Vi har renoverat köket/ matrum. Nu står vi har total ide torka. :(... Skåpsluckorna är i lackade i färgen salvia,( grön ton.) Golvet som ska läggas in är ekplank. Taket är i pärlspont furu och lister, fönster + foder osv. är i furu.
Nu till saken så ska vi välja att ha kakel, eller panelskivor, då jag vill att köket ska vara i den mera lantliga stilen. Vi ska ha pärlspont furu i matrum, antingen till hälften eller till 2/3 upp väggen, svårt att bestämma oss. Tapet har vi tänkt, men vet inte riktigt vad för färg/ eller mönster?
Nu till min fråga, tapet någon som har förslag vad som kan tänkas bli snyggt??
Måla pärlspont matrum och även panelskivorna?? blir de konstigt om man då inte målar rest, såsom tak, lister osv. Resten av huset har furulackat trä tak, lister osv.. och vill att de ska bli enhetligt.
Låter kanske snurrigt.. svårt att förklara.. har sett så mycket olika ideer på kök, och mycket är snyggt, har svårt att föreställa mig vad som skulle passa i vårat kök??

Kom med tips och ideer och förslag?? Är väldigt öppen för nya ideer??

Tack på förhand!! ;)
 
Spontant tänker jag på Duro atmosfär och Rolleri II från paintpart..
Men jag tror att den sistnämnda har utgått, och vad som finns i efterföljaren är jag inte helt säker på.
Vissa mönster brukar få följa med men andra ersätts.
Sandberg har ju mycket snyggt också...

Personligen så har jag svårt för furu.
Visst är det fint och ljust när det är nytt men det dröjer inte så länge innan det gulnare ganska ordentligt.

Tyvärr, blev jag inte riktigt klok på ditt inlägg. Men du skriver uttryckligen att det är svårförklarat.
Hmm.. Lister och tak hade jag i mitt hus helst sett som vita. Kalkvitt kanske?
Pärlsponten kan jag däremot tänka mig i någon annan färg... Fast där blir det kanske också konstigt och det bryter för mycket mot listerna.

Hmmm... enhetligt.
Pärlspont och lister (genomgående i huset), S 1002-Y - S 2502-Y och i taken i S 0502-Y, S 0500-N el. heltvitt.
Glans? Mest lik linoljefärgen tycker jag att den halvmatta lackfärgen blir.

Ja, du får kanske någon idé (el. fråga) av det jag skrivit?
 
Förstår att du inte riktigt blev klok på mitt inlägg... :) Svårt att förklara då de är mycket ideer just nu...

Tack, toaster för ditt svar!! Hjälpte en bra bit på vägen.

Vi har takpanel i hela huset, och lister osv är furu, och ja de blir som du säger att de gulnar med tiden och är inte lika snyggt som de var från början.
Känns som att vi får börja i köket och välja snygg takfärg och välja färg till lister, fönster foder osv, så får vi helt enkelt bearbeta ett rum i taget....:) Försöka hitta en enhetlig linje .....
Något särskilt man ska tänka på när man målar takpanel eller pärlspont ny som gammal?? Takpanel i badrum??
 
Att tänka på.

1. Kvistgenomslag och åtgärder för att förhindra detta.

2. Måla max 3-5 brädor åt gången och måla dem hela vägen, vägg till vägg.


"Takpanel i badrum??"

Beror lite på vad ni har i övrigt.
Vissa skulle nog promt hävda våtrumsfärg.
Men den ser ut som 'prupp' om man penslar den. Lackfärg isf. och ist.
Tja, eller vad ni valt i övriga rum om det är halvägs till att var något att rekommendera.

Rekommendationer, dom är iof. bra. Men det är ingen som dör om 'tjuvar' lite.
Men, man gör det på egen risk. Och jag tjuvar jämt, bara för att.

Hör av dig om du blir fundersam.

"Tack, toaster för ditt svar!! Hjälpte en bra bit på vägen."

Varsågod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.