Hejsan

Jag har en liten fundering på köksfläktar. Det billigaste och smidigaste, men också fulaste är väll att bygga in sin köksfläkt i ett skåp man har ovanför spisen.

Om man i stället köper något snyggare med kåpa osv, och inte bygger in den, blir det lätt så att man måste torka av denna kåpan ofta för att den blir äcklig av fett och damm?

I mitt gamla föräldrahem från stenåldern har vi inbyggd fläkt, men den blir fet och äcklig på ovansidan med, och matklockan etc med, men problemet kanske egentligen ligger i att fläkten säkert är 20 år gammal?

(Jag har aldrig renoverat något, men om jag får tag på en viss bostadsrätt kan det bli så att jag kommer att lära mig =D )
 
Håller inte riktigt med dig om att en inbyggd fläkt är det fulaste man kan ha. Men det är ju tycke och smak. Du kan få till ett riktigt "cleant" kök med en snygg inbyggd (utdragbar) fläkt. Det är inte alltid man vill ha ett stort shabrak hängande över spishällen hur snygg den än må vara.

Fett och damm får du på köket oavsett vilken lösning du väljer ;)
 
Dåligt ordval av mig, jag menar att jag personligen tycker att inbyggt är det fulare än icke-inbyggt i sammanhanget ;)

Hm, utdragbar köksfläkt? Drar man helt enkelt ut kåpan när man lagar maten för att få bättre utsug då, och sen petar man in den så det ser bättre ut i vanliga fall?
 
Edvuld skrev:
Hm, utdragbar köksfläkt? Drar man helt enkelt ut kåpan när man lagar maten för att få bättre utsug då, och sen petar man in den så det ser bättre ut i vanliga fall?
Ja, i princip. Fast man kan kanske inte kalla det för "kåpa" direkt. Bilderna visar ett exempel (fläkten startar då den dras ut).

That said, så håller jag precis på att designa ett nytt kök. Med frihängande fläkt :p
 
  • IMAGE_400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAGE_401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt rent och osynligt är det ju iaf.
 
Hemmakatten
Edvuld skrev:
Väldigt rent och osynligt är det ju iaf.
Och snyggt!!
 
Det är inte snyggt med en inklämd fläktkåpa mellan några väggskåp. Då passar den inbyggda bättre.
 
ankan35 skrev:
Det är inte snyggt med en inklämd fläktkåpa mellan några väggskåp. Då passar den inbyggda bättre.
Håller med fullständigt.

Har du väggskåp bredvid spisen skulle jag välja (läs: har valt) inbyggd i ett skåp. Annars en kåpa.
 
För det mesta väljer man väl fläkt mer efter dels vilken fläkt man FÅR montera in (särskilt i flerbostadshus finns det ofta begränsningar i det valet), dels efter om man behöver utnyttja utrymmet ovanför spisen till förvaring eller inte. När de frågorna är besvarade är det dags att titta på estetiken ;-)
 
zno skrev:
Bilderna visar ett exempel (fläkten startar då den dras ut).
Vad heter denna fläkt? Kan man få den att passa i ett IKEA-skåp?
 
fselin skrev:
Vad heter denna fläkt? Kan man få den att passa i ett IKEA-skåp?
Kommer inte ihåg beteckingen, men det är en Bosch slimline fläkt monterad i just ett IKEA-skåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.