Pratade med min far i dagarna som hävdade att en bekant handlat kök samt fönster i Estland med dryga 40% lägre priser än hemma i underbara Sverige!?

Enligt uppgift skulle det vara SAMMA kök som såldes i Sverige - Tyvärr namngavs inget speciellt märke. Låter iofs som den sedvanliga skrönan som när det kommer till kritan är ett lokalt kök som man inte vet ngt om.

Ngn som vet ngt mer? Låter ju onekligen intressant att ta färjan över med släpvagn om det finns ngn sanning i det hela.
 
Ok, det låter helt perfekt om det är ett känt märke som av någon anledning saluförs 40% billigare på andra sidan pölen.

Men vad händer om så inte är fallet? Ponera att du glad i hågen kommer hem med din släpvagn och skall börja montera köket, varpå det visar sig att det saknas delar (ganska vanligt fenomen). Eftersom köket inte finns i Sverige blir det problem att få tag på denna del. Då gäller det att den estniske återförsäljaren är bra på engelska och inte ser några problem med att skicka köksdelar via post. Annars är det bara att boka färjan igen...

Självklart kan man spara pengar, men man bör försäkra sig om att det inte kommer att uppstå några problem om man måste ha tag i en speciell passbit (eller liknande).

Köper du vitvaror tillkommer även problemet med el-anslutningar osv. Ett lätt problem att åtgärda, men dock ett problem. Garantier/reklamationer kan nog bli ett problem också gissar jag?

Det finns många saker jag kan tänka mig att köpa från Öststatsländer om det är billigare, men kök skulle jag nog köpa här hemma tror jag?

Men OM det är exakt samma kök som saluförs i Sverige ser jag väl egentligen inga nackdelar...

Just my 2 cents.
 
Redigerat:
Helt precis i min linje av resonemang - Tanken var att om man nu kunde köpa ett tex. Marbodal för mindre pengar på andra sidan pölen lika enkelt kunde komplettera hemma med sådant som kanske fattas, blev fel eller dyl.
Det är där jag inte vet mer och antar att det är som vanligt me det där Jula fenomenet - Det är ju SAMMA sak och den kostar 200 spänn mindre. Men det är inte samma sak, det är en sak som fyller samma syfte men inte på långa vägar samma maskin.

Ska gräva vidare i det där - Just nu tycker jag att Absoluta Kök som kom upp på forumet med kök från Tyskland och vitvaror från Siemens låter väldigt attraktivt.

Slutförde husaffären igår så nu måste man snart bestämma sig!
 
Ja, jag såg också tråden och var inne på absoluta köks hemsida. Det såg ju nästan för bra ut för att vara sant?

Det skulle vara intressant att höra omdömet från någon som köpt ett kök därifrån? Funkar det OK är det ju faktiskt ett mycket intressant alternativ.
 
Deras Showroom skulle öppna den 23/10 i Norrköping.
Min avsikt är att besöka dem så snart som möjligt för att klämma på deras prylar.
 
Hejhej!

Vi bygger för tillfället ett nybygge med en estnisk hustillverkare och valet av estnisk kökstillverkare kändes därför ganska naturligt. Så för knappt sex veckor sedan beställde vi ett hyfsat stort björkkök, relativt stort i bemärkelsen att det är många skåp och luckor, för den nätta summan 2400€. Vi har ännu inte sett köket då hustillverkaren ska leverera det tillsammans med vårt parkettgolv, också det från Estland, men kökstillverkaren monterade ihop köket i deras fabrik, utan att vi hade frågat om det, och skickade bilder för vårt godkännande (se bilder), den servicen är vi inte bortskämda med från svenska företag. I det priset ingår ett komplett kök med skåp, luckor, ”mjukstängande” lådor, handtag, spotlights, med undantag för bänkskiva och diskho. Vitvaror beställde vi också från från Estland via den här köksleverantören bl.a. från Smeg där priset för vitvarorna uppgick till 2700€. Det ska dock tilläggas att det tillkommer leverans för köket och vitvarorna till Sverige, men på det stora hela är de 300€ vi betalar för det ingen större utgift.

Så att köpa kök från en estnisk tillverkare verkar kunna vara lite av ett klipp, dock tror jag man behöver vara extra noggrann när man specificerar vad man vill ha inkluderat som alltid med utländska företag.
 
  • DSC_0071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kitchen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
humlan721 skrev:
Hejhej!

Vi bygger för tillfället ett nybygge med en estnisk hustillverkare och valet av estnisk kökstillverkare kändes därför ganska naturligt. Så för knappt sex veckor sedan beställde vi ett hyfsat stort björkkök, relativt stort i bemärkelsen att det är många skåp och luckor, för den nätta summan 2400€. Vi har ännu inte sett köket då hustillverkaren ska leverera det tillsammans med vårt parkettgolv, också det från Estland, men kökstillverkaren monterade ihop köket i deras fabrik, utan att vi hade frågat om det, och skickade bilder för vårt godkännande (se bilder), den servicen är vi inte bortskämda med från svenska företag. I det priset ingår ett komplett kök med skåp, luckor, ”mjukstängande” lådor, handtag, spotlights, med undantag för bänkskiva och diskho. Vitvaror beställde vi också från från Estland via den här köksleverantören bl.a. från Smeg där priset för vitvarorna uppgick till 2700€. Det ska dock tilläggas att det tillkommer leverans för köket och vitvarorna till Sverige, men på det stora hela är de 300€ vi betalar för det ingen större utgift.

Så att köpa kök från en estnisk tillverkare verkar kunna vara lite av ett klipp, dock tror jag man behöver vara extra noggrann när man specificerar vad man vill ha inkluderat som alltid med utländska företag.
Hej! Undrar om du kan dela med dig av hemsidan till företaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.