Har köpt en fläkt från Whirlpool (Ikea) som inte har kolfilter utan hål skall tas i yttervägg :-/. Är det värt det eller ska man byta till en med kolfilter ?. Har hört att dom utan kolfilter är bättre !? ???
 
Frågan är egentligen, vad säger sotaren om att dra ut ett rör genom väggen? Det är inte alla som accepterar den lösningen med tanke på brandskyddet.
 
Jag skulle nog snarare säga inte många.
 
????

Vad är faran med att ha direktuttag mot ytterväggen? Om jag förstått det hela rätt gäller kolfilter fläkt som kör runt samma luft hela tiden; det måste väl sjuttsiken vara bättre att använda friskluft?
 
yonna skrev:
det måste väl sjuttsiken vara bättre att använda friskluft?
Du tar väl inte in friskluft genom köksfläkten ???. Faran med vägg-genomföring är att vid en fläktbrand sprider sig elden ut på fasaden och upp i takfoten. Å de e inte kul :(!
 
Har nu kollat med en Sotare.
Förutom att genomföringen naturligtvis måste brandklassas med en stenullsmatta på minst 30 mm måste man sätta en plåt runt "utblåset " som antändningsskydd, skall vara c:a 300 x 300 mm med hål i mitten för utblåset. Samt att det minst är 500 mm till takfot. Man slipper tydligen plåten om man låter röret med utblåset bygga minst 50 mm från yttervägg.
Nu fick man lite huvudbry ! ???

Frågan är om det är värt det eller inte ?
 
Vi gjorde precis så och det funkar bra, jag tyckte det var mycket skönt att slippa dra upp rör genom taket.
En plåtis tillverkade ett galler med en platta att sätta utanpå huset. Vi kompletterade dessutom med en brandsäkring.
En brandsäkring är ett fjäderbelastat spjäll som sitter längst ner mot köksfläkten. Om det börjar brinna så brinner en tråd av vilket gör att spjället klappar igen.
 
En brandsäkring är ett fjäderbelastat spjäll som sitter längst ner mot köksfläkten. Om det börjar brinna så brinner en tråd av vilket gör att spjället klappar igen.
Vart får man tag på ett sånt ? , lät jú smart......

En annan tanke : Blir det inte fett på panelen runt utblåset ?
 
Fettet ska väl stanna i filtret i kåpan som man gör rent ofta ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.