Vi ska bygga nytt under året, nyckelfärdigt med Eksjöhus.
Vi kommer dock köpa in badrumsmöbler, tvättstugemöbler, garderober samt kök själva.
Vi har planerat kök med 3 olika leverantörer nu, samtidigt som jag suttit en hel del med Ikeas Home Planner och knåpat.
Med ungefär samma upplägg- ett vinklat kök med stor köksö - ligger leverantör 1 strax över 100 000, leverantör 2 runt 120 000 och IKEA (med deras dyraste lucka) runt 60 000. Priserna är exklusive vitvaror och bänkskivor men inkl 2 st hoar, 2 st blandare och full inredning i alla skåp och luckor.
Väntar pris från leverantör 3, deras offert lär vara på en ännu högre summa.

Det mest uppenbara som IKEA saknar som de övriga kan erbjuda är extra djupa skåp (då vi ska ha en extra djup arbetsbänk på en sida), stort och flexibelt urval av färger etc till luckor samt 80 cm breda högskåp.
Vi är helt inne på bänkskivor i kompositsten, samt vill ha riktigt bra kvalitet på vitvaror, blandare och hoar. Tanken är nu då att köra på IKEA's kök, och köpa ovan nämnda från andra leverantörer. Tar vi 'märkeskök' tillåter budgeten endast laminat, och troligen inte en takfläkt med extern motor att gömma på vinden...

Tankar, funderingar, råd? Är märkesköken dubbelt så bra? De är ju dubbelt så dyra...
 
Ingår montering?
 
ah tack! Glömde skriva! Med monterat menar du ihopsatt? För att sätta upp köket ingår i vårt entreprenörspris som är fast. De sätter upp vilket kök vi än väljer, men de skruvar inte ihop stommar etc. Detta fixar isf vi.

Priset vi fått från lev 1 är färdigmonterat, 120 000 från lev 2 är 'platta paket' (om vi lägger till 13 000 kommer det ihopsatt) , IKEA givetvis också platta paket.
 
80 cm djupa arbetsbänkar kan du ju ha med 60 djupa skåp. 80 cm djupa skåp känns lite opraktiska också kanske.
 
tommib
Om ni inte specifikt behöver de alternativ (djupa skåp, udda bredder) som andra leverantörer erbjuder skulle jag utan att tveka gå på ett IKEA-kök. Det är framför allt just urval samt kvalitet på luckorna som skiljer. Stommar och beslag är nästan samma oavsett vilken leverantör du väljer. Om man tröttnar på IKEAs luckor kan man byta ut dem mot snyggare/bättre i ett senare skede när man inte har alla andra utgifter att tänka på.

Att ha 80 cm djupa skåp ger visserligen bra plats men ni kommer aldrig använda det som är längst in. Mitt tips, som gäller generellt, är att skippa underskåp och ha fullutdragslådor istället. Betydligt bättre överblick och enklare att använda hela utrymmet. Det blir dock dyrare.
 
K Kane skrev:
80 cm djupa arbetsbänkar kan du ju ha med 60 djupa skåp. 80 cm djupa skåp känns lite opraktiska också kanske.
Ja vi tänker ju då sätta skåpen 10 cm ut från väggen.

Ute efter 80cm brett högskåp (skafferi med dubbla dörrar), inte djupt :) Tänker nu att vi får nöja oss med ett 60, alt sätta två 40 bredvid varandra med en högerhängd och en vänsterhängd dörr. Är en praktisk person, vill bara samla alla specerier på ett och samma ställe...Sätter vi ett 60cm har vi ca 25 cm kvar bredvid en dörröppning, kanske ha en öppen smal hylla där isf.
 
tommib
Sätt ett 60 cm skåp och ha lådor så långt upp som möjligt (i mitt fall 120 cm) och sedan dörr på sista biten. Mycket enklare att hålla koll på vad som finns i lådorna och ni kommer använda platsen mer effektivt. Smal platsbyggd hylla bredvid är inte så dumt, för t.ex. kokböcker, vinflaskor, brickor osv.
 
tommib tommib skrev:
Om ni inte specifikt behöver de alternativ (djupa skåp, udda bredder) som andra leverantörer erbjuder skulle jag utan att tveka gå på ett IKEA-kök. Det är framför allt just urval samt kvalitet på luckorna som skiljer. Stommar och beslag är nästan samma oavsett vilken leverantör du väljer. Om man tröttnar på IKEAs luckor kan man byta ut dem mot snyggare/bättre i ett senare skede när man inte har alla andra utgifter att tänka på.

Att ha 80 cm djupa skåp ger visserligen bra plats men ni kommer aldrig använda det som är längst in. Mitt tips, som gäller generellt, är att skippa underskåp och ha fullutdragslådor istället. Betydligt bättre överblick och enklare att använda hela utrymmet. Det blir dock dyrare.

