Vi har (nästan) bestämt oss för IKEAs LIDINGÖ.
i övrigt skulle vi vilja ha lite 50-tals inspirerat så det lutar åt ett amerikanskt dinerbord med tillhörande stolar. Kanske boomerang (formica) som bänkskiva, eller istället för kakel..
Fast vi får kolla lite så 50-talsstuket inte skär sej allt för mycket mot Lidingöluckorna :)

Har börjat rita lite i Ikeas Home Planner men kör fast på ungefär samma skåpsplacering som vi har nu det gamla köket. Fast det funkar ändå ganska bra i praktiken känner vi, så det kanske inte gör något..Hmm?

Men nån som har några bra idéer, synpunkter och förslag?
 
  • kök_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon kommentar?
 
Tips: i ett hus på gården som vi hyr ut har vi ett IKEA-kök. Jag ritade själv 2 olika versioner och sen gick jag till IKEA och fick jättebra hjälp av de kunniga ritarna där. Tjoff, tjoff, tjoff ... så fick hon till allt det med passbitar etc som är så svårt när man själv håller på.

Åsikt: tycker att det ser för uppradat ut. Går det att ändra på med en köksö eller ett arbetsbord på hjul. Var är fönstren och var ska ni sitta?

Varför Lidingö om ni vill ha 50-talsstuk på övrigt? När är huset från? Hur många är ni i hushållet?
 
Det ser ju ganska klassiskt ut. Möjligen ärarbetsbänken mellan spis och diskho lite för smal. Jag skulle skissa på en lösning med spisen i hörnet också. Då får ni stor arbetsbänk mellan spisen och diskhon och så kanske det blir lite mindre "uppradat".

Och så håller jag med Lidingö stämmer inte alls med 50-tal. Inte vitrinskåpen heller. Mitt tips i så fall är billiga släta målade luckor och så kan ni satsa pengarna som blir över på snygga handtag istället.

Jag skulle också fundera på att ha någon del av bänken utan överskåp.
Om ni inte absolut behöver allt förvaringsutrymme. Det är skönt att kunna stå och jobba utan att ha överskåp i huvudet.
 
Tack för kommentarerna!

Håller med om att Lidingö inte är direkt 50-tal, men det är de enda luckorna som vi hittills fastnat för :)
Ska kika lite mer på släta luckor..

Vi är två vuxna och två små barn (4,5 och 1,5)

Köket är 4x4,2meter (takhöjd 220)
Fönstren är placerade på de två resterande väggarna, de sitter ganska centrerade och lågt (70cm över golv)
I nuläget har vi matbord vid "sydvästra" fönstret. Kommer troligtvis att ha det så även i fortsättningen.

Hur stor plats bör man ha runt en köksö? Hur nära övriga bänkskåp är mininum?
 
Ta bort ovanskåp över långsträckan och kör med öppna hyllor (detta gillar en del, andra inte). Försök få in högskåp (med tex ugnen i) på någon fri yta, ev på något sätt på den delen vid dörren, men då förlorar ni arbetsyta. IKEAs smala rullbord är perfekta mobila köksöar som inte tar så stor plats och som kan rullas till sidan när de inte används. Eller använd er mer av de väggarna med fönster (men sätt inte bänkskiva framför fönsterna för det ser hemskt ut oavsett vad folk än säger. Istället kan man göra platsbyggda bänkar där barnen kan "hänga" när föräldrarna lagar mat och det blir förvaring under dem för barnens leksaker.

Du kan ju även gå till andra köksleverantörer; KVIK, HTH mfl och be dem rita kök åt dig. Ta ned tex en ritning på hur köket är idag och berätta vad som funkar/inte funkar, vad du gillar rent estetiskt eller inte.
 
Varken jag eller sambon är direkt förtjusta i öppna hyllplan.
Bifogar en bild där fönstren är medritade.

I nuläget känns det inte som att vi vill ha ugn och sådant i högskåp, men kanske det hade varit snyggt med högskåp för att bryta av det lite?

Jag skulle gärna vilja ha nån bänk i anslutning till kylskåpet, men köket är ju ganska litet så det är inte speciellt långt till köksbordet heller förstås..

Hm, det är inte lätt det här!
 
