Hej!
Bor i ett LB-hus, tornugglan tror jag. Efter snart tjugo år i huset börjar det bli hög tid att uppdatera köket. Finns det någon här som bor i ett liknande hus och som har gått loss i köket och vill dela med sig. Man blir hemmablind. Tacksam för idéer och tankar! Modernt kök med vita skåp, trädetaljer, kylskåp, spis, diskho, matplats och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag hoppas att även andra får komma med inlägg.

Är det något i köket som du/ni irriterar er på, t.ex. är ni i vägen för varandra, onödigt långt att gå för att hämta något?

Bara utifrån den bilden så ser ju köket någorlunda vettigt planerat ut med hyfsat avstånd mellan diskho och spis resp. någorlunda kort mellan kyl/frys och diskho.

Jag skulle gärna vilja ha mikron nära spisen så att jag kan stå vid spisen och samtidigt hålla ett öga på mikron, men det beror ju på vad man använder mikron till. Är mikron något man mest bara använder när man inte använder spisen så kan ju nuvarande placering vara bra.

Hur ställer du dig till ugn under hällen resp. ugn i ett högskåp?
 
Jo, häll plus högskåp med ugn och micro. Fast ett sånt där 140 cm typ. Kyl och frys får stå kvar plus högskåpet och fullhöjd. Sen tänkte vi skippa en del väggskåp, oklart vilka.
 
BirgitS
Var hade ni tänkt att placera in ett 140 cm högt skåp?
Jag ser inget naturligt ställe för till vänster om spisen så får man väl problem med stekpannehandtagen och ingenstans att ställa heta plåtar och till höger om diskmaskinen så har man ingenstans att ställa maten man plockar fram ur kylen. Det enda ställe som jag tycker verkar någorlunda vettigt är det befintliga högskåpet.

Så ni har väggskåp som inte används idag och då är det ju bara att pröva med att flytta runt innehållet för att komma fram till var det fungerar sämst resp. bäst.
 
Tack för svar! Mja, till vänster om spisen finns mer plats än vad bilden ger intryck av. Det finns ju en hel del i skåpen som används sällan eller aldrig. En köksö borde man ju men en risk att den kan se något malplacerad ut.
 
BirgitS
M mhi skrev:
En köksö borde man ju men en risk att den kan se något malplacerad ut.
Det är inget man borde ha och i det köket ser det ut att vara svårt att få till någon utan andra stora nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.