Hej

Jag har hus med stående lockpanel. Nu skulle jag byta knutbrädor (de vita) så ser jag att just de två brädorna verkar vara med spont i ena kanten och rak som en vanlig panel i ändra kanten (alltså ut mot själva hörnet/knuten)

Finns det sådana att få tag i i eller hur kan jag göra annars?

Med vänliga hälsningar
Danne
 
  • Närbild av vit målad fasad med stående lockpanel och två knutbrädor, den ena med spont i ena kanten. Något skadad nederkant på vänstra brädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en husknut med lockpanel, vit färg, och ett nära rör, med tydliga kanter och struktur på träpanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entrésidan av ett hus med blå stående lockpanel och vita knutbrädor. Trappa och stengång leder till verandadörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längdkapa
 
Vad är det för bredd, finns ju breda råplan 22*245 mm.
 
A AndersS skrev:
Vad är det för bredd, finns ju breda råplan 22*245 mm.
Ska mäta när jag kommer hem. Tror inte det ser ”blaffigt” ut med så bred bräda. Iofs ska knutarna bli i samma färg som huset då vi målar om.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Längdkapa
Typ köpa z-panel och längdkapa bort till rätt bredd alltså?
 
D Daniel Gernandt skrev:
Ska mäta när jag kommer hem. Tror inte det ser ”blaffigt” ut med så bred bräda. Iofs ska knutarna bli i samma färg som huset då vi målar om.
Du väljer självklart den bredd som passar😃 Jag tog bara den bredaste jag hanterat utifrån att det såg brett ut.
Finns från 22* 95 mm och uppåt. Bara att mäta och handla.
Det är råplan som är standard för knut och foder, åtminstone det jag använt med stående panel.
 
S
De har väl bara breddsågat samma paneltyp som de satte upp på fasaden.
För att det ska bli rätt så är den inte spontad utan falsad.

D Daniel Gernandt skrev:
Typ köpa z-panel och längdkapa bort till rätt bredd alltså?

Kapar gör man tvärs fibrerna och klyver gör man längs med fiberriktningen. Så när du kapar så bestämmer du längden och när du klyver så bestämmer du bredden. 😁
 
  • Gilla
Daniel Gernandt
  • Laddar…
Kan tillägga att jag även använder dimensionen 28 mm som håller högre kvalite.
Alltid till vindskivor och takfotsbräda, men även till foder och knutbräda.
Men kan få beställas när det gäller längre till vindskivor.
 
A AndersS skrev:
Du väljer självklart den bredd som passar😃 Jag tog bara den bredaste jag hanterat utifrån att det såg brett ut.
Finns från 22* 95 mm och uppåt. Bara att mäta och handla.
Det är råplan som är standard för knut och foder, åtminstone det jag använt med stående panel.
Satte dit 195 bräda. Blev kanon!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.