Funderar lite på hur jag ska ställa upp mina köks skåp i förhållande till rummets hörn. Måste skåpen (och lådor) stå en bit från hörnet för att man ska kunna öppna dörrar (och lådor) ordentligt eller kan man klämma in skåpen direkt mot hörnet? Jag har köpt Ikea kök och det finns utrymme till förfogande.

En vägg har frysen i ena hörnet och ett skåp med lådor i andra hörnet. Det finns ca 10-15cm extra utrymme totalt på väggen. Frys skåpet behöver en del extra utrymme i alla fall. 10cm var det någon som sade?

Jag har räknat med att jag måste fixa passbitar mellan skåp och vägg men undrar väl mest hur långt ifrån man måste..

:)
 
Ingen speciell regel.
Luckan i sig behöver inget extra utrymme däremot behöver luckhandtaget det om du vill kunna öppna luckan helt och hållet. handtagets djup är nog det minimimått jag skulle gå efter.
Sedan ser det nog snyggast ut att han en liten distans trots alls

Vad gäller kyl/frys så beror det på hur dörrarna är upphängda. Jag skulle tro att oftast så krävs inget speciellt extra förutom handtagsdjupet. Är det sidebyside kyl/frys kommer det nog dock att krävas en del luft åt sidorna.
 
Vår kylskåpsdörr går att öppna precis 90 grader. Det är för lite... Det går inte att få ut grönsakslådan helt utan att plocka bort en hylla i dörren!
 
Det lutar åt att jag ställer frysen så att dörren kan öppnas ordentligt och så får det bli vad det blir på motsatta sidan..
:)
 
Jo, det är viktigt att det går att plocka ut lådorna helt för att t ex kunna diska dem - men det kan vara bra att veta att frysar ofta behöver mindre utrymme åt sidan för det än kylar. Det beror på att frysar har tjockare sidor (p g a mer isolering) och därför har smalare lådor. Dessutom har ju inte frysar hyllor på dörren som kommer i vägen.

I vårt fall har vi kyl och frys från Electrolux som ser helt likadana ut på utsidan (ERE3500 och EUF2900) men frysen behövde mycket mindre utrymme åt sidan. Säljaren (på Elux Home) visste hur mycket. Frysen behövde inte ens kunna öppnas 90 grader.
Ta reda på vad som krävs för den frys du ska ha, men det är klart, det kan ju vara värt att ta till litet extra - någon gång blir det ju dags att byta till en annan frys...

För vanliga skåp beror det som sagt på vilka knoppar/handtag ni ska ha. Det är väl bäst om det går att öppna minst 90 grader i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.