Börjar bli klar med renoveringen av mitt sekelskifteskök. Spisen har fått flytta på sig och nu ska jag köpa en köksfläkt och montera upp. Dock är det ju så att jag inte har hittat nån som jag tycker passar in riktigt, har inga ovanskåp just där så det måste bli en kåpa av något slag. Fjäråskupan har ju men tänkte inte betala 10-15kkr...

Är det någon som monterat en vanligt köksfläkt(ej kåpa) och sedan satt nån egen plåtkåpa utanpå?

Har ett svagt minne av att jag har läst i nån tidning om någon som gjort så. Fått bockat till en kåpa hos smeden som sedan linoljebränt den svart och fin. Nån som gjort sånt? Pris?

Råd och tips och bilder emottages tacksamt.
 
Vill inte vara negativ, men.... ;)

Förstår jag det rätt om du funderar på en svarta plåtkåpa? I mitt ycke brukar de kännas lite, gammal på låtsas. Men det är ju jag.

Det är svårt att klämma in en kåpa så det ser bra ut, alla kåpor blir malplacerade om man har ett gammalt kök tycker jag. Tyvärr. Vi hade önskat ha spisen vid den ursprungliga stora spiskåpan men det gick inte. Vi valde till slut en kåpa utifrån enkelhet, samspel med övriga moderna vitvaror och fläktljud samt pris. Det blev en Brandt ( http://www.brandtgroup.dk/default.aspx?ID=671&ShopgroupID=183&ShopProductID=965&StyleID=647 )

Vi har ju försökt att delvis återskapa det/ett gammalt kök, men vi har inte riktigt lyckats tycker jag, och spiskåpan tillför en hel del av den känslan... Så nu funderar vi på att måla om allt i grått och helt enkelt göra det till ett "modernt sekelskifteskök". Allt tack vare spiskåpan. ;)
 
Redigerat:
Plåtkåpor vet jag inget om men murade spiskåpor var väl fortfarande med vid sekelskiftet? Jag har sett exempel på köksfläktar inne i murade spiskåpor som sett helt ok ut. Går att mura av tunna lecablock t.ex. Så har vi tänkt göra när vi kommer till köksrenoveringen.
 
Vi övervägde mookåpan (http://www.mookapan.se) innan vi bestämde oss för ett fläktskåp. Det är väl inte svar på din fråga, men det kan vara värt att kollas upp. :)
 
Våra grannar gjorde en "murad" kåpa av gips och trä. Förvånandsvärt snyggt och billigt.
 
Franke har fläktar som är till för att byggas in i en egen konstruktion.
 
W
Hittade själv ingen så jag köpte bara själva fläkten och ett snicker i fick snida till en kåpa som integrerades med köket. Blev kanon
 
Kanske övertrendig i ett gammalt hus, men hyggligt diskret är ju husqvarnas profinett perfektion ventilator, qc9420A....
Billig är den med ;)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123188

Dålig bild dock... undermatad fläkt som linjerar med bänkskivan när den inte används.

Saxpy: kolla pm...
 
Wester skrev:
Hittade själv ingen så jag köpte bara själva fläkten och ett snicker i fick snida till en kåpa som integrerades med köket. Blev kanon
Hur byggde snickaren kåpan? Vad blev det för ytbehandling? Puts? Målat? Vore jättekul med någon bild! :)

Vi är i ungefär samma situation. Snickaren är snart klar med bygget av vårt "gamla" kök. Blir jättefint. Precis som vi hade tänkt! Nu väntar vi i princip bara på målarna som ska måla alla skåp, väggar och tak.

Men spishörnan är kvar.. Vi har kikat på Mookåpan, men den kostar uppåt 15000 inkl allt. Det borde finnas någon som kan bygga en "gammaldags putsad spiskåpa", men det verkar vara väldigt svårt att hitta..

Bifogar ett par bilder där man ser vårt kök och spishörnan..
 
  • Spishörnet - mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köket innan målning - mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Det finns ett gammalt riktigt bra inlägg här på forumet om en kille som byggde en egen. Har för mig han fick prisuppgift från murare på 19000:- köpte material för 1500 kr och gjorde det själv.
Här är hans websida: http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm
Jag klurar på den lösningen, har en Franke FIF 400 som har ett jäddra bra flås i sig, och går att gömma smidigt i en kåpa.
 
W
Har tyvärr inga bilder på när det e klart men 2 under byggtiden.
 
Totte_S skrev:
Det finns ett gammalt riktigt bra inlägg här på forumet om en kille som byggde en egen. Har för mig han fick prisuppgift från murare på 19000:- köpte material för 1500 kr och gjorde det själv.
Här är hans websida: [länk]
Jag klurar på den lösningen, har en Franke FIF 400 som har ett jäddra bra flås i sig, och går att gömma smidigt i en kåpa.
Den tråden triggade mig att sätta igång !
Jädrigt kul och billigt och med helt rätt känsla..dels utseendet som blir vad man gör det till och sedan känslan att ha knackat ihop den med händerna helt själv!
 
  • Svets stomme spiskåpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murblock spiskåpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Puts Spiskåpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MåladSpiskåpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
CatherineSonesson och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat Torp-Anders! Något i den stilen funderar vi också på. Nu blev jag också sugen på att göra det själv, men vi vill ha dit en bakugn, och den tror jag inte jag klarar av tyvärr. Vad är de där vita plattona för material?
 
Redigerat:
Skivorna är lättbetongblock (tidigare Y.tong eller siporex)

Invändigt är kåpan avdelad vertikalt med minerit och i halvan över elspisen sitter en fläkt monterad, även det i minerit.

Så den är 100% obrännbar.
 
  • Gilla
johanthege
  • Laddar…
Delphoria och Wester, vilka snygga kök ni har!!! Är dom beställda av snickare eller är det typ Kvänum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.