J
Vi har beställt kök från Ikea men inte köpt några av deras vitvaror utan har tänkte köpa andra produkter. Köksfläkt verkar dock svårt att hitta en som passar i Ikeas överskåp. Vi är ute efter en infälld eller utdragbar fläkt.
De flesta verkar antingen vara gjorde för 90-skåp eller 60-skåp.
Finns det några bra alternativ annat än Ikeas egen?
https://www.ikea.com/se/sv/p/underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal-10393974/

Ikea's verkar dock inte dålig, jag är mest nyfiken på vilka alternativ som finns.
 
J
Mats-S Mats-S skrev:
[länk]
På vilket sätt skulle detta vara till någon hjälp?
Jag har suttit timvis med google och prisjakt för att hitta något lämpligt utan några vettiga resultat.

Såna här spydiga svar ger verkligen inte mig eller framtida läsare någon som helst hjälp.
 
Det finns ju flera fläktar i länken som bör kunna användas, sedan kan du behöva anpassa skåpet utifrån fastsättning och bredd. En fläkt som kan användas som frihängande kan du bygga in om den får plats inom skåpsbredden, vissa delar som döljer frånluftskanalen behövs ju inte om den byggs in i ett skåp
Sedan vet vi ju inte hur avancerad anpassning du önskar och klarar av.;)
 
Davidbagare
J JBir skrev:
På vilket sätt skulle detta vara till någon hjälp?
Jag har suttit timvis med google och prisjakt för att hitta något lämpligt utan några vettiga resultat.

Såna här spydiga svar ger verkligen inte mig eller framtida läsare någon som helst hjälp.
Fast det tog iallafall mig typ 6 sekunder att via hans google-länk hitta iallafall 2 alternativ på inbyggd fläkt för 80cm skåp..
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
J
Jag frågade ju inte efter hur man använder Google. De flesta som hittar in hit borde antas veta hur en sökmotor fungerar idag.

A AndersS skrev:
Det finns ju flera fläktar i länken som bör kunna användas, sedan kan du behöva anpassa skåpet utifrån fastsättning och bredd. En fläkt som kan användas som frihängande kan du bygga in om den får plats inom skåpsbredden, vissa delar som döljer frånluftskanalen behövs ju inte om den byggs in i ett skåp
Sedan vet vi ju inte hur avancerad anpassning du önskar och klarar av.;)
"Länken" är ju bara ett sökresultat från en sökmotor och inga produktlänkar eller beskrivningar om hur man t.ex. anpassar en fläkt för väggmontering till inbyggnad.
Min erfarenhet från jakten på köksfläkt har visat att fläktar som är för väggmontering oftast inte har användargränssnitt som lämpar sig för inbyggnad men där kan jag ha fel eftersom jag som sagt fokuserat på produkter avsedda för inbyggnad.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Fast det tog iallafall mig typ 6 sekunder att via hans google-länk hitta iallafall 2 alternativ på inbyggd fläkt för 80cm skåp..
Vilka produkter skulle det vara? Här hade ett par direktlänkar kunnat vara användbara istället för ytterligare ett svar som antyder att frågeställaren (jag) inte vet hur en sökmotor används.

Jag får kanske förtydliga att jag inte sökte efter hjälp med att använda en sökmotor utan vände mig till forumet med förhoppning om att någon här ställts inför liknande problem och hade riktiga förslag på produkter eller lösningar som kanske inte är uppenbara från början.
 
Davidbagare
J JBir skrev:
Jag frågade ju inte efter hur man använder Google. De flesta som hittar in hit borde antas veta hur en sökmotor fungerar idag.


"Länken" är ju bara ett sökresultat från en sökmotor och inga produktlänkar eller beskrivningar om hur man t.ex. anpassar en fläkt för väggmontering till inbyggnad.
Min erfarenhet från jakten på köksfläkt har visat att fläktar som är för väggmontering oftast inte har användargränssnitt som lämpar sig för inbyggnad men där kan jag ha fel eftersom jag som sagt fokuserat på produkter avsedda för inbyggnad.


Vilka produkter skulle det vara? Här hade ett par direktlänkar kunnat vara användbara istället för ytterligare ett svar som antyder att frågeställaren (jag) inte vet hur en sökmotor används.

