AnneFi
Ni andra som byggt kök utan överskåp, hur har ni tänkt när ni valt väggbeklädnad?
Jag har redan köpt tapeten som jag vill ha men börjat få smått panik nu.
har läst, hört och sett en del som har fått problem med skit och djur bakom glasskivan samt att tapeten över glaset fått skit påsig.

posta gärna bilder på era slutresultat och hur ni trivs med det.

Här är tapeten jag har köpt
IMG_0753.jpg
 
AnneFi
såhär ska köket för övrigt typ se ut. ska stå ett par vitrinskåp direkt på bänkskåpen, alltså två på varandra.
skriv gärna om ni har några synpunkter.
kket-1.png
 
Det går bra att lacka med vattenbaserad klarlack på de flesta tapeter. Så har vi gjort. Då går det att torka av och så blir det inga fettfläckar. Men vi har kakel istället för glasskiva.
 
Kakel en bit upp, sen målad vägg, lätt att torka av och i värsta fall måla över igen.
Beckers Panellack funkar utmärkt på tapet för övrigt.

Skönt att det är fler som föredrar utan överskåp förresten...känns lite ensamt ibland:)
 
AnneFi
Vår tapet är inte slät utan med struktur i... massa små rutor.
Vi har inte så högt i tak och det är anledningen till att jag väljer bort överskåpen.
jag vill ha det fritt och luftigt när jag lagar mat.

problemet kommer ju när jag ska planera mina vägguttag, var sjutton sätter jag dom?

nu får gärna lägga ut bilder på era kök! :)
 
Liten bit kakel och sedan tapet som går att torka av.
Inga som helst problem att torka av tapeten, men gnugga vill man undvika så det får gärna inte sitta i en vecka innan man upptäcker skiten
 
AnneFi
Kan någon ge tips på sökord för bildgoogling.
Söker som en tok med kan inte hitta resultat där man kombinerat kakel och tapet bars antingen eller.
 
P
Vi är också sådana som skippat överskåpen men det skulle ha blivit så konstigt med överskåp när man har två stora fönster över köksbänken..
Har kakel 50cm upp och sen målat. Över hällen och bakom fläkten har vi kakel hela vägen upp till taket. Har även kaklat fönsternicherna
Eluttagen sitter ca 40cm upp och dom kunde fått sitta lite högre. Dvs ovanför kakelet. Funkar super.
 
AnneFi
Jag försöker klura ut vilket kakel vi skulle kunna ha om vi väljer att ha kakel.
några förslag?
 
Renoverade köket för ca: 1.5 år sedan. Har vitt kakel 100x300mm övanför spis ända upp till tak och när liggande underskåp (ej överskåp) Hemma gjord spiskåpa i vit strukturfärg. Tapetserat bakom diskbänk (överskåp) med glasskiva som ligger i skena som om när det är dax så kan den tagas bort och tapetsera om.
 
I mittt gamla hus hade jag vägguttag i taket, takhöjd 190!
Där hade jag heller inga överskåp utan klinkers som påminner om sten,10x10 cm
 
Mikael_L
Jag lyfter tråden.
Vi är i precis samma sits som TS (tja, vi har inte valt ut någon tapet ännu, det är inte ens bestämt ifall det blir tapet, kakel, målat, glas whatever där ovanför köksbänken).

Så jag lyfter tråden med hopp att det kommer in fler idéer, åsikter, förslag och gärna lite bilder och länkar också.

Just nu funderar vi väl i banorna kakel vid bänkskivan en bit upp, sen målad vägg.
Men bra förslag kan få oss att ändra oss.

Ja även lösningar på vägguttag och ev belysning är saker vi funderar på.
 
Satte ett kök åt en kund med vitt blankt kakel från bänkskiva till tak - tanken var lite "industrikänsla" och det tycker jag verkligen att vi åstadkom.
Infällda uttag på ca 30 ovan skiva - Enkla lamphållare (Vinklade) på ett par ställen med stora klara lampor ca 130 ovan skiva monterade direkt på kaklet.
Kompletterat med hyllplan i ek efter en kortvägg.

3041-5__45140.jpg

Ett sånt kök man önskar man tog bilder på och sparat.. supersnyggt..
 
Finns läckra eluttag som har pop-up funktion, om du har 70 cm djup bänkskiva är de perfekta att ha i bakre kanten. Bara att trycka ned så syns de inte alls.
Snyggt med vitt blankt kakel 5x5 cm. Har så själv, från bänk till tak - lite industri, som i tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.