Har varit sugen på ett kodlås till ytterdörren typ Yale Doorman eller liknande. Det ska användas under dagtid när vi är hemma mest för att ytterdörren inte ska vara helt olåst medans vi är på baksidan och ungarna springer fram och tillbaka så att det inte är "godkänd låsning" spelar mindre roll.

Nu har en bekant satt in ett Yale Doorman och jag är inte imponerad, ful design, strular titt som tätt etc.

Googlade lite och hittade Ezon SHS1321 från Samsung och undrar om det finns någon med erfarenheter av detta lås?

Jag gillar idén med att man inte behöver byta de redan befintliga låsen på dörren samt designen (iaf på utsidan).
 
ullberg
Jag har tittat lite på det som ett komplement till mitt system (till typ uthus/bodar) och det finns något tilltalande i enkelheten. Jag orkade aldrig ta reda på vilken typ av tagg de använder (ska vara kompatibelt med övriga jag använder) så det blev aldrig någon beställning, men några saker jag tycker man ska tänka på (säkerhet helt utlämnat men det var ju inte viktigt):

- Ljudet - jag hoppas verkligen att man kan stänga av det
- Tiden - den där aktiveringssekvensen verkar väldigt irriterande (de där två extrasiffrorna kunde man väl ta bort men även själva "tända upp"-fasen). Personligen tycker jag det tar lite för lång tid att slå en kod på mina riktiga knappsatser, och att först behöva aktivera känns som att det blir för länge. Visst, det handlar om en sekund eller två, men saker man gör dagligen blir irriterande även om det handlar om lite tid.

Sen kan man ju undra hur bra det där mår av att sitta ute, jag minns inte om jag såg att det stod något om det, så det bör man väl kolla upp.

/U
 
Tack för input'en/frågeställningarna, speciellt om ljudet vilket känns viktigt att det går o stänga av.

Hittade faktiskt lite mer info och en manual efter ytterligare googlande,
http://www.koreagadgetsvr.com/bb/bbf/bbad000006/c.pdf

- De 2 siffrorna innan koden går att stänga av
- Ljudet går också att stänga av
- Korten verkar vara standard RFID (ISO14443A)

Hittar dock inget om vädertålighet förutom att den är gjord för utomhusbruk, men de har väl vinter i Korea också...

Blir nog till att beställa en från ebay o testa, finns från ca 650:- SEK +frakt från Korea
 
Kollat in tråden, är också lite intresserad, kanske mest på skoj i första hand, tills jag vet vad det går att använda till på riktigt. Kollade oxå ebay, är det någon skillnad på flerpacken? Alltså fler av en-pack i samma eller bara extra av något... Bra priskillnad så kunde tänka mig att dela med ett lås till mig om någon vågar...
 
Men detta låset ser ut att vara för inomhus och inte speciellt säkert när man ser bygeln som skall monteras på karmen.

Har ett Yale i kartong som jag just fått i utbyte och funderar på om jag skall montera det eller gå på något annat. Har kollat på Assa Soloair, men det verkar också vara ett för inomhus montage.
 
Säkerheten är sekundär för mig då detta bara ska användas när vi är hemma.
Utomhusdelen är i alu & härdat glas så den ska nog fixa svenskt klimat.

Hittade för övrigt en bättre manual,
http://www.alltidteknik.se/shop/PDF/SHS-1320_manual.pdf

Fortfarande ingen som testat eller monterat ett?
 
OpiMaza
Erikoolio skrev:
Säkerheten är sekundär för mig då detta bara ska användas när vi är hemma.
Utomhusdelen är i alu & härdat glas så den ska nog fixa svenskt klimat.

Hittade för övrigt en bättre manual,
[länk]

Fortfarande ingen som testat eller monterat ett?
Tycker det va hiskeligt dyrt. 2 398:- i Sverige
finns för ca 1000:- på ebay
 
Hade det inte varit smidigare med fingeravtryck istället?
http://feber.se/pryl/art/41894/fingeravtrycks_ls/

Frågan är hur väl de fungerar
funktionsmässigt: Man kommer plötsligt inte in
Säkerhetsmässigt: Kanske inte så viktigt om man kompletterar med ett annat lås och bara använder detta då man är hemma.
 
