Hej!
Har köpt och monterat en ny köksfläkt - https://www.eico.se/katalog/eico-brand/siena-p-90-n-eco/c-24/c-280/p-739 - som är gjord för rör med diameter 150mm. För att inte behöva byta hela befintliga rördragningen på vind och upp i tak med dimensionerna 125mm så gjorde vi en koppling från 150mm vid fläkten till befintliga 125mm-röret.

I manualen står det att man rekommenderas använda den tilltänkta rörstorleken för att inte tvinga motorn att jobba hårdare och ge ifrån sig mer ljud. Jag upplever dock att fläkten håller en väldigt behaglig volym och mejlade Eico om detta. Fick svaret att det med tiden kommer bli problem med ljudnivå vilket jag bad dem klargöra lite ytterligare, jag tycker att motorn väl från start borde tvingas jobba hårdare och ge ifrån sig mer ljud direkt? Menar de den slits snabbare eller något?

Fick inget svar på detta utan bara åter konstaterande att man rekommenderar 150mm för att undvika oljud.

Någon annan som har erfarenheter av detta? Rör som inte är stora nog för fläkten ni använder? Hur upplever ni ljudnivån?
 
Tror knappast problemen ökar nämnvärt med tiden. Så är du nöjd med ljudnivån nu så kör på det.
 
  • Gilla
LoTiX och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller det kommer att orsaka några problem. Har svårt för att tro att ljudet skulle öka med tiden pga detta.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.