Hej!

Håller som bäst på att planera somamrens tidsfördriv, nämligen köksbygge... VI har nu problem med köksbänken som hamnar ovanför fönstret. (se bild)

Att byta ut eller höja fönstret känns omständigt och dyrt. Visserligen skulle jag kunna använda nuvarande köksfönster på annan plats där jag idag har ett gammalt tvåglas fönster som jag behöver byta.

Om jag låter fönsterbänken gå ovan fönstret kommer det ju trilla ner mat, skräp och vattenstänk mellan bänkskivan och fönstret. Det känns också svårt att få det snyggt.

Detta borde problem borde dock inte vara helt ovanligt, hur har ni andra gjort?


Fläktfunderingar
Ovan spisen sitter IKEAS skåpfläkt. Helst hade jag velat ha en annan lösning med motor på vinden, men tycker inte det blir snyggt med en kåpa. Finns det fläktkåpor tillräckligt smala för att kunna gömmas bakom ett IKEA skåp?

Idag sitter spisen på motstående sida, blir det för många krökar om jag leder kanalen ovan högskåpen, ovan dörren och in i befintlig skorsten? Bakom den nya placeringen finns ett frådsutrymme i vilken jag också kan leda fläktkanalen ut genom.

Tack på förhand, mvh Tobias
 
  • kök jun_2i.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det är diskho framför fönstret fungerar inte mitt förslag, men jag har satt modulen framför fönstret (60+40) på en platta på hjul med låsfunktion, så att man kan rulla undan den när man vill tex putsa fönstren som öppnas inåt. Men det blir ju som sagt knepigt med vatten och avlopp...

/Elin
 
Vi kommer att ha diskho (nedsänkt i porslin) framför fönstret och valde en 85 cm djup bänkskiva i kalksten. Vid fönstret blir det en 20cm djup nedsänkt "fönsterbräda" som alltså ligger under fönstret och bänkskivan är ursågad motsvarande. Den kommer att ha en sarg som ansluter till bänkskivan underifrån så att det blir en tät låda. Längs med väggen och runt urtaget i bänkskivan kommer vi att ha en list som avgränsning mot den nedsänkta fönsterbrädan.

Man behöver nog inte ha så djup skiva som vi valde för att det skall fungera, men med 60cm standardskiva och ho framför lär det knappast gå.
 
Jag är inte anhängare av idén med diskbänken på det viset. Det blir sannolikt väldigt prickigt på fönsterglaset så fort man öppnar kranen. Diskborsten skvätter ju dessutom. Jag tror mera på att byta ut fönstret mot ett annat som ger en högre kant mot diskbänken. Typ en kakelrad eller så. Mer jobb visserligen, men MYCKET mer praktiskt tror jag. Inget krafs mellan bänk och fönstret att hålla fräscht. Dessutom blir utseendet på köket mer "äkta".
 
Tja, vårt kök hade arbetsbänk framför fönstret, en sarg på bänkengjorde att inget ramlade ner. Skilde kanske 5 cm. Visst blev det lite smutsigt, men jag är otroligt glad att de inte ändrade fönstret, nu när vi skall ändra och ta bort arbetsbänken.
 
Jag kommer att få det likadant i mitt kök men tänker också ha diskho i porslin framför men tänker mig ha liksom en låda framför diskhon fram till fönstret där man kan ha lite växter kanske för visst kan det va skönt att kunna se ut från disken.
 
Hej,

Känner ett par som har diskbänken framför ett fönster som är lägre än diskbänken och de har gjort en ca 5 cm skyddande kant för att slippa att saker ramlar ned.
Vi håller på renovera hemma hos oss och kommer också att få ett fönster som är lägre än bänkskivan. Har inte lagt så mycket tid på att fundera om det är ett problem. Dock slog tanken mig nu att jag nog måste hitta på någon fiffig lösning så att inte mjöl eller liknande åker ned mot fönstret och bakom underskåpen när man bakar...
Aj aj aj...
 
byt fönster... om ni har möjligheten, klart värt de...
 
satt i samma situation, men vi bestämde oss för att byta fönster så vi fick en sarg på 18 cm upp till fönstret. På gamla huset var det precis samma sak.. men fönstret blev pricket värre. Det är inget beslut jag ångrar idag. Fönstret kostade 3200 kr och tog en dag att få till med ny panel, isolering och gips på insidan, spackling. Inget jag ångrar idag!
 
Svårt att se på din bild hur mycket plats du har i övrigt men en idé kan vara att göra bänkskivan djupare på den sektionen där du skall ha vasken. Om du tar extra djupa skåp som finns hos de flesta kökstillverkare (utom IKEA) så får du inte bara mer utrymme i bänkskåpen utan oxo längre mellan blandaren och fönstret vilket borde ge mindre stänk. De extra djupa skåpen brukar göra bänkskivan ca 710-720 djup isället för 600.
Fläkt finns hos Thermex som du kan sätta "i skåpet" och det går även att kombinera med extern motor. Se tex deras Pompei som är en snygg modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.