Vi är i processen av att planera och bygga ett Attefallshus, där dottern kommer att bo. Vi kommer att ha ett kök som löper 260 cm längs ena långväggen. Kyl/fryskombo (201 cm hög), smal diskmaskin 45 cm, smal diskho som passar i ett 40-skåp, standardstorlek på ugn och häll (60 cm) och därutöver en eller två enheter med lådor/utdragbara hyllor. Höga överskåp längs 200 cm, alltså fram till kyl/frys. Vi kommer nog att välja ett rätt så neutralt kök, som förhoppningsvis kommer kännas bra länge. Vårt problem är att ju mer vi jämför desto mer förvirrade blir vi. Vad har ni och hur står ert kök sig över tid?
 
Jag kommer snart (har inte flyttat in än) ha ett IKEA Faktum-kök med lackade ekluckor och små flerfärgade kakelplattor i "jordiga" toner. Ca 15 år gammalt.

Jag tycker det står sig bra än, men då flyttar jag iofs från en bostad med riktigt gammalt platsbyggt kök. Vad man jämför med spelar roll :)

Något att tänka på kan vara att IKEA är superstora. Faktumstommar har inte sålts på flera år men det finns flera ställen (inklusive IKEA) att köpa nya luckor från om man skulle vilja.

Det jag själv vill uppgradera är mjukstängningarna, så jag skulle inte snåla på beslagen iaf. Numer verkar det svårt att hitta kompatibla prylar till Faktums speciallösningar på den fronten.

Allt det sagt, vad som kommer stå sig bra i framtiden är svårt att säga. För mig klickar inte de här moderna lådorna som gömmer sig bakom en annan låda, alls. Verkar riktigt osmidigt och definitivt form över funktion (dvs man vill ha linjer på samma höjd överallt så låga lådfrontar går inte för sig).
 
Vi har ett kök från Ballingslöv i stora huset. Enligt en sticker, som vi hittade på insidan av ett skåp, är det från 1994. Köket, som är inne på sin tredje tonårsfamilj, har några mindre skavanker, men är fortfarande förvånansvärt fräscht.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.