Hej

Har en köksfläkt som går igång men suger inte med varken med eller utan filter.

Hur skall jag felsöka , kan det vara så det är fel på motorn ?

Bild på modellen , finner inget på Internet :(

Tacksam för förslag :)
 
  • Metallskylt med tekniska specifikationer, anslutningsschema, CE-märkning, tillverkad i Italien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Hittade det här när jag googlade:
https://www.filtrocappa.it/en/18-fox-group

"FilterCappa.it has an extensive catalog spare parts of Fox Group filters and accessories , in order to carry out proper maintenance and ensure that the hood always remains in excellent condition, offering the best of its performance."
Verkar som om dom har en del reservdelar till fläkten ... typ fläktmotor och filter.
 
  • Gilla
sokoban
  • Laddar…
sokoban sokoban skrev:
Hej

Har en köksfläkt som går igång men suger inte med varken med eller utan filter.

Hur skall jag felsöka , kan det vara så det är fel på motorn ?

Bild på modellen , finner inget på Internet :(

Tacksam för förslag :)
så här ser fläkten ut ,
Förslag på vad jag kan göra ?
 
  • Öppen uppvärmningsugn, synlig cirkulationsfläkt, fabriksetikett, smutsspår, industriell komponent, inre mekanik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med att den går igång men inte suger? Snurrar fläktbladen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad menar du med att den går igång men inte suger? Snurrar fläktbladen?
Att den låter och fläktbladen snurrar , kan det vara så att filtret behöver bytas eller att det är stopp fläktröret ?

//:)
 
Går det bättre om du öppnar ett köksfönster? Kan vara så att du har undertryck pga tex eldning i kamin.
 
G gbgustaf skrev:
Går det bättre om du öppnar ett köksfönster? Kan vara så att du har undertryck pga tex eldning i kamin.
Så man måste ha ett öppet fönster när man kör fläkten ? kallt när man lagar mat och det är minus grader ute.

Jag har en vedugn i ett annat rum men dörren är stängd när jag lagar mat

//:)
 
sokoban sokoban skrev:
Att den låter och fläktbladen snurrar , kan det vara så att filtret behöver bytas eller att det är stopp fläktröret ?

//:)

Ok, jag skulle koppla loss slangen mellan fläkten och röret och se om det blåser något där. Är det bra fart ut från fläkten är det nog läge att inspektera fläktröret.

Det skulle ju kunna vara något fel på elmotorn också, så att den snurrar långsammare än normalt, men det skulle du ju höra antar jag.
 
  • Gilla
sokoban
  • Laddar…
sokoban sokoban skrev:
Så man måste ha ett öppet fönster när man kör fläkten ? kallt när man lagar mat och det är minus grader ute.

Jag har en vedugn i ett annat rum men dörren är stängd när jag lagar mat

//:)
Någonstans måste luft komma in, om man vill ha luft som går ut. En kamin drar ut väldigt mycket luft, och då behöver man tillräckligt stora ventiler för tilluft i sitt hus.
 
  • Gilla
sokoban
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag skulle koppla loss slangen mellan fläkten och röret och se om det blåser något där. Är det bra fart ut från fläkten är det nog läge att inspektera fläktröret.

Det skulle ju kunna vara något fel på elmotorn också, så att den snurrar långsammare än normalt, men det skulle du ju höra antar jag.
Tack, provar detta :) återkommer
 
sokoban sokoban skrev:
Tack, provar detta :) återkommer
Hej Igen ,
Fläktröret skall vara öppet. Fläkten snurrar som den ska..
Kan det vara så att jag bör byta Kolfiltret ?

Tacksam för svar
 
Är det en kolfilterfläkt med återcirkulation, eller en som blåser ut luften?
 
useless useless skrev:
Är det en kolfilterfläkt med återcirkulation, eller en som blåser ut luften?
Förstår inte riktigt vad du menar ? Jag tror den blåser ut luften via slangen ut i röret. Men någon slang kan jag inte hitta ...
 
Du vet alltså inte om den ska blåsa ut den smutsiga luften utanför huset eller tillbaks till rummet via ett kolfilter?
 
useless useless skrev:
Du vet alltså inte om den ska blåsa ut den smutsiga luften utanför huset eller tillbaks till rummet via ett kolfilter?
Ja den blåser ut .. :)
 
  • Rostfritt stål köksfläkt, skorstenshuvstil, väggmonterad, modern design, belysning, ventilation över spishäll.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.