Nej vi har alltså inte tänkt ha 80 cm djupa skåp, utan det är bredden jag är ute efter. Priserna vi fått är räknade på utdragslådor överallt det går att ha, håller med om att underskåp är ganska värdelösa...
Högskåpen vi valt (2 st) har dörrar, men med utdragslådor inuti upp till 2/3 av höjden. Hyllor överst.
Alla underskåp har utdragslådor. Tar vi IKEA's kök blir det att dra ut underskåp 10 cm från väggen så att arbetsytan blir lite bättre. Kan ju kanske också vara ett plus att kunna dra rör till vask bakom skåpen?

Ett annat plus med IKEA är att det är enkelt och billigt att komplettera med belysning i lådor, och något vi isf kan slänga in direkt. Detta är sambons önskemål, han har väldigt få ang huset så där lägger jag mig inte i huruvida vi BEHÖVER belysningen i lådor eller inte :D.
Men det är ju en snygg effekt och ger lite exklusiv känsla.
 
tommib
Smaken är som baken ang belysning i lådorna, men om han nu har så lite åsikter i övrigt så...
Bra att ni har utdragslådor så mycket som möjligt.

Med tanke på prisskillnaden hade jag som sagt satsat på ett 60 cm skåp med platsbyggd hylla bredvid. Det andra alternativet skulle vara ett helt platsbyggt skafferi med fullutdrag i hela höjden

4318078399_3528721bfa.jpg
(bild stulen från internet)

Det finns från vissa kökstillverkare men inte IKEA. Jag funderade på att bygga en sådan med lite lådbeslag och rejäla hjul till vårt kök men det kommer troligen bli en annan lösning där så småningom.
 
BirgitS
H hajnor skrev:
Är en praktisk person, vill bara samla alla specerier på ett och samma ställe..
Men har ni så mycket specerier?
Jag tycker vi har mycket (mer än många vänner) men de ryms i tre stycken 60 cm breda lådor, sånär som på att te och kaffe står tillsammans med filter, kaffepress etc. i överskåpet ovanför vattenkokare och kaffemaskin (praktiskt) och hårda brödet ovanför frysen för att hålla sig torrt. I förra köket hade vi ett 60 cm högskåp men det var ju bara undre delen som användes för specerier medan övre fick rymma diverse prylar som inte fick plats i de andra skåpen i det rätt lilla köket.

Tillägg:
Det finns en aktuell tråd med många som har haft problem med vissa luckor och fronter från Ikea så kan vara bra att välja rätt sorts lucka/front.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men har ni så mycket specerier?
Folk är olika. Vi har ett 1,5 m3 hörnskåp som skafferi för torrvaror och diverse oljor och kryddor. Vi har även ett lager med mat i källarbastun.
Visst skulle vi kunna klara oss med ett fjuttskafferi som i inlägg #9, men det skulle bara rymma det absolut viktigaste. Bara våra kryddor skulle ta upp en 60 hylla.
 
Jag gillar kanske mest tanken på att ha möjligheten att ha många torrvaror hemma… idag hyr vi ett hus med ett uselt planerat kök, har en 40 låda och en 60 låda till specerier och det driver mig till vansinne dagligen. Vi har katter och hundar, så att kunna stuva undan deras mat längst ner i ett skåp är också guld värt.
 
Ikea alla dagar i veckan.
Om något skulle bli fel i beställning eller skadat, och det blir det! så finns allt bara att hämta. Hos övriga lev har ni 4-6 v väntan.

Ps. Om ni vill ha fullutdragslåda som i inlägg 9 så är det ju enkelt ordnat med några 5 mm hål i en dörrsida. Hjul behövs inte.

Kryddorna lägger ni i en eller 2 låga lådor, då får ni överblick.

Inga hyllor annat än högt upp, alltid lådor till ca 130-140 cm.
 
Oj såg nu att jag kommenterade en gammal tråd, vad blev det och är ni nöjda?
 
tttomten TomasJor skrev:
Oj såg nu att jag kommenterade en gammal tråd, vad blev det och är ni nöjda?

Vi har inte beställt ännu, bygget har blivit lite försenat men vi kommer igång efter semestern.
Vi har helt inne på IKEA tills jag på skoj gick in på HTH's hemsida och upptäckte att de har ett Gör det själv sortiment som är i ungefär samma prisklass som IKEA (ca 10% högre på det köket vi planerat upp). Gör det själv sortimentet har samma stommar som det vanliga sortimentet, men med ett mindre utbud av luckor + att man såklart bygger ihop det själv. Hade de inte varit så att vi föll pladask för HTH's luckor så hade vi tagit IKEA. Nu blir det rubb och stubb (kök, tvätt och båda badrummen) från HTH. Bänkskivor och vaskar beställer vi från nätet, då HTH tog lite väl mkt i provision på just den biten...Vi köper direkt från leverantören istället och kom då ner 17 000 i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.