Vore tacksam för tips på husmodell där kök och vardagsrum ligger åt samma håll. Tomten jag har fått tag på har böljande ängar åt entrésidan, och baksidan en ganska ful och tråkig skog. Det är svårt att hitta husmodeller som har entré, kök och finrum med fönster i samma riktning.

Tacksam för svar
Johan
 
Det finns som sagt många varianter att välja på om man börjar leta, men jag håller med om att det inte är helt enkelt. Vi är i ungefär samma sits, men istället för böljande ängar har vi böljande vatten :)

De hus vi kollat på är ex Älvsbyhus Sleipner (el tor och lodur), Hjältevadshus Mogården och Sjögården, Trivselhus skiss 945 (finns fler), Björklidenhus Modig. Vi har som du märker kollat på 1½ planshus, men det finns såklart även 1-plans och 2-planshus.

/BT
 
Vi upptäckte också att det var svårt att hitta ett sådant hus. I alla fall om man vill ha ett föräldrasovrum nere vilket vi ville. För vår del slutade det med en helt egen planlösning. Den blev lite annorlunda i och med att vi valde att lägga entrén på gavlen. Tycker det är synd att ta upp en massa fin utsikt med entrén. Dessutom vill jag inte ha trappan direkt innanför dörren så denna planlösning passar oss! Matplatsen hamnar visserligen åt baksidan till, men man kommer att kunna se ut åt den öppna framsidan.

Vår planlösning finns i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/68186-foerslag-pa-hus-7-rok-max-170kvm.html
 
LB-hus har hus där entré, tv-rum och kök är åt samma håll.. Vi bygger ett hus som heter Ugglan 121, som just har denna lösning..

www.lbhus.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.