A
Hej

Har lite frågor, det viktigaste är att jag får bort slamret övrigt är funderingar, utrycker mig efter förmåga :)

Har en fläktkåpa elektro helios som är stängd om den inte sätts på, inget självdrag. Metallkåpa med fettfilter i, det går upp en slang på 3meter sidleds snettuppåt in i ett hål i väggen. Alla har tydligen egna pipor och egna slangar på taket.

1.) Vid lite vind hör jag woosh woosh slammer slammer, vid mycket vind är det x3 smäller alltså väldigt ofta. Jag hade hoppats på att det är bort med skyddet och sen ser man kallrasskyddet som smäller, borra ett litet hål eller limma på ett par kronor för att hålla den på plats men jag ser bara snurrmojängen å den är ju rätt tung. Tittar jag upp i schaktet så finns det ett hål snett in
a) Vad är det som smäller? Hur får jag bort smällandet?
b) Även slangen woschar kan man göra något uppe i slangen istället och slå två flugor i en smäll? Slippa smäll i fläkt och wocsh i slang.

2.) Jag har massa problem med hälsan som nu börjar gå åt rätt håll, vilket har resulterat i att det tog två år för mig att komma till det här skedet, killen innan hade nog sämre kunskap än mig så gallret var påsatt åt fel håll fick slita bort skiten/bända med våld och bända upp lite metall på själva kåpan. Det var alltså 2års fett och endel har antagligen hittat upp i schaktet eller snurrmojängen. Då jag antagligen har bänt sönder skiten och vill renovera inom en snar framtid vilket kan vara inom månader eller år så snålar jag först och främst
a) Har torkat rent ytligt och rengjort gallret, bör jag riva ner något och rengöra inuti eller den stora gråa fläkten/snurran?
b) det satt ett fettskydd i gallret, mjuk svart duk har satt den i varmvatten med diskmedel, kanske bör bytas istället?


Tacksam för hjälp, får snart ett mentalt sammanbrott på det där jävla smällandet, bor i en liten 1'a med öppen planlösning så får välja mellan att lyssna på den skiten eller låta fläkten stå på speciellt när jag ska sova det låter som en dammsugare på högre sug.



Stängd vit Elektro Helios fläktkåpa över kakelplattor med kryddhylla ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en smutsig och gammal fläktkåpa med synligt fettfilter och fläktblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ljudet kommer från kallrasskyddet
sitter i anslutningen till slangen ut
 
S
sitter bakom kryddhyllan
 
a) Kallras-skyddet, två halvcirkelformade lätta plastluckor, sitt ovanför fläkten.

b) Gör rent från fett så mycket du kommer åt.

c) Hoppas att det ordnar sig med din hälsa!
 
A
Satte mynt har fungerat hittils grymt skönt
Gjorde rent och bytte till ett universalfilter från Classe, kanske blir ett i metall senare om det går att sätta i ett sånt
Blir nog bra, får inte så mycket hjälp i Sverige egna pengar, privatläkare och prover/behandlingar utomlands ligger -200.000k hittils

tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.