Hej,

Jag har en skjutdörr från SP-fönster som jag skulle vilja ha ett lås till. Helst inte med nyckel då denna då troligen alltid kommer sitta i låset och därmed inte ha någon effekt.

Har kikat på Yale Code Handle, men det ska enligt uppgift inte fungera (gissar på att det beror på att mitt handtag vrids 180 grader för att öppna/stänga).

Någon som har något tips? Det ska gå att montera ett ”vanligt” Assa-lås i utrymmet på bilden.

Tack på förhand!
 
  • Skjutdörrshandtag på glasdörr med utsikt över trädäck och trädgårdsmöbler, plats för lås synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inte direkt något kodlås på svenska marknaden som passar till den dörren.
Det går att lösa med lite speciallösningar men då skjuter även priset iväg rejält.
 
1 123abc skrev:
Det finns inte direkt något kodlås på svenska marknaden som passar till den dörren.
Det går att lösa med lite speciallösningar men då skjuter även priset iväg rejält.
Har du några tips på någon sådan speciallösning? Om det är värt ett högt pris eller inte är ju upp till mig som eventuell köpare att avgöra
 
En lösning kan vara att montera ett kraftig skjutdörrsmagnet med ett externt kodlås eller proxyläsare med delat montage.
Ibland går det att montera ett motorlås i karmen och slutbleck i dörren eller ett soleniodlås (t.ex DB 25) på lämpligt ställe.
Ibland sätter man ett utanpåliggande behör där låshus och slutbleck monteras med önskad funktion som kompletteras med lämplig styrning, jag har även byggt och modifierat fästkåpor efter kunders önskemål när det varit special eller krav på design.
Det bästa är nog att ringa en låssmed som kan föreslå en lämplig lösning på plats efter rådande omständigheter.
Det finns många lösningar men man bör se dörren i verkligheten för att föreslå lämplig lösning och var låsning bör placeras vilket kan vara framkant, bakkant, överkant eller underkant beroende på konstruktion och montage och de kan monteras låsning antingen i dörrblad eller karm.
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.