Hej, vår franke köksfläkt som ditter under dkåpet och den började låta konstig och jag vill plocka lös fläktjulet och motor och kolla dem och rengöra dem. Kan någon tacksam förklara för mig hur ska jag plock lös fläktjulet och motor? Jag vet inte om modelen men den är 6 år gammal. Tack
Hälsningar
 
  • Ett kök med skåplucka öppnad uppåt, märkt "15 cm" och röd pil, teapot och brödrost under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksfläkt, skåp utan dörr, svartvit kakelvägg, röd pil, text "70 cm", köksredskap till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit apparat, röda pilar, "49 cm" text, svarta och vita golvplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lajlaj
  • Laddar…
Har ni använt rätt bensin i den, sista gången ni tankade ? Det ska vara 2takts..
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Skåne2020 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
I InsidersUnited skrev:
Har ni använt rätt bensin i den, sista gången ni tankade ? Det ska vara 2takts..
Nu är du i fel tråd 😉
 
jag har en liknande modell , på min drar man fläkthjulet rakt ner men motorn kan jag inte lossa på min
 
  • Gilla
Sigurdh90
  • Laddar…
A
N Nannito skrev:
Hej, vår franke köksfläkt som ditter under dkåpet och den började låta konstig och jag vill plocka lös fläktjulet och motor och kolla dem och rengöra dem. Kan någon tacksam förklara för mig hur ska jag plock lös fläktjulet och motor? Jag vet inte om modelen men den är 6 år gammal. Tack
Hälsningar
detta är ju en kolfilterfläkt men
ta loss lampglaset och filtret
du ser 4 eller 6st torx15/10 på undersidan av den stora vita plåten de får du lossa/ta bort. så kommer du åt allt. mycket enkel och finurlig lösning som gör att du kommer attse allt fett som flyter omkring på plåten när den är nere.
 
electroluxaren skrev:
detta är ju en kolfilterfläkt men
ta loss lampglaset och filtret
du ser 4 eller 6st torx15/10 på undersidan av den stora vita plåten de får du lossa/ta bort. så kommer du åt allt. mycket enkel och finurlig lösning som gör att du kommer attse allt fett som flyter omkring på plåten när den är nere.
Tack för svaren och jag ska försöka göra som ni har skrivit. Tack
 
N Nannito skrev:
Tack för svaren och jag ska försöka göra som ni har skrivit. Tack
Hej, det är fel I motor och jag måste montera ned hela franke fläkten ned och byta den. Jag vill tacksam hur kan jag montera ned hela fläkten från väggen?. Tack
 
  • Tomt köksskåp ovanför luftvärmepump, mått anges, skärmdump från mobil med appar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lär sitta fyra skruv underifrån, ganska djupa hål.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Lär sitta fyra skruv underifrån, ganska djupa hål.
Hej och tack. Bruker köksfläkten fästas och monteras på väggen eller på under sidan av skåpet .?. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej och tack. Bruker köksfläkten fästas och monteras på väggen eller på under sidan av skåpet .?. Tack
Hej, tack för svaret. Jag skruvade ner 4 små skriver under plåten som ligger under fläkten. Jag kunde inte dra ner plåten underdelen som sitter fast. Jag sprutade fläkten med rengöringsmedel underifrån och det faktiskt1 låter mindre nu. Jag tog bort fördelen och tog ut kolfiltret och det finnas bara fläkt plåten och ett stort håll 5-10 cm i diameter. Jag fattar inte hur går det till att lösna fläkthjulet för jag hittade inge skruver. Om jag tar ner underdelen plåten som fästas med 4st skruver, kanske bli lättare ser fläkthjulet. Kan något förklara hur ska ta ner plåten underdelen. Tack
Mvh
Nannito
 
Stefan N Stefan N skrev:
Lär sitta fyra skruv underifrån, ganska djupa hål.
Ja, jag monterade nyligen en Franke-fläkt och som du säger är det djupa hål säkert 5-10 cm där man sätter platspluppar över hålen när det är klart. Själva fastsättningen sker alltså i övre plåtdelen av fläkten, som man kommer åt via hålen i undre plåtdelen av fläktkåpan. Dessutom litet lustiga skruvar med förlängning pga den djupa monteringen,

Vill minns att det var Torx T15 som gällde där och jag fick åka till Biltema för att hämta en lämplig mejsel, gick inte att komma åt med vanliga torx-bits och bitshållare. Kan inte svära på att det var just T15 men däromkring. Litet bökigt var det och fick borra ur och limma i träplugg i skåpstommen ovanför för att skruvarna skulle fästa ordentligt, många svordomar...
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Ja, jag monterade nyligen en Franke-fläkt och som du säger är det djupa hål säkert 5-10 cm där man sätter platspluppar över hålen när det är klart. Själva fastsättningen sker alltså i övre plåtdelen av fläkten, som man kommer åt via hålen i undre plåtdelen av fläktkåpan. Dessutom litet lustiga skruvar med förlängning pga den djupa monteringen,

Vill minns att det var Torx T15 som gällde där och jag fick åka till Biltema för att hämta en lämplig mejsel, gick inte att komma åt med vanliga torx-bits och bitshållare. Kan inte svära på att det var just T15 men däromkring. Litet bökigt var det och fick borra ur och limma i träplugg i skåpstommen ovanför för
H Harald Blåtumme skrev:
Ja, jag monterade nyligen en Franke-fläkt och som du säger är det djupa hål säkert 5-10 cm där man sätter platspluppar över hålen när det är klart. Själva fastsättningen sker alltså i övre plåtdelen av fläkten, som man kommer åt via hålen i undre plåtdelen av fläktkåpan. Dessutom litet lustiga skruvar med förlängning pga den djupa monteringen,

Vill minns att det var Torx T15 som gällde där och jag fick åka till Biltema för att hämta en lämplig mejsel, gick inte att komma åt med vanliga torx-bits och bitshållare. Kan inte svära på att det var just T15 men däromkring. Litet bökigt var det och fick borra ur och limma i träplugg i skåpstommen ovanför för att skruvarna skulle fästa ordentligt, många svordomar...
Hej och Staffan. Jag skruvade lös dessa fyra små skruver som sitter och fästen underdelen. Jag försöker dra ner u dekalen men sitter den fast och vill inte ger sig. Jag vill komma åt fläkthjulet för rensa den ftån fet och kolla om den fungerar. Jag vet inte hur ska jag göra?. Kan jag spruta diskmedel från en öppning som sitter under filtret ovan delen för att resa lite smuts?. Vilken medel är bra? Tack
 
  • Sida ur manual som beskriver användning, funktion, skötsel, och underhåll av en köksfläkt med diagram och rengöringsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual på en skärm visande installation av köksutrustning med tekniska specifikationer och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av manual för produktservice på en mobil enhet, innefattande text och illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.