Hej,

Jag har precis skaffat hus som inte har bastu och är sugen på att bygga en bastu men oxå ett utebadkar. Jag undrar om jag kan använda en kamin för bägge? Jag har sett att det finns vattenvärmartillsatser till vissa kaminer. Jag kommer inte att bygga ett runt badkar utan planerar ett (troligen rektangulärt) kar i kaklad betong eller tegel med plats för 2-3 pers, dvs ganska litet. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med uppvärmningen men ett system av rostfria rör under någon "fotlav" där varmvattnet cirkulerar. Jag skippar gärna att stoppa ner hela kaminen i vattnet... Bastun och karet kommer att byggas i och bredvid en "friggebod" och delvis på berg. Om jag hinner kanske jag bygger bastun med väggar i tegel eller betong/glas...om det nu funkar... Men som sagt vore det geshwint om det gick att använda en och samma kamin. Någon som vet?

:) Mats
 
Om du inte ska använda en nedsänkt kamin måste du förmodligen ha en vattenmantlad kamin. Varmvattensbehållarna på vedeldade kaminer brukar inte vara tillräckligt långa.

Du kanske kunde finna inspiration i de antika romerska baden, de eldades med en härd som värmde varmbad och luften i kallbad och "bastu". Såg ett program på Discovery när de försökte återskapa ett sådant med dåtidens verktyg.
 
Jag trodde att det fanns liknande grejor...romerska bad...haha! I min friggebod!!! Jag får åka in till någon bastuaggregatskrängare och snacka lite.
:)
 
Hur gick det hittade du någon lösning?
 
fredl skrev:
Hur gick det hittade du någon lösning?

Nej, har inte hunnit. Har en bergvärmeanläggning sominte levererar plus ett golvvärmesystem som jag inte kan justera...så det ligger massa skit i vägen för det roliga... Jag postar här om jag hittar något.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.