Funderar på att bygga ett köksbord av massiva ek bänkskivor. 2 skivor på vardera 500x2200x30 mm cirka. Tanken är sedan att de ska läggas på sk benbockar. Hur mycket behöver det stadgas upp undertill för att inte slå sig med tiden? Behöver man snickra ihop en ram som stadgar upp allt?

Tanken från början var att köpa två massiva ekplank i samma storlek, men prisbilden på dessa två plank skulle bli helt astronomisk så jag har börjar snegla på Bänkskiva istället. Tråkigt med skarver, skulle vilja ha hela stavar men det verkar sällsynt.

Bilden är på mitt soffbord jag har byggt, vill egentligen bara skala upp det bordet, bredare högre och längre..
 
  • Handgjort soffbord av massiv ek med benbockar framför en svart soffa på ett mönstrat mattgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Efter lite letande, och massa velande köptes det in ek.
50x500x3000 för att vara mer exakt.. Två plankor. Planhyvlade och torkade, en del torksprickor och läsa kvistar.
De är nu fogade med epoxy i håligheterna, har precis blivit slipade första vändan och kapade i rätt mått.
Jag tror det kan bli bra.
 
  • Två stora ekplankor med kvistar och epoxifyllda sprickor står lutade mot en vägg i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karl-David H och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att kunna bli riktigt bra! Hoppas du delar med dig med mycket bilder av byggprocessen. Kom du fram till om du behöver någon ram för att staga upp plankorna? Kan tänka mig att det beror på hur benen ser ut och hur de placeras.
 
Även beställt underrede som finns att hämta hos ombud. Blev en svart modell i i metall.
 
Ni som kan, behöver jag förstärka planker undertill med nå ribber eller nå ?

Bordsunderrede är 70 cm brett, så det kommer hänga ut 15 cm på varje sida ungefär som inte har något stöd, är det risk att det hänger ned sig med tiden ? Tänkte om jag skulle klyva upp lite 3x4 cm ribbor och skruva undertill på själva planken för att undvika att de kupar sig..
 
Många fräser in U-stålprofiler undertill.

 
Såhär fick det bli..
 
  • Nybyggt träbänkskiva med handtag halvvägs installerade i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matrum med träbord, gråa stolar, svarta pendellampor och väggklocka, samt svartvita tavelramar med ko-illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint, var hitta du träskivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.