Bygger hus på betongplatta. Har sett bilder från när andra bygger hus så sätter man köket på parketten. Mina byggare däremot ställer köket direkt på plattan, sedan läggar man in parketten under socklarna men inte under benen på skåpen. Är detta brukligt?

Fördelar nackdelar med olika sätt att göra det?

Har man inget fuktskydd mot plattan under köksskåpen? Det finns ju risk att diskmaskin och diskho etc börjar läcka.


Mvh
Richard
 
Att lägga dyr parkett under köksskåpen måste jag säga verkar vara lite väl lyxigt.. Enda anledningen skulle väl vara om man planerar att ändra kökinredningen i framtiden.

Beträffande eventuella läckage så lär ju betongplattan tåla det betydligt bättre än parketten. Under diskmaskin skall det dessutom alltid finnas läckageskydd.
 
Tackar för vägledningen. Nu känner jag mig trygg igen.
/RA
 
Dessutom är ju ett kök ett gränsfall för vad man bör belasta parketten med (speciellt med granitskivor). Det är ju ett flytande golv som behöver kunna röra sig.

Har ingen parkett under köket.
 
Jag trodde faktiskt det var vanligare att lägga golvet först och sedan på med köket, det blir lite enklare med "raka" bitar.
 
Jag håller med mycke_nu och sandhall - skulle aldrig få för mig att lägga parkett under snickerierna.

För säkerhets skull kan det dock vara värt att påpeka att det är klokt att lägga parkett under de vitvaror som står på golvet (diskmaskin, kyl/frys, osv). Annars blir det onödigt kladdigt att sätta dem på plats, för att inte tala om att dra ut dem...
 
Vid nybygge nuförtiden har till exempel JM samma standard under köksskåp som i våtrum, "bara för att".

Men icke någon parkett! Dock fuktspärr, brukar lägga våtrumsmatta ibland när det begäret finns.
 
Vi körde golv i hela vårt kök - känns lite gedignare så.
Blir också lättare med framtida renoveringar om man inte vill byta golvet, och dessutom lättare att städa under skåpen.
Sen är det ju en förutsättning att man inte har öppet under skåpen förstås :)

Men rent generellt skulle jag inte tro att det är fel med betong under köksskåpen

/K
 
Om man inte lägger parkett under skåpen, så tänk på att täta i siskhoskåpet, så att ett läckage visar sig genom att det rinner ut i skåpet och inte ner längs ledningarna och ut under parketten. För diskmaskin och kyl kan man ju lägga en spånskiva för att få samma höjd som parketten.

Lycka till
 
Jag valde att sätta köket på plattan. Mest för att ha möjligheten att kunna byta golv framöver utan att riva köket.
Dock har jag parkett under alla vitvaror.
 
Vi kommer ha granitskivor på en köksö och på en långsida i köket. Jag hade nog tänkt lägga golvet först och sedan sätta dit köket sen men blir lite osäker nu.
Långidan kommer ha kyl+frys+skafferi+två högskåp. Är vikten av köket för stort för att tas av parkettgolvet? Med tanke på höjden på sockelben och socklar så ville jag lägga golvet först för att slippa kapa alla socklar alternativt så kanske an kan lägga en spånskiva eller liknande på 14 mm för att kompensera för höjdskillnaden. Det mest centrala är väl om golvet kan röra sig tillräckligt mycket om man ställer köket ovanpå golvet.
 
Underskatt in träs rörelseförmåga -även med vikter på.

F.ö. så kan man ju, beroende på kökekts konstruktion/layout, ha fira "ändar" i två ledder även om köket står på golvet längs de andra väggarna...

En fråga dock: Parkett: det är för mig ett limmat trägolv - läggs dom flytande ?
Jag lade in en eklaminat i mitt kök - ser iof ut som en parkett - och är slipbart - men är dock ett vanligt flytande klickgolv. hitills (lade det 2003) har jag inte sett av några negativa effekter med att ha lagt det under köket. Då har vi ett U-kök - så golvet kan flyta åt ett håll egentligen bara - men jag har ca 1cm flytmån under köksskåpen också iof - och jag har som sagt inte sett några problem...

Om inte annat så står en full kyl+frys på golvet - och det antar jag det komemr göra hos er också - om ni inte har inbyggnadsvarianter ? Dessa väger en hel del och står bara på fyra små ben... Köket står på säkert 20-28 större plastben...

/K
 
Visst var det laminat jag menade (Kährs slipbara 15mm). Byggarna verkar veta vad de gör. Klickgolvet går in under kyl frys och diskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.