E
3 hus i rad har haft ombyggda kök där en radiator slopats, 2 blev kalla och i nuvarande sitter nya bänken under fönstret emot väggen och blir ganska kall. Är det felmonterat eller ska dra in kyla?
 
Lite luddigt skrivet, jag förstår inte riktigt. Är det tre kök som byggts om i för övrigt lika byggen där två upplever att att det blivit kallt efter ytterväggen och det tredje köket blir ganska kallt?
 
E
Har mitt tredje hus med ombyggt kök, av fg ägare som rev en radiator. Första var kallt så jag körde ugnen, nästa hade små fönster så inget märktes. I tredje nu blir det kallt och jag har just märkt hur kall bänkskivan blir som går emot yttervägg, den verkar dra in kyla, mest framför fönstret.
 
A
Kallraset från fönstret kyler väl stenen som du upplevs mycket kall.
 
Alfred Jonsson skrev:
Kallraset från fönstret kyler väl stenen som du upplevs mycket kall.
Precis. Radiatorerna sitter under fönstrena för att skapa en stigande varmluft som sen roterar ut i rummet. Om radiatorn tas bort eller stängs av blir det tvärt om, kall luft från fönstret sjunker ned över bänkskivan och ut på golvet.

Om det är ett gammalt fönster kan du byta mot ett modernt med bättre isolering så lär det bli bättre. Är det ett nyare fönster så se över tätlisterna.
 
A
Du skulle lagt in värmeslingor i bänkskivan ;)
 
Alfred Jonsson skrev:
Du skulle lagt in värmeslingor i bänkskivan ;)
Cool idé, gjut en bänkskiva i betong och fällt in värmeslingor så blir det både radiator och bänkskiva! Frågan är hur bra det går att knåda deg på skivan om den är 40 grader varm... :)

/fth
 
Alfred Jonsson skrev:
Du skulle lagt in värmeslingor i bänkskivan ;)
Allt man spiller lär ju torka fast snabbt så att det inte kladdar av sig:p
 
E
Larsa skrev:
Precis. Radiatorerna sitter under fönstrena för att skapa en stigande varmluft som sen roterar ut i rummet. Om radiatorn tas bort eller stängs av blir det tvärt om, kall luft från fönstret sjunker ned över bänkskivan och ut på golvet.

Om det är ett gammalt fönster kan du byta mot ett modernt med bättre isolering så lär det bli bättre. Är det ett nyare fönster så se över tätlisterna.
Det är en träskiva men det där är så vanligt att det bör anmärkas på när hus besiktas?
 
I alla skåp, garderober m.m. som sitter mot yttervägg så blir det kallt/svalt på grund av att rumsvärmen inte kommer åt att värma skåpet och kylan tränger in från ytterväggen. Sen blir det ju även kallras från fönstret om du har ett sånt ovanför bänkskivan och ingen radiator under som skapar en uppåtgående luftström.
 
E
Det korkade är att de flesta in kompenserar den radiator som tagits bort ser det ut som eller känns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.