Hej,

Vi har köpt ett radhus från 1974 och ska helrenovera köket. Huset har mekanisk frånluft och nuvarande spiskåpa leder rakt upp till skorstenen. All frånluft i huset går ut via en gammal fläkt på vinden som jag tror heter JBDA och är från fd Fläkt, se bild.

Jag kan inte mycket om ventilation. Vi har varit på studiebesök hos blivande granne som har ett likadant hus. De renoverade nyligen köket, flyttade på spisens placering och valde då att sätta in en kolfilterfläkt istället eftersom de "inte litade" på kapaciteten i husets mekaniska frånluftssystem. Kökets frånluft går nu hos dem via en vanlig ventil.

Nu undrar vi hur vi ska göra. Det känns dumt att köra på kolfilterfläkt om det är mindre effektivt än en modern alliancefläkt eller spiskåpa. Samtidigt vill vi också flytta på spisens placering i köket vilket kommer innebära ny ventilationskanal med flera krökar, vet ej hur det påverkar funktionen.

En andra fråga, är det värt att oavsett byta ut eller låta serva en takfläkt som är 30+ år gammal även om den verkar funka? Tänker att en apparat som jobbat så länge borde vara rätt sliten.

Tack!

Smutsig etikett från en Fläkt JBDA-ventilationsfläkt på betonggolv med mätskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fläktsystem är byggda för att hålla. Det som slits är motorlager. Reservdelsmotor tycks finnas att tillgå till JBDA-systemet.
En kolfilterfläkt låter som en sämre lösning än en konventionell utsugsfläkt.

Du får kolla hur vent.agg hänger samma, ev. hanterar det även frånluft från WC/bad.
 
E etompau skrev:
Fläktsystem är byggda för att hålla. Det som slits är motorlager. Reservdelsmotor tycks finnas att tillgå till JBDA-systemet.
En kolfilterfläkt låter som en sämre lösning än en konventionell utsugsfläkt.

Du får kolla hur vent.agg hänger samma, ev. hanterar det även frånluft från WC/bad.
Tack för svar. Det stämmer att det även hanterar frånluft från bad och tvättstuga i källare samt bad på övervåning. Vet ej i detalj hur det är kopplat, så en risk med alliancefläkt kan vara att matos hamnar i badrum istället för i skorstenen..?
 
E Erik RH skrev:
Tack för svar. Det stämmer att det även hanterar frånluft från bad och tvättstuga i källare samt bad på övervåning. Vet ej i detalj hur det är kopplat, så en risk med alliancefläkt kan vara att matos hamnar i badrum istället för i skorstenen..?
Enklast är att bibehålla fläktkåpan. Bef. system är inte byggt för att en (alliance)fläkt ska trycka in frånluft från köket.
Är ni nöjda med effekten på utsug från spiskåpa och från övriga utsugspunkter?
 
E
Det finns nya spiskåpor med transformatorstyrning till centralventilation.

Franke har en bra sida för att hitta rätt typ av spiskåpa, https://www.franke.com/se/sv/ks/expertise/select-the-right-hood.html

Det ni vill ha är en "spiskåpa villa"

Ta hjälp av en ventilationsfirma för injustering av systemet när ni är färdiga. Kontakta dem redan innan, så kan de hjälpa till att vägleda er i valet av kåpa så att det blir rätt direkt
 
Tack. Ja, det låter smartast att ta professionell hjälp direkt. Vi får inte tillgång till huset förrän efter helgerna. Enligt säljaren har spiskåpan inte haft optimal effekt men badrummen som är relativt nyrenoverade har haft bra utsug. I badrum i källaren sitter en pax-fläkt.
 
Tycker Fläkt-logotypen ser relativt ny ut. Är ni säkra på att anl. är från 1974?
 
E etompau skrev:
Tycker Fläkt-logotypen ser relativt ny ut. Är ni säkra på att anl. är från 1974?
Huset är från 1974 men efter att ha tittat närmare på bilden gissar jag att fläkten är från senare delen av 1988. Det står visst "8840" under "DATE/W".
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E Erik RH skrev:
Hej,

Vi har köpt ett radhus från 1974 och ska helrenovera köket. Huset har mekanisk frånluft och nuvarande spiskåpa leder rakt upp till skorstenen. All frånluft i huset går ut via en gammal fläkt på vinden som jag tror heter JBDA och är från fd Fläkt, se bild.

Jag kan inte mycket om ventilation. Vi har varit på studiebesök hos blivande granne som har ett likadant hus. De renoverade nyligen köket, flyttade på spisens placering och valde då att sätta in en kolfilterfläkt istället eftersom de "inte litade" på kapaciteten i husets mekaniska frånluftssystem. Kökets frånluft går nu hos dem via en vanlig ventil.

Nu undrar vi hur vi ska göra. Det känns dumt att köra på kolfilterfläkt om det är mindre effektivt än en modern alliancefläkt eller spiskåpa. Samtidigt vill vi också flytta på spisens placering i köket vilket kommer innebära ny ventilationskanal med flera krökar, vet ej hur det påverkar funktionen.

En andra fråga, är det värt att oavsett byta ut eller låta serva en takfläkt som är 30+ år gammal även om den verkar funka? Tänker att en apparat som jobbat så länge borde vara rätt sliten.

Tack!

[bild]
Stod inför exakt samma situation som er inför min renovering som jag gjorde. Jag har också ett frånluftssystem med styrning från spiskåpan.

Frankes kåpor vars beteckning slutar på "-16" har den styrningen och kan ersätta rakt av. En anledning till att nuvarande kåpa funkar dåligt kan vara en imkanal som är i behov av rensning.

Jag flyttade min spis, men gjorde ett nytt schakt på övervåningen för att slippa några 90-böjar. Naturligtvis önskvärt om det går att minska antalet 90-böjar. Går det inte, se till att sätta renslucka/luckor för att kunna hålla rent i kanalen.
 
  • Gilla
Erik RH
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Stod inför exakt samma situation som er inför min renovering som jag gjorde. Jag har också ett frånluftssystem med styrning från spiskåpan.

Frankes kåpor vars beteckning slutar på "-16" har den styrningen och kan ersätta rakt av. En anledning till att nuvarande kåpa funkar dåligt kan vara en imkanal som är i behov av rensning.

Jag flyttade min spis, men gjorde ett nytt schakt på övervåningen för att slippa några 90-böjar. Naturligtvis önskvärt om det går att minska antalet 90-böjar. Går det inte, se till att sätta renslucka/luckor för att kunna hålla rent i kanalen.
Tack, skulle inte förvåna mig om det finns rensningsbehov. Vi får be någon kunnig titta på det. Ska kolla på Frankes kåpor.
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
N
När jag flyttade in i vårt hus hade förre ägaren satt in en vanlig köksfläkt. Fläkten på taket gick på max och slutade fungera efter ett par månader. Minns även att det var ett rejält undertryck i huset.

Jag löste det genom att sätta in en rörfläkt, som styrs av en varvtalsregulator. Köksfläkten har en egen kanal, medan de andra våta utrymmena har en annan kanal. Båda mynnar ut i en fläktkåpa på taket. Utsuget från de våta utrymmena är bra.
 
  • Gilla
Erik RH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.