Ska byta köksfläkt, har en husqvarna med spjäll samt "transformator" för att reglera hastigheten. Hade tänkt en Franke köksfläkt 220VAC med transformator Franke 602-16 villa. Säljaren ville veta exakt vilken takfläkt jag har.

Svårt att se typen men någon kanske känner igen den? 50 W, 230VAC. Sitter en ASEA motor iallafall.

Kommer Franke fläkten att funka eller vad är det som kan bli fel, vet att det finns EC,d essa styrs med en signal 0-10VDC men det känns inte rätt på den här gamla utrustningen.
 
  • Äldre köksfläkt från Husqvarna monterad på fasaden, sett från marken mot himlen, med omgivande ventilationsgaller och byggnadsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre dammig och smutsig köksfläkt med ASEA-motor och synlig transformator för hastighetsreglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nergånget typskylt på en köksfläktmotor märkt ASEA med specifikationer som 50W, 230VAC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dammtäckt gammal köksfläkt med synlig ASEA-motor och smutsiga fläktblad i en öppen installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog lugnt, om du har den gamla kvar kan du mäta vilka spänningar som kommer ut.

Franken kommer högst sannolikt att funka, du kan då ställa in den så att den ger samma spänningar som den gamla om du vill.

Den fläkten är så gammal så den rimligen inte vara en EC.
 
C camelspin skrev:
Det är nog lugnt, om du har den gamla kvar kan du mäta vilka spänningar som kommer ut.

Franken kommer högst sannolikt att funka, du kan då ställa in den så att den ger samma spänningar som den gamla om du vill.
Den fläkten är så gammal så den rimligen inte vara en EC.
C camelspin skrev:
Det är nog lugnt, om du har den gamla kvar kan du mäta vilka spänningar som kommer ut.

Franken kommer högst sannolikt att funka, du kan då ställa in den så att den ger samma spänningar som den gamla om du vill.

Den fläkten är så gammal så den rimligen inte vara en EC.
ska funka enligt säljaren, jag tänkte kolla spänningen på min fläkt på de olika stegen, Franke kommer förinställd då det ska nog lösa sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.