Jag har ställt en ventilationsfråga i ämnet Juridik, då ventilationsfirman jag vände mig till antydde att jag hade ett ventilationssystem som var ett svartbygge, det krävdes bygglov för att ändra i detta, och att allt var så komplicerat att de sannolikt inte vågade ta i saken med tång... - Jag fick många bra svar! Är synnerligen tacksam för dessa! Samtidigt fick jag en vink om att också ställa frågan här - vilket jag nu gör!

Förutsättningar: Hus med källare, ett plan, mekanisk frånluft med elmotor på vinden väl inbäddad i 50 cm hyvelspån som isolering... Sk filter ska rengöras 2 ggr/år via stege i källartrappan. Anläggningen är från 1981, initierades/framtvingades enl tidigare ägare av Kommunen, besiktigades av sotare, och har därefter genomgått en sotning av ventilationskanaler och 1997 byte av motor på vinden, då den havererade. Således inget svartbygge.
Ventilationen regleras via köksfläkt, drar luft från köksfläkt och takventil på toa, blandar detta med luft utifrån (tror jag inte ett skit på! Min anm.) och blåser ut i takventiler i resten av huset. De flesta fönster är bytta mot 3-glas INTE öppningsbara fönster, så under vinterhalvåret har vi i huset ett kraftigt undertryck, där enda luft in är en dåligt isolerad ytterdörr = handtaget på insidan är kalla vinterdagar täckt med is.

Mål: Att få tillbaka någon form av självdrag i kåken, då jag blivit rörelsehindrad och inte kan serva elmotor, filter etc på vinden (nås via stege i taklucka i källarnedgången...). Jag har därför låtit öppna upp ventiler i hela bodelen av huset (Byggt runt 1960) för att få IN friskluft. Men jag vill alltså koppla bort icke fungerande "mekaniskt frånluftssystem" som trots att det var igång för fullt förra vintern gav 260 becerel (sp?) radonhalt i snitt i huset, - men måste ju i så fall dra UT luft ur kåken, och bara koppla bort skämtet som sitter på vinden.

Kontroll med byggnadsing på Kommunen bekräftar att byggnadstillstånd inte krävdes/krävs, och talar om att förslag från vent-firma med hur vi vill ha det plus planritning på huset ska bifogas BYGGANMÄLAN (Bygglov krävs alltså inte.). Om köksfläkt ska installeras på nytt sätt krävs kontrollansvarig, nödvändiga intyg vad gäller brandklass för fläktkanal och en kontrollplan.

Min tanke är att "elda för kråkorna", alltså luft in via nyöppnade ventiler och luft ut via köksfläkt som fastän den inte är igång suger ut luft ur huset (imiterar själv drag)/ alt. sätta fuktstyrd fläkt i badrummet. Det förra verkar enklare, då en rökkanal från fläkt redan går rakt ut via liten skorsten på taket (när man använder "spisfläkten") och den andra går in i det dysfunktionella ventilationsystemet - och är sedan är tänkt att komma tillbaka till huset i någon form. Dock är problemet att hitta en köksfläkt som är igång och suger ut luft fastän man inte "satt igång fläkten för matlagning". - Detta hade varit den enklaste lösningen, då självdrag inte finns (värmepump luft/vatten som uppvärmningssystem), och så drar man bara en brandisolerad rökkanal (om det inte går att använda befintlig) upp genom den skorsten där köksfläkten nu har sitt utblås - och kopplar bort /stänger ner det gamla systemet, som ändå inte funkar, och ger en ton i hela huset som driver både människor och djur till vansinne.

Vad jag behöver Er eminenta hjälp med här är att hitta en köksfläkt som fungerar på detta vis! Enligt ventilationsfirman verkar problemet olösligt, och de har snöat in sig på tillstånd, radonhalter osv och har efter snart 6 veckor inte kommit en millimeter! Kan man installera en sådan köksfläkt med ett bra grunddrag, och sedan koppla bort oljudet/den uppenbara brandrisken från det gamla systemet utan risk? Självfallet får både byggn-ing från Kommunen och sotarmästaren kolla anläggningen - och jag tror inte vi får HÖGRE radonhalt i kåken om vi gör så här. Möjligen högre uppvärmningskostnad.

Tacksam för hjälp - då sådan inte verkar finnas i södra Sverige!
 
Jag skulle ju säga att bara du har en kanal till köksfläkten så kommer det gå luft den vägen av sig själv pga självdrag. Möjligen skulle röret behöva vara grövre, eller kombineras med en avluftskanal i wc och tvättstuga etc.
har du bara utrymme för det i huset kan det inte vara särskilt dyrt att åstadkomma. Krångligaste är väl huven på taket.
 
