Vi har äntligen fått en tomt! Så nu försöker vi bestämma oss för vilket hus vi vill ha. Det är ju synd att säga att man kan bygga sitt drömhus, vilka priser det är....men, men.
Vi har funderingar på Myrsjös Aria plan 3. Är det någon som byggt det och vet vilken köks eller badleverantör de använder sig av? Hittar inget på deras hemsida.
 
Tack för ditt svar, vet du vilka köksluckor som ingår som standard?
 
Enligt rykten är det Vit kvadrat som är standard numera, förut var det Soft Björk typ.

mvh Nora
 
Vi bygger med Myresjö just nu (inflytt om en månad) och när det gäller köksluckor fick vi välja mellan vit, Soft Björk, Bok eller Körsbär. Ek kostade extra. Stämmer att det är HTH o Vedum i kök resp badrum.
 
Vi planerar också att bygga Aria. Planlösning som det är i visningshuset i Örebro. Har precis fått kalkyl. Sitter nu och stryker vissa tillval, lägger till vissa osv. Någon som vet hur det är med bänkskivorna?. Vad är standard? Vi vill ha ek. Antar att man kan välja bort skivorna helt och köpa det själv billigare. Vitvarorna kan också vara idé att fixa själv.
Vi kommer att flytta in, och sedan inreda övervåningen omgående. Att tapetsera/lägga golv/spackla osv kan man också göra själv på nedervåningen men det har jag inte kollat vad avdraget är. Intresserad av mer erfarenheter från Myresjö och någon som kanske byggt Aria?
 
Vad är det ni lägger till och drar ifrån? Vi har ju inte riktigt bestämt oss för leverantör än, men Aria (modell 3 med köksö) är mycket intressant. Det vore kul att få veta vad ert pris hamnar på till slut. Vi har fått ett pris mellan tummen och pekfingret (har en kompis i Skåne som säljer M-hus) på 1 600' inkl grund. Jag tyckte att det lät väldigt billigt och undrar lite "vad är det som saknas"
Var ska ni bygga? Vi ska bygga i Nyköping.
 
Vi har fått 1.550.000, bygger utanför Västerås. Vi kopierade huset från Örebro och fick därifrån ett pris. Där finns bara 2 sovrum och vi måste ha fler omgående därav vi inreder övervåning. Vi fick en lista på tillval för nästan 200.000 vilket är för mycket för oss. Vi har valt bort "farstukvist" - 21.500, trapp med isoleringsdörr- 36.000, Tillägg för kök - 38.000, Annan tvättstugedörr -3.600. Antagligen stilpaketet också, -52.000!.

Tillval vi vill ha är fullhöjd skåp i kök, c:a 5-6000, Klinker i hall 3.600. lite längre fönster c:a 18000, ytterdörr 6.900. Kanske tillägg spottar 15000, (låter mycket..). Går antagligen att fixa själv. Trappa ca 19.000. Lite extra tillägg i kök blir det antagligen. Ordnar kanske bänkskivor själva. Funderar på att ordna rostfritt själv. Vi vill ha enkla rostfria vitvaror, inga värsting. Har hört att Myresjö drar av ca 35000 för vitvaror. Kanske lönar det sig inte. Våra tillval hamnar på 100.000 tror vi, sedan tillkommer tomt 145.000 , vatten/avlopp/fjärrvärme/pantbrev/lagfart osv. Cirka 400.000 kan man nog räkna. Summan av detta blir 2.050.000 och då är övervåningen oinredd. Det drar i väg men vi har också fastnat för huset även fast vi letar vidare...
 
Tack snälla för alla uppgifter!
Vad är detta stilpaket 52 000:- som du skrev om?

 
Stilpaket är ett rostfritt paket som blir som extra tillval. I visningshuset var standarden hög på de rostfria. Vad jag förstod kunde man ex. välja en billigare fritt hängande fläkt osv. 52.000 extra blir en del....
 
Hej!
Jag och min sambo är i valet och kvalet om vi ska bygga nytt eller inte. Vi har reserverat en tomt och funderar antingen på aria eller melodi.
När vi var på M-hus och frågade om vad det skulle kosta, så frågade jag om man fick välja bort deras vitvaror och köpa egna, svarade han nej. Men det kanske berodde på att vi vill ha totalentrepenad?
någon som vet?
 
Man kan visst välja bort de vita vitvarorna som ingår vid totalentreprenad. Hörde något om 35.000 i avdrag men är inte helt säker.
 
Ok, det låter bra.
Jag tyckckte det lät lite väl dyrt att behöva lägga till 20 tkr för att få vitvarorna i rostfritt. Vi betalade 50 tkr för våra vitvaror vi har i vårt hus idag.
 
Vilka grejer får man välja bort egentligen?
Kan man välja nån annan köksleverantör?
 
Man kan välja bort allt som man inte vill ha.
De har ett listpris som de drar av för varje garderob eller fönster eller vad det nu är man väljer bort. Beloppet de drar av är inte lika högt som "butikspris", eftersom de köper in med mängdrabatt och säkert också har tänkt att tjäna lite på grejerna också...

För kök är det väl olika hur mycket köket "är värt" beroende på vilken hustyp det gäller, eftersom det ingår olika mycket köksskåp i de olika husen.
Eftersom avdraget inte är 100 % jämfört med butikspris räcker den summan kanske inte så långt hos en annan köksleverantör, men visst får du.
 
elizela skrev:
Vilka grejer får man välja bort egentligen?
Du får nog välja bort hur mycket eller lite du vill. Dock blev vår försäljare inte så glad då han märkte att vi inte kommer att köpa speciellt mycket prylar från dem utan köpa det mesta själva från andra ställen.

elizela skrev:
Kan man välja nån annan köksleverantör?
Japp, det kan du. Dock får du bara dra av ca 40 000 kr för standardköket + ca 17 000 kr för arbetet med monteringen, så det räcker ju inte så långt om du tänkt köpa annat kök för samma pengar. :-/ Enligt uppgift från vår försäljare får man bara dra av 25 000 kr för standardvitvarorna...

Lycka till med era husbyggen!
Mvh Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.