Står i begrepp att sätta in bänkskiva (en ~240 cm + en liten snutt på 60 cm). Det kommer vara på ett IKEA-kök med gråa Bodbynluckor. Köket är åt allmogehållet, med bröstpanel av pärlspånt etc. Dags för bänkskiva.

Ek tycker jag inte så mycket om färgen på. Mitt lokala Hornbach verkar vara de enda lättillgängliga som säljer i rätt storlek. Då ser jag att de säljer en 27mm skiva i stavlimmad ask. Intressant! På hemsidan står det att den är "grundoljad som skydd vid leverans". Vad tror ni det innebär?

Frågor:
1. Någon som har erfarenhet av bänkskivor i ask? Bra, dåligt? Tålighet? Jag har bara haft melamin innan.

2. Jag lär olja in den med livsmedelslämplig olja. Om jag tycker den gulvita färgen är tråkig, kan jag betsa den innan jag oljar den? Med vad i såna fall? Även om den är "grundoljad"?

På punkt två ser jag två alternativ: antingen slipa ned och betsa med vanlig vattenlöslig bets innan jag oljar den, ELLER någon lämplig oljebets innan den slutgiltiga oljan. Vad säger ni?

3. Ask är ju ett väldigt hårt träslag, och jag har förstått att det gärna spricker eller flisar sig när man ska bearbeta det. Skivan levereras med rak framkant vilket jag tycker är ogästvänligt och trist. Vågar jag göra en (handöver- eller kant)fräs runt eller kommer det bara bli fula hack och flisor av det?
 
Efter ytterligare några dagars egna efterforskningar har jag upptäckt en produkt som heter "Osmo Top-Oil" och som verkar ha alla egenskaper jag vill ha:

  • Livsmedelsgodkänd
  • Finns som infärgad
  • Bra skydd för ytan
  • Inget problem att sätta på tidigare oljad yta.
Case closed verkar det som.
 
  • Gilla
Lena Ö och 2 till
  • Laddar…
Hur gick det sen?

Vi har en köksbänkskiva i ask som är behandlad med Top Oil och vi är allt annat än nöjda.

Räcker med att nämna ordet fukt så blir det fläckar.

inb4 dU hAr ApPlIcErAt FeL

Nej.

Lagt två omgångar tunt med maskin med skurnylonhätta. Mer än 12h torktid mellan omgångarna och fick härda en dryg vecka innan montering.

Vatten pärlade sig så fint vid ”vattentestet”.

Så om det krävs mer än så, är det en skitprodukt.
 
J jim_b skrev:
inb4 dU hAr ApPlIcErAt FeL
Ah, a fellow redditor I see ;)

Jag frågade också runt i bekantskapskretsen och det var flera stycken som hade exakt din erfarenhet. Med tanke på att jag precis är på väg in i åren av mitt liv med småbarn som ska lära sig använda ett kök, behovet av kontinuerligt underhåll, känslighet för fuktfläckar och så vidare så blev det i slutet att jag tog en melaminskiva. Jag hittade en i mitt lokala Bolist med ett mönster som kallades "akacia" (ser ut som gråvitt laserat trä, vilket passar köket).
 
  • Älska
  • Gilla
OWK och 1 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Ah, a fellow redditor I see ;)

Jag frågade också runt i bekantskapskretsen och det var flera stycken som hade exakt din erfarenhet. Med tanke på att jag precis är på väg in i åren av mitt liv med småbarn som ska lära sig använda ett kök, behovet av kontinuerligt underhåll, känslighet för fuktfläckar och så vidare så blev det i slutet att jag tog en melaminskiva. Jag hittade en i mitt lokala Bolist med ett mönster som kallades "akacia" (ser ut som gråvitt laserat trä, vilket passar köket).
Ja, om jag hade vetat... Nu är skivan på plats så jag har inte mycket val.

Fick i alla fall prata med en tekniker på Osmo som var supertrevlig och hjälpsam, och för att göra en lång historia kort så kommer skivan slipas och jag kommer lägga på nya lager med roller istället.

Problemet med maskin, enligt honom, är att man tenderar att lägga på ett för tunt lager, och därför kan behöva applicera upp till 4ggr för att få det bra. Detta är dock inget som går att läsa sig till någonstans. Så "ju tunnare ju bättre" som däremot går att läsa, stämmer ju således inte riktigt. :(
 
J jim_b skrev:
Ja, om jag hade vetat... Nu är skivan på plats så jag har inte mycket val.

Fick i alla fall prata med en tekniker på Osmo som var supertrevlig och hjälpsam, och för att göra en lång historia kort så kommer skivan slipas och jag kommer lägga på nya lager med roller istället.

Problemet med maskin, enligt honom, är att man tenderar att lägga på ett för tunt lager, och därför kan behöva applicera upp till 4ggr för att få det bra. Detta är dock inget som går att läsa sig till någonstans. Så "ju tunnare ju bättre" som däremot går att läsa, stämmer ju således inte riktigt. :(
Har samma problem, har lagt på Osmo hårdvaxolja med 3 tunna lag, men har fått fläckar som inte gått bort, har inte ens gått en månad.

Blev det bra tillslut?
 
Nbnn
T Tomasharrysson skrev:
Blev det bra tillslut?

Nej tyvärr inte. Skivan ser ut som skit. Framförallt ytan där man ofta lagar mat, bakar osv.

Så den kommer slipas nu i sommar och oljas in ”som vanligt”. Nån Osmo hv-olja blir det inte igen.
 
A
Hade Ikeas askskiva i tjockare fanér, cirka 3 mm. La på osmo hårdvaxolja "natur" med en svamp. Funkade skitbra. Saknar den skivan.
 
yoloboi skrev:
Hade Ikeas askskiva i tjockare fanér, cirka 3 mm. La på osmo hårdvaxolja "natur" med en svamp. Funkade skitbra. Saknar den skivan.
Körde själv en ekskiva som var helt obehandlad med denna underbara produkt, ofärgad, sidenmatt...

Köket har nu använts i snart 4år och jag är toknöjd.

Snart dags att byta lägenhet och bygga nytt kök igen, det blir då inget att fundera på, bara att inhandla ytterligare liten burk av Osmo hårdvaxolja.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Fast Ikeas fanér går ju inte att jämföra med en riktig träskiva. Den är ju redan behandlad.
 
A
J jim_b skrev:
Fast Ikeas fanér går ju inte att jämföra med en riktig träskiva. Den är ju redan behandlad.
... med hårdvaxolja. :)

Har använt samma burk till limfog av ek, som varit skiva i ett soffbord. Inte alls lika utsatt, men rödvin, fett, kaffe och annat som hör middag-framför-tv-kulturen till har hamnat där utan några men för skivan.

Ni som har problem, har ni ett för tunt skikt eller var kan problemet ligga? Jag har vid flera tillfällen haft intorkade ringar runt vinglas som lämnats över natten. Har bara varit att torka av.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.