Det kan ju vara så att i och med det kraftiga undertrycket i huset drar du troligen in en massa markradon i huset så dina tilluftsventiler du satt in har troligen sänkt radonhalten i huset kraftigt.
Vad det gäller köksfläkten så har jag tyvärr inget tips men det går ju att sätta varvtalsstyrda t.ex. pax-fläktar i bad och tvätt för att få grundventilation, ut genom vägg om du väljer att bara stänga ner fläkten på vinden eller i befintlig kanal om du gör någon åtgärd på vinden.
 
Systemet du har är ett ftx och inte enbart en frånluftsfläkt,( just ett sådant system som de flesta skulle vilja ha om de hade råd )och i ett ftx så blandas inte frånluften med inkommande uteluft. Att separera köksfläkten från övrig ventilation kan vara bra av rengöringsskäl men att döma ut aggregatet pga att funktionen blivit nersatt bör nog övervägas en andra gång. Att dessutom lager o obalans i fläktar, efter många års drift, kan uppkomma är inget konstigt, särskilt om de sitter i en miljö av matfett. Paxfläktar kommer säkerligen att behöva bytas betydligt oftare. Självdrag fodrar en stigande kanal av ett material som orkar hålla en kontinuerlig stabil temperatur vilket tom är svårt att uppnå i en murstock där rökkanalerna inte används. Plåtrör blir naturligtvis ändå värre. Ett byte av aggregatet mot ett nytt och en separering av kökskanalen skulle sänkt både ljud o radon mängden och troligen minskat din nuvarande värmenota ordentligt.
 
Tack för all hjälp!
KAVE: Enl Elektroprodukter verkar det vara mycket knepigt att få fatt i en fläkt som står på tomgång hela tiden, då alla deras (! - finns säkert andra) fläktar tvärt om stänger kanalen när fläkten inte är igång, för att undvika kallras. Köksfläkten vi NU har - har dels ett rör rakt upp i en liten skorsten, som alltså inte är den stora murade skorstenen där gamla pannan (el, ved, olja) finns, utan sitter för sig själv rakt ovanför köksfläkten, - oc h dels en kanal in i det system jag nu fått lära mig heter ftx.
Drömhus 2012: Jag tror att markradonet just här är försumbart, då inga grannar har förhöjda värden. Men vårt hus är byggt i blåbetong, och sakkunniga menar att radonet kommer från väggarna. Markradonproblem börjar enligt Kommunen ung en mil norr om där vi bor, och går därefter i ett brett bälte norrut.
exerg: I den låda med fläktmotor vi har illa åtkomlig på vinden är där i ena sidan (en lufttät box ung 150x60 och ca 70 cm hög) sitter en fläkt som blåser ut vad som finns i boxen via isolerade kanaler till övriga rum. IN i denna box går kanal från liten ventil i tacknockeln på ena gaveln, en kanal från takventil på toa, en från köksfläkten. Thats it. Inuti boxen finns utöver en motor något större än en ordinär brödlimpa, två fyrkantiga lättmetall-lådor i mitten, som med handtag i toppen ska dras ut och rengöras. De verkar inte ha någon rengörande funktion, men ska spolas. Och då kan man i stort sett titta rakt igenom dom. För ventilationsröret från köksfläkt och från utomhusventil sitter dessutom medstuckna två filter ung en cm tjocka och 20x20 fyrkantiga, ser ut som gjorda i grovt stålull. Även dessa ska rengöras t ex med högtryckstvätt 2 ggr per år. Lådan innehåller alltså inga från varandra lufttäta sektioner och endast en motor. Jag vet inte om Du blev klokare på min virriga förklaring nu, men jag ska läsa Din kommentar flera gånger till och se att jag fattat rätt - då sjukdom i huset har gjort oss utslagna några dagar och fattningsförmågan är därefter i mitt huvud... Men även FÖRRE ägaren, som installerade systemet 1981 hade problem med ljudet i hela huset allt ifrån start. Det verkar som om huset fungerar som en stor resonanslåda, - så de stängde ner på lägsta fart för att åtminstone få sova i någorlunda tyst hus.
Tack än en gång för Era tips och reflexioner! Köksfläkt, även om den för lite oväsen, men håller ett grunddrag och det faktum att inga innerdörrar är stängda till något rum blir i varje fall bättre ljudmässigt, även om värmekostnaden går upp, då det kalla vinterdagar blåser in luft utifrån i alla hörn av huset och rakt upp i luften. Men detta kan ju regleras på ventilerna, så att de inte står fullt öppna vid sådan väderlek. Vad jag försöker efterlikna är helt enkelt ett hus med självdrag, om så nödvändigt är, med viss elektrisk hjälp att suga ut luften för att få in ny frisk luft. Dock är fördelen att motor i köksfläkt är lättillgänglig vid ev problem. Stege och taklucka i källartrtappan är inte nådigt att ta sig upp-eller nedför ens om jag hade varit frisk, vilket jag inte är, och dessutom ska ju dessa otympliga sk filter med upp och ner...
 
