Vet ej Om det är rätt forumsdel men känns som man kan få bäst hjälp här.
Jag har köksbänkar i något massivt trä som jag ej vet träslaget på. Kanske någon annan som ser vilket det är?
Men i alla fall så börjar dom bli slitna på sina ställen och skulle gärna vilja ha lite tips på om jag kan fixa till det eller om man får leva med det tills man byter ut dem. Vill gärna slippa det då dom passar så bra i köket.
Kan man lacka över det? Eller måste man fylla med något, slipa och lacka?

Träköksbänk i massivt trä med slitage och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
slipa tills det blir slätt och lacka om.
 
Men det är jack, urgröpningar. Borde man inte fylla med något först?
 
Ganescha skrev:
Men det är jack, urgröpningar. Borde man inte fylla med något först?
Det är svårt att få fyllningen snygg.. Slipa ner ordentligt, sen lackar du i omgångar så kan du 'fylla upp' gropen med lack.
 
Ah okej, man behöver ej slipa hela bänken? Ska man ha någon speciell lack med tanke på färgen? Nu är skadan grå och den fina delen brunare.
 
Det ser ut kunna vara Merbau. Indonesian Rosewood är ett annat namn. Svårt att säga från bild. Kan se helt annorlunda ut i verkligheten.

Frågan om lack och slipning har du redan svar på

Med vänlig hälsning
Findus
 
Du behöver slipa hela bänken, samt slipa bort allt grått i skadorna. Sedan kan du eventuellt komma undan med att fylla upp groparna med lack.
 
Ajdå, är tyvärr flera bänkar som är så här! Ett jätte jobb med andra ord. Får nog lägga det på is tills det stör mig ofantligt mycket.
 
Å andra sidan så skadar det inte att testa att slipa bort det gråa och lacka. Sedan mattar du ner hela skivan snabbt och lägger lack över hela och ser hur du gillar resultatet. Det kommer iaf att se bättre ut och skadorna kommer inte att lysa längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.