Hejsan

jag e sugen på att göra ett eget köksbord med en skiva av kakel. Testade med en limträskiva och primade den men när jag sen la fix på den så slog den sig. Antar att jag borde ha haft en gipsskiva ovanpå limträskivan. Gipset borde ju klara fukten från fixet. Nån som har några ideer nu inför nästa test ?

Mvh Fredrik
 
limma kaklet/klinkersen med pl400 då slipper du att fogarna spricker oxå
 
vad är pl400? nått lim? vart kan man köpa det?
 
jepp sättlim, finns hos nästan alla byggvaruhusen :)
 
ok ska kolla på bauhaus eller hornbach nästa gång jag är där. Så om jag använder pl400 kan jag skippa gipset då?
 
Vi har precis kaklat bänkskivan i köket och då lade vi först en MDF-skiva och limmmade och skruvade sedan på gips på denna. Primade, fuktskyddade och kaklade. Nu är det bara diskhon och spishällen som ska i...






 
jepp då slipper du gipset :)
 
Carolin skrev:
Vi har precis kaklat bänkskivan i köket och då lade vi först en MDF-skiva och limmmade och skruvade sedan på gips på denna. Primade, fuktskyddade och kaklade. Nu är det bara diskhon och spishällen som ska i...
Det låter ju jättesnyggt!
Har du möjlighet att fixa någon bild? :D
 
Jag har iof. ingen erfarenhet av kaklat köksbord, men har ändå en liten fundering. Du har inte tänkt på att använda klinker istället? Jag skulle kunna tänka mig att klinker är tåligare än kakel och kanske lite "tystare". Det är ju ganska slamriga material, särskilt om du har barn..
 
Vad ni krånglar till det! Min man gjorde för många år sedan ett oerhört snyggt och mycket beundrat köksbord. På en spånskiva lägger man kaklet löst och avslutar med en trälist runt det hela. Vi har vanliga vita klassiska kakel och vit målad trälist. Under bordsksivan en tvärslå eftersom skivan blir rätt tung. Skivan och listen måste såklart vara väl anpassade till kaklet så att plattorna ligger fixerade trots att de ligger löst.
Skulle en platta knäckas är det lätt att byta.
Benen kommer från IKEA. Bordets mått ca 140x90
En av sönerna har nu gjort ett likadant med svarta och vita kakel. Urläckert!




 
Jag tycket att man ska fuktskydda innan man lägger kakeln för att underlaget inte ska suga upp vätska, det kan svälla och då spricker fogen. Fogen kan man skydda med en vatten- och smutsavvisande lösning som finns på Bauhaus. Jag är ingen expert, så rätta mig om ni är av en annan åsikt.
 
har ni några bilder på era skapelser?
 
Försökte lägga in bild med det gick ej, hur gör man?
 
Hej å hå! Ja det är klart att om man häller ut tillbringare med vatten regelbundet då behövs säkert fuktspärrar! Men nog har vi hällt ut både vin (och vatten) på vårt kakelbord men har för vana att då genast torka upp. Ett kakelbord med fogar verkar för mig oerhört ohygieniskt. Med kakelplattor lagda maximalt tight och i spänn så de inte rör sig så är risken för fuktgenomsläpp minimal. Om man nu inte häller ut vätska och låter det ligga kvar på bordsskivan av nån anledning.
Vårt bord är 9 år gammalt och som nytt. Superfräscht!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.