Hej,

Jag har stött på lite klurigheter när det gäller feedback för scenerier. Jag har ett antal trycksensorer där scenerier är kopplade till knapparna. Knapparna har feedback möjlighet och det jag vill är att det ska synas vilken scen som är aktiverad. Det är säkert självklart för er som är duktiga på ETS men jag har inte riktigt hittat ett annat sätt än att jag kommer behöva investera i en logikmodul för att få till det.

Tryckknapparna(Schneider med dynamisk märkning) har i och för sig logikfunktion, men endast "or", "xor" och "and" objekt (även tröskelvärde för puls finns). Det fungerar alltså så länge varje scen är unik och har en skillnad i on/off. Men om skillnaden endast är i dimmningsvärdet blir det värre då jag inte kan urskilja en scen från en annan.

Hur går ni som kan det här tillväga?
 
Man kan lösa det på lite olika sätt.
Ett enkelt sätt är om man till exempel har en daligateway som man lägger in "dummydon" i. Dessa kan man låta respektive scen aktivera och använda sig av deras status till indikering på tryckknappar.
Man kan även beroende på hur avancerad knappens möjligheter för varianter av datatyper för triggning av indikeringen använda sig av scennummret. Det kräver i så fall oftast lite pyssel med datatyper.
Logikenhet är ju annars alltid trevligt, skapar många möjligheter.

Blev kanske ett rörigt inlägg som inte hjälpte så mycket...
 
Tack för feedback. Att veta att möjligheten finns gör det mer motiverat att fortsätta att försöka :)

1. Dali gateway är installerad(SpaceLogic KNX_MTN6725-003), dock är jag inte familjär med att lägga in en dummy. Kan gatewayn simulera ett icke fysiskt installerat don? Jag kunde inte hitta något i manualen när jag skummade igenom den.

2. Menar du att det skulle gå att matcha 5.001 percentage med 5.010 counter pulses? Storleken på objekten är ju samma, men innehållet olika. Trycksensorerna är schneider/mertens nya dynamiska apparater, MTN619x-6010.

3. Den är jag med på
 
Redigerat:
Jag kan kika lite i ets hur just den gatewayen fungerar. Har gjort på det sättet i andra.
När det gäller olika datatyper så brukar det gå att använda fast de heter olika, viktigast är att de är 1bit, 1byte... osv.
 
Jag provade på enklast möjliga sätt att räkna om procent(0-100) till counter pulses(0-255) och det verkar fungera. Exakt hur den avrundar är jag lite osäker på. Dock fungerade det till slut med hjälp av ett tröskelvärde och två "and" grindar. Tack för tips. Blir en del meddelande på busen men i ett vanlig villa blir det inget problem.

Dock fortfarande nyfiken gällande simulerade don i Daligatewayn. Nämnd gateway är om jag förstått det rätt en ganska std. variant som tillhandahålls av de flesta leverantörerna, bara utsidan som skiljer.
 
Jag kikade på den gatewayen i Ets. Den verkar vara lite begränsad på en del funktioner, kunde inte hitta några möjligheter till "dummy don" tyvärr.
Du kan ju testa vad som händer om du lägger in ett don som inte finns fysiskt i ett scenario och se om det går att få ut ett status telegram från det.
 
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Jag kikade på den gatewayen i Ets. Den verkar vara lite begränsad på en del funktioner, kunde inte hitta några möjligheter till "dummy don" tyvärr.
Du kan ju testa vad som händer om du lägger in ett don som inte finns fysiskt i ett scenario och se om det går att få ut ett status telegram från det.
Ok, tack för du tittade. 😀 Jag trodde detta var den "vanligaste" gatewayn då alla leverantörer verkar köra samma hårdvara, bara olika klistermäken.

Vet du någon gateway som stödjer dummy don? Tänker att den dokumentationen kan ge en hint.

Thomas
 
Hej,

Nu är jag igång igen med en ny fråga runt scenarier. Min tanke är att använda så mycket som möjligt "vanliga" tryckknappar via binärinterface då jag tycker det ser bäst och minst förrvirrande ut.

Har införskaffat mig Theben BM T binär apparater. Men ser nu att den inte direkt kan kalla på ett scenarie. Frågan är dock hur man på bästa sätt kan få till en uppsättning enligt följande:

1. Enkelt knapptryck : kalla på scen x / tryck igen : off
2. Dubbelt knapptryck: Kalla på scen y / NA

Hittar dels binäringångar typ MDT som kan kalla på en scen men klarar inte dubbeltryck, Theben klarar dock dubbeltryck, men Theben kan inte kalla på en scen.

Hur sätter jag upp det bäst? Via en logikmodul igen?


MVH
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T thomis skrev:
Hej,

Nu är jag igång igen med en ny fråga runt scenarier. Min tanke är att använda så mycket som möjligt "vanliga" tryckknappar via binärinterface då jag tycker det ser bäst och minst förrvirrande ut.

