Jag vill montera en köksfläkt med fläkten på vinden så man slipper bullret. Fläkten ska också kunna ställas på ett visst grunddrag, dvs funka som mekanisk ventilation. Vad är det för system jag letar efter? Har förstått att "allaiance" betyder att man har två motorer, en i kåpan och en på vinden, samt ett spjäll i kåpan. Visserligen skulle ett sånt system ge mig de funktioner jag vill ha (ventilation+ köksfläkt) men det verkar onödigt om jag inte ska koppla in fler utsug till fläkten på vinden. Finns det en-motors lösningar på det jag vill ha? Vad heter det? Funkar det bra?

P.S. Jag ska även sätta in ventilation+fuktstyrd forcering i badrummen, men tycker det verkar onödigt att koppla ihop allting, PAX 260 får sköta badrummen, så för köket vara för sig, D.S.
 
Jag har för mig att Termex har olika modeller där du monterar motorn på yttertaket och styr den från fläktkåpan. Det är att föredra om du vill ha en tyst köksfläkt och samtidigt använda fläkten som en typ av ventilationsfunktion. Nackdelen blir att du inte återvinner energin när du använder den i ventilationsläget så då går värmen rakt ut. Så om du vill ha ett återviningssystem med köksfläkt så finns det säkert bättre system.
 
Jag har satt en isolerad kanalfläkt uppe på vinden, har tyvärr inte monterat någon fläktkåpa ännu så jag kan inte säga hur det fungerar i praktiken men det ska nog inte vara några problem. Det finns köksfläktskåpor för externa motorer, dock inte lika vanligt som dom med inbyggda motorer.
Tänkte precis som du ha ett grunddrag och en varvtalsstyrning, antingen sätter jag en sån här på väggen (det går att justera in min flödet), eller ännu hellre ,om jag hittar, en kåpa med inbyggd styrning av fläkten.
 
I Termex kåpan som vi hade så satt det en inbyggd styrning för just externa motorer.:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.