Jag får kanske förtydliga att jag inte sökte efter hjälp med att använda en sökmotor utan vände mig till forumet med förhoppning om att någon här ställts inför liknande problem och hade riktiga förslag på produkter eller lösningar som kanske inte är uppenbara från början.
Det var bra att du förtydligade, så du slipper bli upprörd nåt mer för att du får fel svar.
Jag läste nämligen ditt första inlägg som att du inte hittar några andra alternativ, utan bara för 60 och 90 skåp.
 
J JBir skrev:
Jag frågade ju inte efter hur man använder Google. De flesta som hittar in hit borde antas veta hur en sökmotor fungerar idag.

"Länken" är ju bara ett sökresultat från en sökmotor och inga produktlänkar eller beskrivningar om hur man t.ex. anpassar en fläkt för väggmontering till inbyggnad.
Min erfarenhet från jakten på köksfläkt har visat att fläktar som är för väggmontering oftast inte har användargränssnitt som lämpar sig för inbyggnad men där kan jag ha fel eftersom jag som sagt fokuserat på produkter avsedda för inbyggnad.
n.
Ett förslag, fokusera på de råd vi ger och undersök vidare som du själv skriver "användargränssnitt som lämpar sig för inbyggnad men där kan jag ha fel ", det finns de som sitter under eller över i framkant som ev. kan fungera om skåpet anpassas. Du får söka vidare på de produktnamn som anges och leta vidare på säljande företag eller hos tillverkare!
"eller beskrivningar om hur man t.ex. anpassar en fläkt för väggmontering till inbyggnad.!
Man anpassar oftast alternativa lösningar i skåpet och fastsättning utifrån hur fläkten ska monteras, men det får man själv klura ut utifrån vad man kan har för utrustning, det var vad jag skrev. Finns sällan utan hänger på den som snickrar om man avviker från hur tillverkaren har tänkt.

Gillar du inte råden ignorera dem, vi vet inte din kunskap om hur mycket du kan göra själv och vilka förutsättningar du har. Blir bättre "tonläge" i tråden då än om du hackar på det du inte gillar;)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D dwd skrev:
Från googlelänken ovan hittar du bl.a.

[länk]
Den köksfläkten har vi sedan ca 1,5 år tillbaka. Kortfattat så är det bättre att vara helt utan köksfläkt än att använda den... Jag är besviken på precis alla punkter så köp något annat istället.
 
Det blir en prioritering för ts gällande sugförmåga, ljudnivå och hur mycket som måste anpassas.
Vi prioriterade sugförmåga och ljud, resten fick jag fixa.
 
Mats-S
J JBir skrev:
Såna här spydiga svar ger verkligen inte mig eller framtida läsare någon som helst hjälp.
På vilket sätt är mitt svar spydigt?
Däremot tycker jag ditt bemötande är klart spydigt och otrevligt. Gillar du inte mitt svar så fine, skit i det då istället för att gå till frontalangrepp!

Som flera påpekat finns det ett antal fläktar från min sökning som eventuellt passar dig, men du får nog bemöda dig själv att hitta vilken eftersom vi omöjligt vet mera exakt vad dina behov och krav är.
J JBir skrev:
Finns det några bra alternativ annat än Ikeas egen?
Svar ja!
 
J
Jag får pudla och inse att min ursprungliga fråga var väl öppen. Jag var inne i mina egna tankar och funderingar som såklart inte förmedlades. Min tanke med att fråga här var för att få svar kring andra medlemmars erfarenheter och lösningar vilket jag nu inser inte alls framgick.

A AndersS skrev:
Ett förslag, fokusera på de råd vi ger och undersök vidare som du själv skriver "användargränssnitt som lämpar sig för inbyggnad men där kan jag ha fel ", det finns de som sitter under eller över i framkant som ev. kan fungera om skåpet anpassas. Du får söka vidare på de produktnamn som anges och leta vidare på säljande företag eller hos tillverkare!
"eller beskrivningar om hur man t.ex. anpassar en fläkt för väggmontering till inbyggnad.!
Man anpassar oftast alternativa lösningar i skåpet och fastsättning utifrån hur fläkten ska monteras, men det får man själv klura ut utifrån vad man kan har för utrustning, det var vad jag skrev. Finns sällan utan hänger på den som snickrar om man avviker från hur tillverkaren har tänkt.

