Hej!

Jag och min sambo flyttade nyligen in i en nyrenoverad 3a (bostadsrätt). Vi har en köksfläkt vars imkanal är kopplad till centralventilationen, men vi är osäkra om denna uppfyller kraven för brandsäkerhet.

Från vad jag läst tidigare ska imkanalen kunna motstå brand i 15 minuter (enligt Boverkets byggregler), och man ska lätt kunna riva ut slangen om brand uppstår inuti detta. Den del som är synlig behöver inte vara isolerad, utan bara den del som är inbyggd. Stämmer detta?

Utöver det är röret lite snett monterat på fläkten, men detta bör väl kunna lösas genom att vidga hålet i hyllplanet och sedan trycka till den? Följdfråga på det; behöver hålet i hyllplanet vara större? Det är nu ca 1cm större i diameter än själva röret.

Jag bifogar ett par bilder på fläkten/slangen.
 
  • Köksfläkt med ansluten flexibel imkanal i skåp, fråga om brandsäkerhet och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt med ansluten imkanal och synligt elektriskt kabelknippe, monterat på hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedmonterad köksfläktsslang ansluten till en svart övergångsstycke över ett hål i hyllplanet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt kopplad till en imkanal, monterad snett, med närliggande hyllplan och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Imkanalen ska vara brandskyddad efter att den har lämnat köket så den får gå i köksskåpens takanslutning utan att vara extra isolerad, som jag har förstått det.

Om det brinner i röret/slangen tror jag inte att du kan riva ut det eftersom utsidan kommer att vara alldeles för het.
 
  • Gilla
4x12Tum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.