Jag funderar så smått på att bygga en skräddarsydd köksfläkt själv, är det någon som vet om det går att köpa de delar som behövs; fettfilter, motor osv. för konstruktionen, eller är det bättre att slakta en billig frabriksny fläkt?

Någon som byggt sin egen köksfläkt? Bilder?
 
Thermex säljer inkråm vet jag.

Kolla upp dem - www.thermex.se. Klicka på produkter, och sen Externa motorer.
 
Jag shoppade inbyggnadsfläkten Emir från Fjäråskupan, knappsatsen sitter i en rätt lång flatkabel så man kan sätta den vart man vill på sin kåpa..

Det är mycket smartare än att ha knapparna på undersidan som flera andra tillverkare har.

Jag kopplade om belysningen i fläkten så att jag styr alla spotlights ovanför arbetsbänken och diskbänken med lysknappen på kåpan, så när jag slår på fläktbelysningen så lyser hela diskbänken upp.

http://www.fjaraskupan.se/pages/flaktar/inbyggnadsflaktar.html

Fläktkåpan är inte helt klar ännu, det ska en mörkbetsad trähylla runt den.

DSC00735.sized.jpg

Mitt fram på kåpan ska knappsatsen fällas in.

Kan ta ett bättre foto och lägga in när jag kommer hem, det där är lite gammalt och fläkten sitter inte på plats i kåpan.
 
Tackar för tipsen, fler emottages tacksamt!

H.äg Smurf, vad gav du för din Emir?
 
Tomtebo skrev:
Tackar för tipsen, fler emottages tacksamt!

H.äg Smurf, vad gav du för din Emir?
Rekomenderat pris från Fjäråskupan är 5356:-, men det är ju upp till varje försäljningställe att sätta sitt eget pris.

Jag gav 4500:- för min Emir 72..

Jag fick ett pris av en säljare som läste fel 8), och eftersom det var beställningsvara så fick jag den för det överenskomna priset. :)
Så lite flyt ska man ha ibland...

Men inbyggnadsfläktar är tyvärr svindyra..

Den har en bra feature som jag inte visste om när jag köpte den, den har en kapp som gör att den fortsätter att gå en liten stund efter att man lagat maten klart för att dra ut matoset.. sedan stänger den av automagiskt...
 
Nu har jag tagit lite bilder med fläkten monterad också..

DSC00877.sized.jpg

DSC00868.sized.jpg

DSC00871.sized.jpg

DSC00881.sized.jpg
 
H.äg Smurf skrev:
Nu har jag tagit lite bilder med fläkten monterad också..
...det blev ju kanonbra. Bra jobbat! :D
 
jag har en fabriksny bosch fläkt jag kan göra av med.. vi ville inte ha den då den är gräsligt ful och ganska tjock. Den blir garanterat billigare än den billigaste bauhausfläkten om du vill slakta den. Skicka mig ett pm om intresse finns..
 
Immobil skrev:
...det blev ju kanonbra. Bra jobbat! :D
Tackar, jo det blev bättre än jag förväntat mig :)
 
H.äg Smurf, tackar för bilderna, snyggt! Vad har du byggt kåpan i för material? Hur ser anslutningen ut inuti, vanlig fläktslang från fläktagregatet ut till ventil i taket eller annat? Hur stor är knappsatsen på djupet, fick du fräsa in den i kåpan?
 
  • Gilla
hårfager
  • Laddar…
Hej

Själva underredet till kåpan är byggt i trä, och sitter i väggen med fyra vagnsbultar
DSC00638.sized.jpg

Kåpan är gjord i playwood och står löst på underredet.

Knappsatsen är ungefär 3 mm tjock och har och har klister på baksidan så att man bara trycker dit den.

Jag använde en borrstäm för att få ett snyggt hål för knappsatsen.

Anslutningen ovanpå fläkten är ett rör som sticker upp 35mm och är 150mm i diameter, på det sätter man en muff och en flexislang upp till fläktröret.

 
Verkligen otroligt hjälpsamt, tackar och bockar! :)
 
Min far har källarern full med snickerimaskiner vilket verkligen underlättar när man platsbygger sitt eget kök ;D
 
H.äg Smurf, ytterligare en fundering; har Emiren någon grundventilation när motorn inte är igång? Eller har du ytterligare något "vanligt" utsug i köket?
 
Tomtebo skrev:
H.äg Smurf, ytterligare en fundering; har Emiren någon grundventilation när motorn inte är igång? Eller har du ytterligare något "vanligt" utsug i köket?
Nej, den har ingen grundventilation..

Men jag bor i ett gammalt hus, så ventilationen bygger på drag lite här å var ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.