Hej alla!

Jag befinner mig för tillfället hos min mamma 50 mil hemifrån. Hennes diskmaskin gick sönder häromdagen och vi har beställt en ny inkl installation mm. Nu insåg vi att hon inte har en köksblandare med diskmaskinsavstängning och enligt infon hon fick inför installationen står det att det är ett krav. Hon har diskmaskin sedan innan men den satte hennes man in och han är numera dement så han kan inte hjälpa henne med något. Så..det blir jag som ska installera den. Jag vill bara kolla med er först om jag tänker rätt.
Slang 2 ska ner till rör C.
Slang 1 ska ner till rör D.
Den nya slangen 3 ska jag med hjälp av en förlängare fästa vid A.
B är nu ett T-rör som går till A. Jag tänker då att man sätter en rak "rörbit" där istället.
Tänker jag rätt? Har ni några namn på vad det jag behöver heter "på riktigt"?
Tack på förhand! 🙏
 
  • Undersidan av en köksbänk med rör och slangar märkta med siffrorna 1, 2 och 3 för att planera installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutningar under en köksbänk med markerade punkter A, B, C, D där slangar ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A går till diskmaskinen och går att stänga av med mini kulventilen som sitter där med svart spak.
 
Jo, vi
Purre Purre skrev:
A går till diskmaskinen och går att stänga av med mini kulventilen som sitter där med svart spak.
Jo, det vet jag men vi måste ju göra av den tredje slangen som kommer från diskmaskinsavstängaren på köksblandaren och den ska väl dit då dvs istället för den ventilen som är nu? Dvs den blir på blandaren istället för därnere där den är nu
 
Men då måste du ju köpa en helt ny blandare! Onödigt tycker jag, Bara att koppla på vid A.
 
Vi skaffade elektronisk diskmaskinsavstängning från Ikea. Det är allt färre blandare som har avstängning inbyggd numera, många kör med elektronisk avstängning och trådlös knapp.
 
J Josth skrev:
Men då måste du ju köpa en helt ny blandare! Onödigt tycker jag, Bara att koppla på vid A.
Men i infon från elgiganten står det så här:
(Googlar man står det desdutom att försäkringsbolaget kan vägra ge ersättning vid ev problemom det inte finns avstängning på blandaren?)
 
  • Textdokument med instruktioner för att kontrollera kranar och anslutningslangar vid installation av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mrsnhp skrev:
Vi skaffade elektronisk diskmaskinsavstängning från Ikea. Det är allt färre blandare som har avstängning inbyggd numera, många kör med elektronisk avstängning och trådlös knapp.
Det har jag inte ens hört talas om. Tack för tips! Ska läsa på.
 
Borde kanske sagt att det helst inte kosta för mkt då de dels är pensionärer och dels att de räknar med att lämna huset om 1-2 år då han snart kommer att behöva komma på ett hem pga demensen.
 
BirgitS
M MellaTing skrev:
(Googlar man står det desdutom att försäkringsbolaget kan vägra ge ersättning vid ev problemom det inte finns avstängning på blandaren?)
Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om avstängningen är på blandaren utan de vill att avstängningen ska vara lättillgänglig så att den används. Det är alltså godkänt med elektroniska avstängningar t.ex. Ikeas Knycklan.
M MellaTing skrev:
Jo, det vet jag men vi måste ju göra av den tredje slangen som kommer från diskmaskinsavstängaren på köksblandaren och den ska väl dit då dvs istället för den ventilen som är nu? Dvs den blir på blandaren istället för därnere där den är nu
Det gör inget om det finns både ett vred på blandaren och en separat Ballofix.
M MellaTing skrev:
Så..det blir jag som ska installera den.
Är det du eller Elgiganten som ska installera diskmaskinen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringsbolagen brukar inte bry sig om avstängningen är på blandaren utan de vill att avstängningen ska vara lättillgänglig så att den används. Det är alltså godkänt med elektroniska avstängningar t.ex. Ikeas Knycklan.

Det gör inget om det finns både ett vred på blandaren och en separat Ballofix.

Är det du eller Elgiganten som ska installera diskmaskinen?
Jag ska installera ev ny blandare. Diskmaskinen är det elgiganten som sköter.
 
BirgitS
M MellaTing skrev:
Jag vill bara kolla med er först om jag tänker rätt.
Slang 2 ska ner till rör C.
Slang 1 ska ner till rör D.
Det beror ju på vad som är för kall- resp. varmvatten.
M MellaTing skrev:
B är nu ett T-rör som går till A. Jag tänker då att man sätter en rak "rörbit" där istället.
Sätt in en Ballofix så att det går att stänga av (ena) vattnet utan att göra det för hela huset.
 
  • Gilla
MellaTing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.