Vanligaste sättet att minska radon från blåbetong är just ventilering. Med den ökade ventilation som krävs blir värmenotan hög även om du får hyfsad funktion på ditt nuvarande aggregat. Lådan är ett värmeåtervinningsaggregat där de 2 lättmetallådorna är två st plattvärmeväxlare. Dock finns det även 2 st fläktar i systemet.Antingen sitter den andra under den du ser eller i värsta fall är aggregatet ett SVAB-aggregat med tilluftsfläkten sittande i väggen vid luftintaget (vilket isåfall förklarar resonansljudet i huset.) Resonans kan det även gärna bli om plåtkanalerna är stumt infästa mot aggregatet. Det värsta med äldre aggregat med plattvärmeväxlare var att de ibland behövde avfrosta sig vilket ofta skedde genom att ett värmeelement slogs på i aggregatet.Detta för att tina upp is som frusit i växlaren. Eftersom att växlaren inte orkade värma den inkommande luften tillräckligt då det var kallt ute satt det ofta ytterligare ett värmeelement i aggregatet (eller efter) för att höja tilluftstemperaturen de sista graderna som behövdes för att det inte skulle kännas kallt .Dessa elvärmare gjorde ofta rejäla utslag på elräkningen.Dagens värmeåtervinningssystem lider inte av något av dessa fadäser och är (om de monteras rätt) helt ljudlösa och minskar enkelt de 9-11000 kwh värmeförlusterna från ventilationen ger till ca 2-3000 kwh Dock kan det vara en fördel att montera köksfläkten till ett separat utblåsningsrör för att slippa de täta rengöringscykler som annars skulle behövas. Att försöka med självdrag är lönlöst men med en takfläkt går det naturligtvis. Den brukar knalla o gå i 20-30 år utan service men att släppa in minusgrader igenom fönsterventilerna är inte komfortabelt och radon minskar inte sin emission bara för det är kallt ute ,utan ventilationen bör vara lika stor då. Ser du sedan det arbete med nya uteluftsdon i yttervägg,omgöring av ventilationssystemet,tätning eller borttagning av befintliga tilluftskanaler ny köksfläkt mm så tror jag inte att du ens kommer billigare undan än ett byte till ett modernt ftx-aggregat. Ett bra aggregat med roterande växlare kostar 18 500:-, ut med det gamla o in med det nya kostar 3000:-, En ny köksfläkt o takhuv till denna 2500:-
 
Tack för värdefull info exerg! (och självfallet övriga!) . Även om det inte bidrar till ekonomin tror jag ändå att det blir en lösning med frånkoppling av nuvarande ventilationssysterm, och in med en köksfläkt som suger ut luften även när den inte är igång. . Den jag nu hittat är en FRANKE F 260-10 Non-Stop. Jag ska kolla med en byggare som har gjort flera jobb till oss om han kan fixa installationen, och också med sotare vilken typ av branklass, dimension etc som behövs för att fixa röret ut, och hur man gör med den andra anläggningen. Jag kan tänka mig att den senare behöver proppas igen (att plocka bort det kräver enl byggnadsing. på Kommunen att det måste vara ett specialföretag, då kanalerna sannolikt är isolerade med asbest av något slag.) för att inte få kondens i dom och mögelproblem när det nu inte blåser luft genom dom. Och ska jag vara ärlig tror jag inte det gör det nu heller, utan de är fulla av skit. När jag samlat all info skickar jag in en bygganmälan och kollar med Kommunen vad de har att anföra. Min variant blir dyrare, vi får kalluft rakt in genom ventlierna på vintern, men vi blir av med ett orosmoment vad gäller brand på vinden, jag slipper kravla upp via stege genom en liten taklucka för att göra rena filterna och vi har motordel etc lätt åtkomliga från köket. Jag återkommer när jag vet mer. Kanske säger man på kommunen att jag är vrickad och i stället bör följa t ex exergs råd... - som dock inte fungerar om de innebär regelbunden rengöring och tillsyn av maskin-delen på vinden: Jag har blivit för dålig för att kunna gå upp och ner för en stege. - Jag ska också kolla upp nu i vinter hur/om radonhalten förändrats av att vi tagit upp ventiler i fasaden i husets alla fyra hörn. Men då får de bli lite kallare först. Tack för er hjälp så länge! Den uppskattas verkligen av mig som inte vet ett smack om dessa frågor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.