Bilden kom inte upp ???
i alla fall inte på min dator (mac)
 
Nääää.... inte på min Pc heller..... 8)
 
Det funkar fint (bilden alltså).....
 
Ja, du, jag tycker att det är lite snålt med arbetsyta runt spisen, kanon med "hon" bredvid. Svårt att göra fler saker samtidigt, ex. plocka ur diskmaskinen samtidigt som det lagas mat. Snyggt med fösntret ovanför diskbänken, hoppas du gillar att torka fönster ;) annars kanske man skulle flytta det lite och ha arbetyta dirket under fönstret.
 
Vi prioriterade avställningsytor nära kyl/frys. På bilden är det en ugn ivägen.

Tips:
Låt några köksförsäljare rita upp förslag på kök givet det rum/hus ni har, ink era önskemål förstås. Det kan ge en del bra ideer.

Jag har tex bra erfarenheter av Invita i Stockholm som uppriktigt helt sågade vårat eget förslag. Toppenbra tyckte vi och tänkte vidare i nya banor. Köket blev helt annorlunda än vad vi tänk från början och tur var det. Vi fick bra tips från flera tänkbara leverantörer.
 
Jag vet inte dimensionerna på rummet, får detta plats?

k.jpg

Lite mer yta i närheten av funktioner som behöver det.
 
Hmm... det ser verkligen tjusigt ut vid första anblicken men jag tycker inte att det verkar riktigt praktiskt :-/.
Nu är det iof. svårt att säga exakt hur jag tycker ni ska göra istället när man inte har en ritning som visar mått, dörrar, övriga väggar och rum, gångstråk i huset osv.
Men jag punktar ner det jag själv skulle fundera på ytterligare minst en gång till innan jag bestämde mig, hoppas nu att ni inte tar illa upp :-/

- För lite arb.yta spec. mellan disk och spis, som ju är den arb.yta som är absolut viktigast av alla.
- Diskmaskinens placering i förhållande till spisen, det bör gå att öppna DM-luckan helt utan att den sticker ut framför spisen. Samt att det helst bör gå att ha den öppen utan att den "stänger/klipper av" passagen i hela kökets arb. triangel.
- Om ni ska ha diskbänk+ DM placerad på det ställe som det nu är inritat så bör de byta plats så att avrinningsplanet går in mot hörnet i annat fall så belamrar man arb.ytan mellan diskbänk och spis ytterligare med sådan disk som måste handdiskas+torka samt att det inte blir trevligt att ha sådant framför bardisken.
- Iof. snyggt med den extra hon bredvid spisen MEN fyller den någon eg. funktion, förutom möjligen estetiskt iom. att ni har diskbänken på, i princip, armslängds avstånd från spisen åt andra hållet, det är bra med avställningsyta på bägge sidor om spisen.
- Finns ingen avställningsyta bredvid K/F.
- Bardisk samt barstolar framför skåpen gör att det inte blir praktiskt om "varje-dag-porslin" ska förvaras där, men funkar för "sällansaker" som vaser, skålar, tårtfat mm.
- För lite överskåp för förvaring av "varje-dag-porslin"
- Två bänkhörnskåp, tar mycket plats men är oekonomisk förvaringsyta i förhållande till den plats de upptar. Går det att planera om köket så ni slipper åtminstone ett av hörnen??

Dessa synpunkter skulle jag tänka över noga innan jag "spikade" denna kökslösning och definitivt provrita andra varianter alt. låta ngn. van köksplanerare göra det åt er.

MVH och Lycka till :)/Christina.
 
Får man fråga vad ni använt för program för att rita upp köket i? Mvh Gollum
 
Inu
Hur långt har ni mellan skåp och ö? Ser lite trångt ut, bör vara 120cm.
Angående överskåpet inne i hörnet, där bör du ha en rejäl passbit så skåp dörren kan öppnas.
Lite långt från diskmaskinen till skåpen där du troligen kommer förvara tallrikar, glas, koppar osv.
Ialla fall om man är som jag som hatar att plocka i och ur :D Jag vill ha när och i stort bara kunna resa mig och lyfta in, inga många steg i onödan.

Vi satt oxå och fnulade själva på kök, sedan gick vi med ritning till en som verkligen kan, oj oj vilken skillnad ;D

Lycka till!
 
Hej Elin!