  • kök_test.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
testar om det syns bättre på denna bild
 
  • kök_test_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
känns som för lite arbetsyta mellan spishäll och diskhon ( om skåp 2 är med ho) Minst 60cm men hällst 80-100 är en bra mått.
Skulle ta bort vägghörnskåp 15 som är opraktisk och nr 16,17,18 för att få en arbetsbänk för avlastning servering osv utan överhängande skåp men om du tycker att du behöver all den skåpsyta så går det inte. Skulle inte satsa på vitrindörrar i väggskåp om det ska bli en annan skänk med vitrin stående i rummet. Skänk kan du bygga av dom grundare väggskåp 37cm djup för jag tror inte att du får plats med en 60cm djup skåp där vid bordet - blir trångt och besvärligt att öppna när stolen är upptagen :).
Skulle prova att flytta kylfrys till vägg med dörr så det inte skymmer ljuset från fönster
gaia
 
gaia skrev:
känns som för lite arbetsyta mellan spishäll och diskhon ( om skåp 2 är med ho) Minst 60cm men hällst 80-100 är en bra mått.
Skulle ta bort vägghörnskåp 15 som är opraktisk och nr 16,17,18 för att få en arbetsbänk för avlastning servering osv utan överhängande skåp men om du tycker att du behöver all den skåpsyta så går det inte. Skulle inte satsa på vitrindörrar i väggskåp om det ska bli en annan skänk med vitrin stående i rummet. Skänk kan du bygga av dom grundare väggskåp 37cm djup för jag tror inte att du får plats med en 60cm djup skåp där vid bordet - blir trångt och besvärligt att öppna när stolen är upptagen :).
Skulle prova att flytta kylfrys till vägg med dörr så det inte skymmer ljuset från fönster
gaia

Japp, det är tänkt att vår gamla diskbänk ska vara där, den är 140cm lång och sträcker sig alltså över 1 och 2. Håller med om att det är lite väl kort mellanrum (men större än vad vi har idag :)) ska se om vi kan flytta spisen lite.
Jag skulle vilja ha en 50-lådhurts på varje sida om spisen men sådana finns inte på ikea :( men placerar vi en 60:a på vänstersidan så blir det iallafall 60cm avställningsyta..

Just nu har vi ungefär samma upplägg på skåp som ritningen (svårt att förändra tänkandet) men vi ska absolut fundera på om det funkar utan överskåp på den väggen! (vi ska ju RENSA bland alla dessa bunkar och grejer vi har)
Röstar du på hyllplan eller tom vägg istället?

Nä, det räcker nog med vitrindörrar i skänken (och så slipper vi problemet med att det inte finns vitrindörrar i hörnskåpsstorlek ;-) )

Vi har förresten kyl och frys på väggen vid dörren, det funkar ganska bra (ritade mest in dem för skojs skull..) det är ett norrfönster och vi ska så småningom bygga ut huset, då blir ingången till dessa rum där. (har ganska knasigt hus och har hittills inte lyckats lösa det bättre. Får se om arkitekten har någon bra idé, nåja)
Nu ska här ritas!
 
Bör man, eller bör man inte, ha samma bredd på bänkskåp som väggskåp?
Alltså om man har exempelvis 60,40,40,40,50,60,40 uppe, ska man ha samma nere så det ser mer symetriskt ut (lodräta linjer i skåpsskarvarna), eller ser det bättre ut om man blandar bredderna? (eller blir det bara rörigt?)
 
Fraser skrev:
Bör man, eller bör man inte, ha samma bredd på bänkskåp som väggskåp?
Alltså om man har exempelvis 60,40,40,40,50,60,40 uppe, ska man ha samma nere så det ser mer symetriskt ut (lodräta linjer i skåpsskarvarna), eller ser det bättre ut om man blandar bredderna? (eller blir det bara rörigt?)
den symetrin behöver du inte bekymra dej över för man ser det faktiskt bara när man ritar på papper i liten format men i verkliga livet varken syns det eller stör, tycker jag :). Välj dom skåp som passar bäst för dina planer och undvik hörnskåp på vägg om möjligt. Har en sån och den är svår att använda : djup och man ser inte vad man har, svårt att ta ut och där samlas bara saker jag börde slänga för länge sen :). Bästa väggskåp är 80cm för dom sväljer mest av alla och lättare att placera porslin av olika storlekar på en 80-hylla än på en 60-hylla. Tycker bättre om 40cm dörrar för dom är svårare att träffa med huvud än en öppen 60-dörr :).
Försök skapa 80cm mellan disk och spis - det blir du verkligen mycket nöjd med! Den sidan av spisen utan vask är oftast mycket litet använt ... bara för att ställa grytor undan. En spis in i ett hörn är inte det bästa lösning, tycker jag. Bra att den finns på den raka bänken och får du bara 30-40 cm fritt till hörnet ( bänkskåpet 5,6) så blir det nog bra.
Jag röstar på några hyllor för böcker och annat som behöver inte stå i en skåp eller på bänken. På mina hyllor står kaffe- och teburk och några kopar som vi använder dagligen ( nära till vatten).
lycka till!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.