Gillar du inte råden ignorera dem, vi vet inte din kunskap om hur mycket du kan göra själv och vilka förutsättningar du har. Blir bättre "tonläge" i tråden då än om du hackar på det du inte gillar;)
Absolut! Jag blev bara inte särskilt imponerad av en länk till en google-sökning men ska tänka på mitt eget tonfall framöver..

Janus82 Janus82 skrev:
Den köksfläkten har vi sedan ca 1,5 år tillbaka. Kortfattat så är det bättre att vara helt utan köksfläkt än att använda den... Jag är besviken på precis alla punkter så köp något annat istället.
Uppfattat! Ska inte köpa den, tack för svaret!

A AndersS skrev:
Det blir en prioritering för ts gällande sugförmåga, ljudnivå och hur mycket som måste anpassas.
Vi prioriterade sugförmåga och ljud, resten fick jag fixa.
Vad valde ni för fläkt och hur installerades den? Har du några bilder eller kanske till och med länk till en befintlig tråd?

Mats-S Mats-S skrev:
På vilket sätt är mitt svar spydigt?
Däremot tycker jag ditt bemötande är klart spydigt och otrevligt. Gillar du inte mitt svar så fine, skit i det då istället för att gå till frontalangrepp!

Som flera påpekat finns det ett antal fläktar från min sökning som eventuellt passar dig, men du får nog bemöda dig själv att hitta vilken eftersom vi omöjligt vet mera exakt vad dina behov och krav är.
Kanske inte spydigt men inte särskilt hjälpsamt då åtminstone jag inte anser att en google-länk bidrar med något konstruktivt om man inte även bidrar med egna tankar eller erfarenheter. Jag tror nog de flesta som tittar på vitvaror börjar med t.ex. google, prisjakt, pricerunner mm.

Mats-S Mats-S skrev:
Svar ja!
Har du något exempel på en sådan?

J Jimron skrev:
När vi var ute i samma banor så letade vi här: [länk]
De flesta av deras finns i flera strl,
Kika om det är till hjälp
Tack för tipset, ska absolut kollas!

För att ytterligare förtydliga vad vi är ute efter så är det en fläkt med bra kapacitet och låg ljudnivå framförallt sedan får den såklart se bra ut bakom/i ett överskåp. Komplexitet vid installation är mindre intressant då vi antingen låter våra hantverkare som installerar köket göra det eller gör det själva i efterhand, jag anser mig vara relativt händig och har bra tillgång till verktyg.

Får passa på att tacka alla som svarat i tråden trots min ursprungligen vaga frågeställning och dåliga reaktion på svaren som följde av den.
 
Har har byggt några nya kök och gjort speciallösningar av diverse slag med skåp, infällda ledbelysningar, etc.
Det finns inget generellt svar utan man får utgå från den produkt man vill ha eller tycker verka bra.
Sedan får du titta på hur den ska monteras och dina förutsättningar, i ditt fall ett 80-skåp.
Här borde det ganska lätt kunna finna en att bygga in/montera av de 60 cm breda och ett stort utbud, har ingen praktisk betydelse för utsugsförmågan om sedan hällen är 80-90 bred, däremot så får du ha koll på en bra utsugsförmåga och ljudnivå. Jag skulle inte gå på bredare än 80 cm som passar i skåpet för då kommer det att bli mera arbete.
Sedan beror det ju också på hur ni tänker avsluta skåpen nedtill och med belysning under skåpen, blir mest en utseendefråga. Sitter det en dekorlist eller som vi har en täcksida under som jag klyft och kapat så en ledbelysning passar in.
Man kan då med smalare få sätta in sidobitar i skåpet för att fästa i eller om det går att fästa i väggen bakom, då ta upp hål för infästning i skåpets bakstycke så det blir fäst i väggen och inte bara skåpets bakstycke.
Om man måste sätta något synligt brukar jag använda täcksidor som används till köksskåpen att såga ut material till.
För vår egen del skippade vi skåpet och satte en väggfläkt, skåpinredningen blir ändå plottrig med en inbyggd fläkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
JBir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.