Jag tycker i allafall att det ser jättefint ut!
Gå igenom lite hur du själv "beter" dig i köket och tycker du att det funkar i ditt ritade kök så funkar det i verkligheten oxå! Tycker att det är bra att du inte har så mång väggskåp utan håller väggarna fria- det blir luftigare då. Ett litet tips som kanske inte är så vanligt: sätt mikro/ugn mellan kylen och frysen- det har vi gjort och det blev skitsnygg!
 
Byggmyran skrev:
Ett litet tips som kanske inte är så vanligt: sätt mikro/ugn mellan kylen och frysen- det har vi gjort och det blev skitsnygg!
Men inte så praktiskt ugnen/micron alstrar ju värme som gör att kylen frysen måste gå lite extra för att kyla ned. Vi har vår diskmaskin vägg i vägg med kylen och jag skulle inte välja den lösningen igen!
 
Gollum skrev:
Får man fråga vad ni använt för program för att rita upp köket i?  Mvh Gollum
• Jag använde ikeas program

Mady skrev:
Inu
Hur långt har ni mellan skåp och ö? Ser lite trångt ut, bör vara 120cm.
Angående överskåpet inne i hörnet, där bör du ha en rejäl passbit så skåp dörren kan öppnas.
Lite långt från diskmaskinen till skåpen där du troligen kommer förvara tallrikar, glas, koppar osv.
Ialla fall om man är som jag som hatar att plocka i och ur :D Jag vill ha när och i stort bara kunna resa mig och lyfta in, inga många steg i onödan.
• Tänkte bara säga att det här inte är mitt kök utan elins, se ovan. Det var bara mitt förslag :D


Angående senaste förslaget

Ser mycket bättre ut, helt klart. Det enda som är tråkigt är att man inte kan titta ut genom fönstret längre när man står och diskar (något jag brukar uppskatta) men med diskmaskin är kanske inte det ett problem längre.

Trevligt också att ni har gått mot strömmen och inte placerat fläktkåpan där den skymmer sikten mest, m a o över köksön. Och eftersom ni nu ändå har satt fläkten mot en vägg vill jag bara påminna om att en (i överskåpen) inbyggd fläkt är mycket billigare och kan ge ett sobrare intryck. Fläktkåpor åldras mkt snabbt utseendemässigt...
 
en liten grej till...
Är det motiverat att placera diskhon på köksön? Man måste vända sig 180 grader med pastagrytan när man ska hälla av den... Hon verkar ju dessutom få plats till höger om spisen, vilket också skulle göra köksön till en mer praktisk arbetsplats och trevligare matplats.
 
elin.johansson skrev:
Tack för alla konstruktiva förslag! Efter att ha funderat igenom era synpunkter gjorde jag ett försök på ett parallellkök istället för U.
Mycket, mycket bättre tycker jag, vilka fina ritningar du gör :)

Men ( ;)) provrita en variant med diskmaskinen allra längst till höger och diskbänksskåp med ho och avrinningsplåt in mot hörnet bredvid, samt ta bort högskåpet i vänster kant och flytta ugn/micro längst till vänster och minska ner avståndet mellan ugn och häll till 30 cm, då slår du minst fyra flugor i en smäll, nämligen DM-luckan är aldrig i vägen även om den är utfälld, du slipper vända dig med kokande grytor för att nå vask och du får en arb.yta mellan häll och vask på 110 cm vilket är minimum tycker jag (ännu hellre 120-140 cm ) och dessutom nära till sopsortering vid grönsaksrens/potatisskalning mm, bra och naturlig placering av torkande handdisk samt renare och mycket trevligare bardisk/frukostbänk eller vad än ni tänker anv. den ytan till.

En variant som jag personligen tycker är trevlig vid frukostbänk/bardisk är ett jalusiskåp mot väggen där du har flera eluttag inne i skåpet, super att bara dra upp jalusidörren och lyfta ut brödrosten färdigt ansluten i uttaget, även perfekt förvaring för tex. elvisp, stavmixer och ev. matberedare, sen när man avänt grejerna skjuter man bara in dem igen och fäller ner jalusin och -voila... tomt och rensat på bänken :-* och ett minimum av bärande och lyftande på apparater upp och ner i skåp.

MVH/Christina.
 
:D Det där ser ju både praktiskt och snyggt ut i mina ögon.... kanske för att det liknar det jag tänker mig ;)

Jag funderar själv på att välja Ulriksdal, om ingen påpekar för mig att det är opraktiskt med "ribborna" i luckorna!

Helena med
Nationalschabraket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.