Hej.
Behöver lite stöd när det gäller ventilationen till min köksfläkt.

Vi renoverar hela köket och byter till fullhöjdsskåp. Tidigare skåp gick inte hela vägen upp till taket.
Ventilationen till köksfläkten är isolerat spirorör som går från fläkten upp till taket, viker av 90 grader och går sedan till hallen, 90 grader böj och upp till övervåningen och ut på taket, se bilder på kök och vinkeln i hallen.

Tidigare så var det isolerade röret dolt av en stående träskiva som gick från kökskåpet upp mot taket. Nu när jag har fullhöjdsskåp så måste jag fälla in röret i skåpen och det slog mig att det vore mycket lättare att göra detta på ett oisolerat spirorör (125 mm).

Min fråga är om man kan flytta kallrasskyddet och köra med oisolerat rör inne i skåpen ? Är syftet med isoleringen att undvika kondens?

Eller finns det någon annan smart lösning för dessa typer av problem, fläkten är inköpt och är en "Fjäråskupan Nivå"
 
  • IMAG0315_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0316_resize.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sticker in lite info efter att ha sökt en del på forumet.
Isoleringen är tydligen ett brandskyddskrav, det gör det hela lite klurigare.
Som jag har uppfattat det så måste man antingen brandskydda genom att isolera röret eller bygga kanal med ickebrännbart material (gips).

Jag får nog ta mig en funderare på vad som är bäst, då tak+vägg är av gips så "räcker" det för mig att lägga gips på översta hyllplandet där röret ändå skall dras samt att gipsa den del som friläggs när man öppnar skåpdörrarna.
 
Då kommer väl fortfarande röret i kontakt med skåpstommen på ovansidan och baksidan?

Jag har för mig att det fortfarande är tillåtet att bygga med 30 mm luftspalt i stället för isolering, dock är det inte rekommenderat utförande. Blir ju förstås svårt att garantera att man inte säller något brännbartför nära inne i skåpet i så fall.
 
Hej !
Imkanalen är i kontakt med bränbart material vid skåpsidorna, i övrigt så är det 30 mm till toppen & backstycket på skåpen (Dvs det utrymmet som den tidigare isoleringen byggde). Jag har inte flyttat röret utan behållt den gamla dragningen.
Jag ställde frågan till Villaägarnas rådgivning och fick följande svar:
En imkanal är avsedd att förutom avleda matoset även avleda brandgaserna från en brand på spisen och därmed förhoppningsvis förhindra en brandspridning till övriga köket. Därför är det olämpligt med ett brandspjäll i imkanalen.

I Boverkets byggregler BBR 18 kap 5:515 anges följande:
Imkanaler från kök i bostäder ska utföras i lägst brandteknisk klass E 15 och
med ett erforderligt skyddsavstånd till brännbart material.
Anslutningsdon till imkanal från kök i bostäder får utföras av material av
A2-s1,d0 (obrännbart material) eller av material som begränsar risken för spridning

av brand inuti kanaler till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning.
Allmänt råd
Skyddsavståndet till brännbara material bör vara minst 30 mm.
Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid
genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre
delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material.

Detta innebär att du kan ha imkanalen oisolerad i överskåpet om det är minst 30 mm till brännbart, med undantag för skåpssidorna där kanalen passerar igenom.

Utdrag ur Boverkets byggregler BBR 18:
5:515 Imkanal
Imkanaler ska utföras av sådana material och vara utformade så att risken för
spridning av brand inuti kanalerna till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning
begränsas.
Imkanaler från storkök eller dylikt, kanaler för brandfarliga gaser, samt kanaler
för gaser eller ämnen som kan orsaka brandfarliga avsättningar på kanalväggarna,
ska utformas med skydd mot brandspridning.
Allmänt råd
Imkanaler bör i hela sin längd utföras i lägst brandteknisk klass EI 60. Imkanaler
kan dock vara oisolerade inom brandcellen, om det finns en minst
50 mm bred luftspalt mellan kanalen och brännbara byggnadsdelar.
Imkanaler kan även vara oisolerade, om de är belägna utvändigt och avståndet
till brännbart material är minst 0,5 meter. Avståndet kan minskas till
0,25 meter, om det finns en skärm av stålplåt mellan kanalen och brännbart
material.

Imkanaler från kök i bostäder ska utföras i lägst brandteknisk klass E 15 och
med ett erforderligt skyddsavstånd till brännbart material.
Anslutningsdon till imkanal från kök i bostäder får utföras av material av A2-
s1,d0 (obrännbart material) eller av material som begränsar risken för spridning
av brand inuti kanaler till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning.
Allmänt råd
Skyddsavståndet till brännbara material bör vara minst 30 mm.
Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid
genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre
delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material.
www.boverket.se

Jag dubbelkollade även med sotaren som sa att det är ok, speciellt efter som det är lätt att bara öppna skåpluckorna för att komma åt och inspektera röret.
 
Det är väl inte rekommenderat utförande längre att lägga med luftspalt, dock är det tillåtet. Men du får nog hitta på någon bättre lösning i skåpsidorna så att du får 30 mm där också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.