kr vilket känns lite i överkant för en fläkt. Vet ju att man kan få tag i tillräckligt bra för mindre pengar, finns ingen anledning till att överdimensionera.
Kika på en fläkten heter gruppo incasso från tillverkaren falmec så hittar ni nog en bra fläkt som monteras i skåpet och avståndet mellan häll o fläkt bibehålls...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.