Men är elektroniken skyddad mot fukt och fixar den kyla? Visst har Korea ungefär samma klimat som vi, men detta lås ser ut att vara gjort för inomhusbruk eller för ex ytterdörrar till lägenheter i trapphus.
 
Jag har haft ett Yale i drygt ett år och det har fungerat bra. Ljudet kan stängas av.
Det som är viktigt med Yale är att man får dörren bra injusterad med ett tillräcklig avstånd mellan lås och karm annars kommer den att bråka och inte låsa.
Det enda jag stör mig på är att man bara kan ha en "huvudkod" och sen lägga till dygnskoder. För t.ex. blomvattnare vid semester måste man då ge ut huvudkoden (eller byta under tiden). Med huvudkoden kan låset programmeras om så därför skulle det vara bra med att kunna sätta "användarkoder" också som kan användas.
Dygnskod fungerar ju bra men är man borta och vill att hantverkaren ska komma in efter två dygn är det kört...
 
Robert-san01 skrev:
Men är elektroniken skyddad mot fukt och fixar den kyla? Visst har Korea ungefär samma klimat som vi, men detta lås ser ut att vara gjort för inomhusbruk eller för ex ytterdörrar till lägenheter i trapphus.
I de olika reklam-/installationsvideos som jag sett så har dessa monterats på rena ytterdörrar samt på någon port från en gata in till en innergård. Det jag lyckats läsa mig till är att den är weatherproof och ytterenheten ser ut att vara helt kapslad. Batteri och rörliga delar sitter på insidan.

Knapp en tusenlapp på ebay med frakt så det blir nog till att beställa ett och testa i alla fall (vår ytterdörr sjunger ändå på sista versen så hålet som blir vid installation spelar inte så stor roll).
 
Erikoolio skrev:
I de olika reklam-/installationsvideos som jag sett så har dessa monterats på rena ytterdörrar samt på någon port från en gata in till en innergård. Det jag lyckats läsa mig till är att den är weatherproof och ytterenheten ser ut att vara helt kapslad. Batteri och rörliga delar sitter på insidan.

Knapp en tusenlapp på ebay med frakt så det blir nog till att beställa ett och testa i alla fall (vår ytterdörr sjunger ändå på sista versen så hålet som blir vid installation spelar inte så stor roll).
De filmer jag sett där man visar funktion och montage (bla hos den Svenska ÅF som manualen var länkad till) så är det en ytterdörr till en lägenhet. Jag är iaf ruskigt skeptisk till låset då slutblecket monteras med 4st 20mm skruv i karmen. Utan att ha provat närmre så skulle jag säga att min 5-åriga dotter rycker nog dem om hon vill in.

Det är annars precis så snyggt osv som jag skulle önska mig att Yale låset var.
 
Du har nog rätt i att 4st 20mm skruv inte är det tuffaste, men varför inte byta dem mot kraftigare/längre.

Finns en modell SHS-3120 där rakregeln monteras inuti dörren, kan nog vara lite kraftigare.

Hur som helst är nog inga sådana här lås något jag skulle förlita mig på när jag lämnar hemmet, men när man är hemma så är det i min mening iaf bättre än att det är som nu d.v.s. ytterdörren är konstant olåst medans vi är på baksidan etc.
 
Vet inte om det kommer att spela så stor roll. Det är bara anliggningen mot karmen som kommer att hålla emot och vridningen tror jag kommer att spräcka karmen rätt enkelt. Det är inte som blecken vi har som är infällda och dragna både i karm och reglar med typ 5x50. Men precis som du säger så är det säkert ett ypperligt enklare lås men inget man skall ha som enda. Lite synd att de inte integrerat det mot trycket som Yale har gjort.
 
Har iaf fått svar från Trygg Hansa på min fråga om hemförsäkringen gäller med kodlås som inte är SSF godk. Har man inte lösöre för mer ä 1 mille så gör de inget avdrag vid inbrott om man har kodlås som uppfyller kraven i övrigt. Har man lösöre för mer så ställer de krav på lås mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.