Problem: Avlopp från köksvasken går genom golvet ned i källaren. Pga källarmuren tjockare än ytterväggen så har röret en böj för att komma i bakkant skåp.

Min rörmokare monterade böjen / skarven i bjälklaget, jag skulle vara bekvämare med en böj som var inspekterbar och att röret bara går rakt igenom bjälklag utan skarv. Kanske är jag onödigt orolig. Toalettavloppet från övervåningen gjorde rörmokaren också om, det har en dold skarv på samma sätt, men här finns inget alternativ, plus allt är i bruk och testat innan jag nu bygger in det. Köksavloppet kan jag ju inte kolla iom att fram tills jag monterat skåpet är det "torrt" och eftersom röret inte sitter 100% fast så kommer det kunna röra sig några mm när jag lägger golv och monterar skåpet... Och då är jag orolig att det kanske kommer i spänn så det inte blir en fullgod tätning.

Ska jag låta det hela vara, eller ska jag byta till en skarv / böj som ligger i sockeln?

Sockeln är exakt 100mm och jag köpte hem 2st 75mm 90graders skarvar, som hopkopplade blir ganska precis 100mm, så det kommer exakt få plats i sockeln. Men skarven blir ju 90 grader, nere i bjälklaget så är det ju istället en mjukare (45 grader) böj, Kanske är det ändå att föredra mjukare men dold skarv eftersom det då inte blir något stående, utan är rejält fall i röret?

På torsdag börjar jag lägga golv, så måste sätta ned foten hur jag gör här...

Hur säkra är dessa plastavloppsrör, jag tycker personligen att det känns som rätt enkla tätningar som jag inte har så stort förtroende för, men kanske funkar de bättre än vad de ser ut?
 
Krilleman
Det är extremt sällan det läcker på ett avlopp. Dessa skarvar är godkända att förlägga dolt.

Oftast är när man slarvat med avgradningen och inte använder korrekt smörjmedel (av typen glidex).
 
Är det plaströr så kan det ju finna dussintalet skarvar i golven ändå...........
 
Stefan1972 skrev:
Är det plaströr så kan det ju finna dussintalet skarvar i golven ändå...........
Det finns bara en toa på övre plan, som vi ska göra om, samt köket (som vi gör om nu) och ett badrum på nedre plan, som vi även där ska göra om.

Så jag har nog möjligheter att slippa massor av skarvar och krökar...

Bara för det är tillåtet betyder ju inte att det är jättebra. En fördel att bara ha ett rakt rör igenom är att man kan byta röret utan att riva upp golvet... Även om det är 30-40 år bort kan det ju vara skönt, när man är gammal och klen, att det är enkelt att byta... Vet inte hur länge plaströr håller?
 
tanken är ju god men jag tror nog att du lugnt kan montera dina böjar med skarvar och sova lugnt. Av 1000000 svenska hus har nog 999999 av dem avlopp med skarvar i bjälklag och det fungerar fint. Det finns visst nåt system som är svetsbart så man slipper skarvar, därav den sista på slutet...........:)

Plaströr håller oerhört länge inne i hus. De gamla plaströren som är vita, (typ 60tal) är ganska sköra men de går oftast sönder när man börjar bända i dem. Hur länge ska då inte nya moderna hålla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.