Har införskaffat mig Theben BM T binär apparater. Men ser nu att den inte direkt kan kalla på ett scenarie. Frågan är dock hur man på bästa sätt kan få till en uppsättning enligt följande:

1. Enkelt knapptryck : kalla på scen x / tryck igen : off
2. Dubbelt knapptryck: Kalla på scen y / NA

Hittar dels binäringångar typ MDT som kan kalla på en scen men klarar inte dubbeltryck, Theben klarar dock dubbeltryck, men Theben kan inte kalla på en scen.

Hur sätter jag upp det bäst? Via en logikmodul igen?


MVH
Du kan med fördel använda långtryck och dubbeltryck för att aktivera scenarion. Då slipper man släcka ner hela huset för att man råkade trycka på fel knapp. Med ett långtryck på 2-3 sekunder så behöver det vara en mer aktiv handling att aktivera scenario.

Om det inte finns möjlighet att skicka scenario så kan du skicka ett värde på 0-255 och då välja t.ex. att skicka värde 10, det betyder då scenario #10.
Till gruppobjektet kan du knyta den vanliga scenario-gruppadressen. Du kan få ett felmeddelande om fel datatyp, men det kan du klicka bort.

//Patrik
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Snyggt sätt att lösa problemet vid avsaknad av stöd för scener. Jag fick motsvarande tips från Eklanda som fungerade med gott resultat vid FB och här kan jag köra på samma princip. Toppen!

I det här fallet så är det ett mindre badrum där jag vill få till att med enkeltryck toggla mellan två scener(on/off). Samt möjligheten att ha ett tredje scenario mha dubbeltryck. Där enkeltryck efter dubbeltryck väljer off scenen.

Men varför behöver jag kalla på scener? För toggla två scener inser jag kan bli svårt om jag nu börjar förstå det rätt. Därför tänker jag testa följande

Enkeltryck: Här skickas bara ett meddelande, Toggla on/off, då är dimmernivåerna satta enligt önskemål för de apparater som lyssnar på den här gruppadressen.

Dubbeltryck: Här skickas istället två meddelande. Det första är ett enkelt "On" meddelande. Meddelande 2 skickar därefter ett nytt dimvärde. Hur togglingen kommer fungera behöver jag testa...men någon typ av återkoppling behövs antar jag.

Återkommer när jag testet ovan...förresten om det är den Patrik jag tror det är, så är du orsaken till att jag går på vanliga tryckknappar *blink blink* 😊
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
T thomis skrev:
Snyggt sätt att lösa problemet vid avsaknad av stöd för scener. Jag fick motsvarande tips från Eklanda som fungerade med gott resultat vid FB och här kan jag köra på samma princip. Toppen!

I det här fallet så är det ett mindre badrum där jag vill få till att med enkeltryck toggla mellan två scener(on/off). Samt möjligheten att ha ett tredje scenario mha dubbeltryck. Där enkeltryck efter dubbeltryck väljer off scenen.

Men varför behöver jag kalla på scener? För toggla två scener inser jag kan bli svårt om jag nu börjar förstå det rätt. Därför tänker jag testa följande

Enkeltryck: Här skickas bara ett meddelande, Toggla on/off, då är dimmernivåerna satta enligt önskemål för de apparater som lyssnar på den här gruppadressen.

Dubbeltryck: Här skickas istället två meddelande. Det första är ett enkelt "On" meddelande. Meddelande 2 skickar därefter ett nytt dimvärde. Hur togglingen kommer fungera behöver jag testa...men någon typ av återkoppling behövs antar jag.

Återkommer när jag testet ovan...förresten om det är den Patrik jag tror det är, så är du orsaken till att jag går på vanliga tryckknappar *blink blink* 😊
Jag tror jag förstår! Risken finns att när du försöker aktivera så många scenarion från samma tryckknapp är att det kommer bli för krångligt. Om du själv upplever det som inte helt självklart, då kommer dina övriga familjemedlemmar eller andra nära och kära käuppleva det som helt omöjligt krångligt att förstå. 😅

Men att i stället göra som du tänker att toggla av/på eller dimvärde kan nog vara enklare att få till.

Återkom med hur det går.

Ah, men se där! Är det via KNX Sverige-gruppen på fb eller? 😊

//Patrik
 
Hej lite feedback på hur det gick då jag fick till en fin lösning även för toggling.

- Enkeltryck togglar on/off.
- Dubbeltryck ger alltid on på samma adress som enkeltryck. Då vet apparaten när on alt. off ska skickas vid enkeltryck. Därefter skickas ett nytt dimvärde.

Viktigt här för att få det snyggt är att både enkel och dubbeltryck ger on/off respektive on på samma adress.

Nöjd så långt. Men långt kvar innan allt är klart...plejd kanske inte är så dumt ändå.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.