Har byggt nytt Ikea kök och sitter och grubblar på köksbänkbelysning.

Har funderart mycket. Först Ikeas belysning men de ser inte bra ut i mitt tycke.
Kollade även spottar men läste mig till att använda led stripes istället då de ger bättre ljus vilket jag föredrar när jag ska laga mat.

Jag kom att tänka på att jag älskar våra Hue lampor för att man kan ställa in precis vilket ljus eller färg man känner för. Då inser jag att köpa tex Hue stripes som bänkbelysning vore optimalt. Men jag har några frågor som någon kanske kan ge lite synpunkter på.

Hur bra ljus ger hue light strip när man väl vill ha bra belysning för att laga mat? Dvs starkt vitt ljus

Hur beter sig Philips trådlösa hue strömbrytare när man slår på och av belysningen. Kommer den ihåg senast vald färg och styrka eller blir det någon slags default färg. Eller kan man ställa in själv vad som ska hända?

Finns det någon nackdel att använda Philips hue lightstrip jämfört med en riktig Lightstrip från tex xcen?
 
Hej, sitter med precis samma tanke och ska snart dra igång renovering av köket. Har du fått svar på dina frågor eller har rent av kanske installerat Hue led stripes och kan ge en recension från verkligheten?

mvh Marcus
 
Vi har Hue Strip i köket. Funkar superbra. Vi har lagt in den i en ledlist och använder Hues fjärrknapp. Fjärrkontrollen fungerar på det sätt du vill att den ska fungera.
 
M Marcus7676 skrev:
Hej, sitter med precis samma tanke och ska snart dra igång renovering av köket. Har du fått svar på dina frågor eller har rent av kanske installerat Hue led stripes och kan ge en recension från verkligheten?

mvh Marcus
Jag köpte nyaste hue lightstrip med Bluetooth. Och det var både dumt och smart.
Det smarta är att vem som helst kan styra via en app och man behöver inte en brygga.
Det dumma är att det är inte samma "connectors." och man kan då inte använda förra generationens tredjepart connectors. Detta ställde till det för mig som behöver göra en 90 graders sväng i mitt L kök.
Med en nya versionen V4 finns än så länge inga smidiga connectors som gör att du kan koppla ihop led lister och göra tex 90 graders svängar.

Sen är det viktigt att tänka på att ljusstyrkan inte är som en ljusrörarmatur. Men för många duger den helt klart.

Knappen till till hue är bra. Kommer ihåg senast använda och man kan programmera in 4 olika ljus och välja genom att trycka på on knappen för att skifta emellan.

Jag tror jag kommer bli nöjd med hue men just nu hittar jag ingen lämlig alulist med diffuser som är tillräckligt låg(högst 14mm för att ligga jämns med en 14mm täcksida.)

Men framförallt finns det inget bra sätt att göra en 90 graders sväng vid hörnskåpet. När det är löst kan jag först sätta upp den

SysterNett SysterNett skrev:
Vi har Hue Strip i köket. Funkar superbra. Vi har lagt in den i en ledlist och använder Hues fjärrknapp. Fjärrkontrollen fungerar på det sätt du vill att den ska fungera.
Vad köpte du för ledlist och hur mycket bygger den? Har du den i en täcksida eller har du lagt den under skåpet. Skicka gärna bild.
 
Mats-S
B buhu skrev:
Vad köpte du för ledlist och hur mycket bygger den? Har du den i en täcksida eller har du lagt den under skåpet. Skicka gärna bild.
LED-listen ska försänkas in i skivan som sitter under skåpet, vilket innebär att man skippar täcksidan. Den integrerade lösningen blir bra mycket bättre, listen blir osynlig och ljuset flödar fritt :)
 
Vi bytte till Hue lightstrip då dom gamla halogenspottarna gick sönder stup i kvarten. Är riktigt nöjd och gillar att man kan sätta färg efter humör. Typ när man äter kan man sätta en lite behagligare värme och när man lagar mat kör man kallvitt för att se. Riktigt bra arbetsbelysning också. Satte dit stripen direkt utan att falsa in den. Monterade sen en list framför.
 
  • Modernt kök med vita skåp och Hue lightstrip för belysning ovanför arbetsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med hue lightstrip för belysning under överskåpen, vit inredning och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
buhu och 1 till
  • Laddar…
S Swecharlz skrev:
Vi bytte till Hue lightstrip då dom gamla halogenspottarna gick sönder stup i kvarten. Är riktigt nöjd och gillar att man kan sätta färg efter humör. Typ när man äter kan man sätta en lite behagligare värme och när man lagar mat kör man kallvitt för att se. Riktigt bra arbetsbelysning också. Satte dit stripen direkt utan att falsa in den. Monterade sen en list framför.
Har du bild underifrån på Hue listen och hur du gjorde?
 
B buhu skrev:
Har du bild underifrån på Hue listen och hur du gjorde?
Absolut. Vi gjorde det som en ”akut” lösning då inga av spottarna fungerade längre. Men det blev så bra att vi låter det vara till köksrenovering. Med listen framför ser man inte ljuskällan så det ser riktigt bra ut.. om man inte stoppar in huvet under skåpen
 
  • LED-belysning monterad under köksskåp med lyseffekt på vägg och bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marcus7676 skrev:
Vill också täcka undersidan av stommarna med täckskiva och då fräsa en sådan här och sedan lägga hue led slingan i den

[länk]
De såg bra ut men hue lightstrip är 15mm breda och dessa lister är endast 13mm.

Verkar inte finnas många alternativ på alulister som är minst 15mm bred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.