Hej alla kunniga

Första tråden men läser ofta i forumet för att få tips, jag har dock stött på ett problem som jag inte kan hitta något liknande om.

1: Huset är ett 1-plans lösvirkeshus från ca 75, självdrag.Finns luftvärmepump som står på dygnet runt (problemet var märkbart även innan denna införskaffades) och en kamin som används endel på vintern.
2: Tror det kallas kallvind? Det är isolerat på vindens golv mellan vinden och själva bostaden med lösull men inte i övrigt dvs står kallt vintertid och varmt sommartid. Ventilerad i takfot och i gavlar.
3: Mellan takplåt och vind finns endast oljeboardskivor hängandes mellan takstolarna.

Märkte ganska så snabbt våren efter köp av bostaden att det började droppa in i köket, kollade på vinden och det verkade rinna utmed IMkanalen och sedan droppa ner i lösullen för att sedan ta sig igenom plasten under (någon kondensplast mellan vind och bostad). Ställde dit en hink på vinden och var inte så mycket mer med det just för tillfället. Lade sedan om taket i sommras, gjorde det enkelt och reglade på gamla plåten och lade ny plåt utanpå. Dessutom bad jag en firma göra om plåtstosen där jag hade haft problem och isolerade om rören. Visar sig nu att jag har minst lika mycke problem! :(

Hur det ser ut på taket:
3 stosar + skorssten.
Skorsten inga problem.
1 stos med rör från en stor toalett/dusch där jag har 0 problem. Det verkar dock vara lite dåligt drag i den kanalen. Röret slutar i stosen som är luftad åt sidan. Tveksamt isolerad på vind men aldrig kondens varesig i eller utanpå rör.
1 stos där det kommer upp ett rör från en toalett utan dusch och ett rör från avluftning från avlopp där det är små men endå påtagliga problem. Röret från toaletten slutar i stosen med avluftning åt sidan och avluftning avloppet går ut ovanför i ett öppet rör. Här var det möjligen små problem innan taket gjordes om men det är mer nu trots att stosen är i princip samma som innan.
1 stos där det kommer upp 1 rör från bastu/dusch (bastun används max 1 gång per år), 1 från tvättstuga och 1 IMkanal, här har jag alltid haft problem men det verkar vara värre nu. Innan omläggning av taket gick dusch/bastu och tvättstugerören upp och avslutade i stosen med avluftning på sidan, IMkanalen gick upp genom stosen till en "kinahatt" tror jag det kallas? Nu går dusch/bastu och tvättstuga ut genom var sin krök i sidan på nya stosen men IMkanalen avslutar inne i stosen, den är avluftad i toppen.

Vad behöver jag göra för att slippa problem? Vad kan det kosta att leja bort? Får man egentligen ha såpass många rör i samma stos?
Varit i kontakt med några firmor i trakten men antingen svarar dom inte, lovar dyka upp men gör det aldrig. Fick idag tag på en firma som inte varit ut ännu men hävdade att man inte skulle ha rören såhär dvs flera i samma stos. Blir fundersam hur det kan spela någon roll? Speciellt som 2 rör går ut i sidan på stosen iom en rörböj och 1 avslutar i stosen, dom får ju aldrig kontakt med varandra?

Går dethär att lösa genom att dra upp rören genom "taket" på stosen och avsluta med en huva liknande: http://www.bygghemma.se/inomhus/var...korstenar/takhuv-kaminexperten-svart/p-246977

Tack på förhand!
 
Jag hängde inte med på hur det var kopplat men har du kondensproblem så får du isolera rören.
 
Hej

Det är kondens utanpå rören, inte innuti, av vad jag förstått så bildas kondens innuti rören vid för dålig isolering? Det jag har problem med är att isoleringen kring rören blir blöt och det rinner ner med isoleringen kring rören och ner på vinden.

Alla rören går sepparat från bostaden och upp till stosarna och är individuellt isolerade. Det är uppe i stosen eller utanför luft från dessa möts. Vet inte hur jag kan förklara detta bättre :)

Verkar främst bli problem då det pendlar mellan + nån grad och minusgrader. Märker aldrig av felet på sommaren.
 
Redigerat:
Det låter som de försökt anordna självdrag i plåtkanaler. Detta har aldrig fungerat. Blir röret kallt (vilket oftast räcker med det undertryck som temporärt uppkommer just då ytterdörren öppnas) så slutar den termiska drivkraften att fungera och ventilationen avstannar. Är det på det viset så kan det mycket väl vara kallare inuti röret än utanpå. Ofta slutade dessutom flera kanaler uppe i samma huv och det sattes in symboliska galler (likt de som ofta sitter i krypgrundssockeln ) och den ev frånluft som kom upp i huven kondenserade mot huvtaket och droppade sen ner i rörisoleringen. För att få ordning på det hela kan en sugande fläkt monterad på huvtaket vara en lösning ochdu får samtidigt en fungerande ventilation och du minskar även fuktströmning upp till vinden.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.