Jag håller på att bygga ett kök i ett tidigare badrum. Där jag tänker ha diskbänken och ett avlopp från diskhon finns en golvbrunn som tidigare varit en dusch.
Ombyggnadsprojekt som visar ett golv med klinkers och en central golvbrunn, omgiven av oavslutade väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag använda golvbrunnen som den är (jag kommer lägga ett annat golv ovanpå klinkern men golvbrunnen hamnar under bänkskåpet vid diskhon). Eller behöver jag bila upp den och koppla på ett vanligt avloppsrör istället?

En extra utmaning är att golvbrunnen ansluter (som sista anslutning) till avloppsledningen i sidled och mellan brunnen och avloppsledningen går matningen till den vattenburna golvvärmen.
Här syns det på värmekamerans bild. För att bila bort den skulle jag behöva vara riktigt försiktig så jag inte skadar vattenledningen.
Värmekamera-bild av ett badrumsgolv som visar golvbrunn och vattenledningar med temperaturindikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon annan smart lösning för att koppla in diskhon i golvbrunnen? Jag är orolig för att om det blir stopp nånstans så rinner diskhons vatten ut på golvet under skåpen istället för att bara rinna ur diskhon sakta.
 
Jag hade bilat bort golvbrunnen, å fixat till lämplig röranslutning.
 
  • Gilla
dwrang
  • Laddar…
Claes Sörmland
Golvbrunn för köksavlopp, jag tror det kommer att bli ett lukt och flugfest. Fettet från diskhon kommer att flyta upp i golvbrunnens vattenlås och lägga sig som en äcklig rand och så börjar det lukta.
 
  • Gilla
dwrang
  • Laddar…
dwrang dwrang skrev:
Jag håller på att bygga ett kök i ett tidigare badrum. Där jag tänker ha diskbänken och ett avlopp från diskhon finns en golvbrunn som tidigare varit en dusch.
[bild]

Kan jag använda golvbrunnen som den är (jag kommer lägga ett annat golv ovanpå klinkern men golvbrunnen hamnar under bänkskåpet vid diskhon). Eller behöver jag bila upp den och koppla på ett vanligt avloppsrör istället?

En extra utmaning är att golvbrunnen ansluter (som sista anslutning) till avloppsledningen i sidled och mellan brunnen och avloppsledningen går matningen till den vattenburna golvvärmen.
Här syns det på värmekamerans bild. För att bila bort den skulle jag behöva vara riktigt försiktig så jag inte skadar vattenledningen.
[bild]

Finns det någon annan smart lösning för att koppla in diskhon i golvbrunnen? Jag är orolig för att om det blir stopp nånstans så rinner diskhons vatten ut på golvet under skåpen istället för att bara rinna ur diskhon sakta.
Om det är åt dig själv vilket jag förutsätter så förstår jag att du inte vill chansa att bila bort brunnen med tanke på golvvärmen. Det seriösa alternativet är dock att bila bort brunnen.

Men en lösning skulle vara att ta bort vattenlåset. Stoppa in ett passande rör som du tätar noga runt. Sen monterar du vattenlås till diskbänken som vanligt. För att kunna inspektera brunnen kan du såga in en inspektionslucka i botten på skåpet. Då kan du titta till allt lite då och då när andan faller på.
Men du måste få till tätningen till 100%. Annars kommer Pekkas doft att sprida sig i köket.
Kanske går det med en färdig avloppsmuff i gummi? Typ https://www.vvsobygg.se/tillbehor-for-pvc-ht-avloppssystem-10602.html
 
  • Gilla
dwrang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.