Hur sköter man om snickerier, vita detaljer som knutarna på huset?
Huset är målat rött träpanel, ska målas om nästa år.
I år tänkte vi mest putsa till det yttre lite som att tvätta o måla knutarna kanske...på vilket sätt görs detta?
Är ju svarta prickar här o var, mögel antar jag. Räcker algtvätt?
Altanen är också vitmålad, men smutsig. Algtvätt?
Grumme-såpa, funkar det?
 
I min del av Sverige har man inte vita knutar utan de är faluröda som resten, så just knutarna vet jag inte. Men vindskivorna är vita och dem gjorde vi inget med alls innan det var dags att måla om dem. Veranda o. dyl. har jag skurat med Grumme-såpa och en rejäl rotborste, det funkade. Möjligt att det finns effektivare medel.
 
Tack för ditt svar! Jo jag funderar också på såpa! Använde du gul eller grön såpa? Är det någon skillnad tro? :)
 
Läste nånstans att gul och grön såpa är exakt samma sak nuförtiden. De säljer tydligen båda varianterna för att en del kunder är vana vid att köpa gul och en del är vana vid att köpa grön.
 
Gul och grön såpa är helt riktigt samma sak. Vill du ha en riktigt bra såpa kan jag annars rekomendera linoljesåpa. Vi köper hos Gysinge men det finns kanske andra fabrikat?
 
Vet du om den säljs nån annan stans än i Gysinge? Där har jag inte precis vägarna förbi...
 
Ingen aning faktiskt men dom har postorder. Det finns ju fler tillverkare av linoljefärg - jag Googlade på linoljesåpa och fick många träffar, Byggfabriken bla. Annars är väl vanlig såpa OK om du inte hittar den.
 
Hej igen! :cool:

Fråga om; altanräcket som ju är vitmålat men sprucken färg och flagar...målar man med fönster-dörrfärgen för utomhusbruk? (oljefärg) Eller annan färg som gäller där?
Skrapa lös färg o grundmåla trärent förstår jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.