Det finns några trådar i ämnet men jag tänkte vara så oartig att jag startar en egen. Den iskalla sommaren har gjort så jag varit rätt befriad från kryp hemma, nu har dock värmen väckt dom och det är värre än på många år... Regnet har väl gjort att de haft gott om platser att yngla av sig på. Min tomt är runt 4000 kvadrat, delvis sankt, dock utan vattenspeglar om det inte regnat. Nästan bara kortklippt gräsmatta förutom en slänt och en jordkällare men det är torra platser. På tomtgränsen går en dikesanvisning och där är det blött men det är inget att göra åt.

Funderar på en attackplan: Bita ihop och köpa en Mosquito magnet eller liknande maskin trots att runt 5000 på ebay plus en signifikant månadskostnad känns surt. Sen spä på med fler åtgärder. Det finns ju en uppsjö av maskiner som fungerar på olika sätt, Amplecta, Megacatch och allt vad de heter. Om jag sätter en budget på 4-7 000, vad skulle kunna vara en bra uppsättning? Kanske det är en bättre idé att köpa flera mindre maskiner och placera ut strategiskt? Jag har förstått att för att locka till sig bitande knott så krävs koldioxid eller doft, vanliga ljusfällor duger inte och flugor har jag inte problem med.

Tänkte även bygga ett par fladdermusholkar men jag vet inte hur stor skillnad det kan göra. Fast det är coola djur så jag har gärna lite fladdermöss som flaxar omkring. Har sett dom här vid nåt tillfälle men dom bor nog längre bort.

Passiva fällor, hemmabyggen: Förutom maskiner tänkte jag smacka på med klassiska flaskfällor typ hqdefault.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Ett tiotal sådana på olika platser med socker, jäst och såpa?

I min ungdom pysslade jag hemma med att blanda socker, jäst och vatten i stora hinkar. Hinkarna från den verksamheten råkar finnas kvar så 2-3 större fällor kan också tillverkas. Vet inte hur "flasktoppen" då ska konstrueras men det löser sig väl, En kub bakjäst kostar inte mycket och bör kunna göra tjänst i två veckor? Folk pratar om att man måste byta innehållet varje dag men om man blandar rätt tycker jag det borde kunna jäsa länge och ge ifrån sig koldioxid för att locka de små kräken.


Spånar lite här och tar gärna emot tips på hemmabyggen och fabriksprodukter som haft bekräftat bra effekt, all input är välkommen. Och trevlig helg på er.:)
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Testade just grillmetoden för 2 nätter sen och var inte imponerad, hade kanske 10 knott på grillen, man det kan ju bero på vad som helst.

Vilken fälla man än gör kan man nog med fördel komplettera med ljus. Hade fönstret öppet en stund den gångna natten och fick in rejält med knott som lockades runt taklampan innan jag hann stänga fönstret. Jag kunde inte swatta alla så jag strök helt enkelt lampan med matolja och efter några minuter var det knottfritt och lampan såg riktigt oaptitlig ut täckt av småkryp....
 
Jag hade satt upp ett dussin fladdermusholkar till att börja med. De är enkla att bygga och kostar bara lite virke. Får du fladdermössen att trivas så kanske du kan få omkring 50000 knott uppkäkade varje natt och det borde göra stor skillnad. Helt underhållsfritt och utan driftkostnader, dessutom. Den enda risk jag ser är att man får oönskad fladdermusguano på bilen, altanen, taket osv.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi har en gård här i norra delarna av landet med både skog och en bäck där myggor, knott och broms frodas. Vi har även sedan många år tillbaka haft fladdermöss på tomten men dessa har inte gjort någon större nytta som man märker av. En massa fåglar i området också men dessa äter nog inte tillräckligt.
Så för att åtminstone minska ohyrans mängd till en behagligare nivå så köpte jag in en Mosquito Magnet Executive (batteridriven med en större behållare och täckområde) på eBay som nu fått jobba i 4-5 år. Den fylls med mygg framförallt men även knott och broms. Sistnämnda är dock relativt sällan.
Tyvärr är denna lösning inte helt gratis, en P10-tub i månaden under högsäsong, men man märker av en skillnad. Helt tomt blir det inte, men man kan nu sitta utomhus och äta utan att behöva tillbringa halva tiden till att vifta bort dessa minivampyrer.
Som notering kan dock nämnas att jag inte använder några tabletter i maskinen utan det är bara gasol och batteriet som nyttjas.

Värt att tänka på när man införskaffar dessa elektromekaniska lösningar är att dessa sällan kan känna av väder och framförallt vind på ett vettigt sätt. Så under blåsiga dagar när ohyran lyser med sin frånvaro så står dessa maskiner och bränner gasol i onödan. De kan förstås finnas uppgraderade versioner som inte jag känner till, men då jag jagade runt efter lösningar så kunde de bara ställas in schemamässigt. Vind, regn och temperaturer tog maskinerna inte hänsyn till.
 
Squall Leonhart skrev:
Vi har en gård här i norra delarna av landet med både skog och en bäck där myggor, knott och broms frodas. Vi har även sedan många år tillbaka haft fladdermöss på tomten men dessa har inte gjort någon större nytta som man märker av. En massa fåglar i området också men dessa äter nog inte tillräckligt.
Det är just därför jag tycker att man ska sätta upp ett dussin holkar med en gång. Man behöver nog en rejäl fladdermuspopulation för att det ska bli någon märkbar effekt. Det kanske till och med är vettigt att sätta upp 20 holkar på en gång.
 
Hemmakatten
Vi har fladdermöss. Hur många vet jag inte men man ser en 4-5 stycken flyga förbi i olika storlekar. En fladdermus hade skaffat sig dagsovplats under trappen till gäststugan. Har också funderat på att bygga fladdermusholkar men inte kommit till skott ännu. Dock har vi förvånansvärt lite mygg jämfört med andra så fladdermössen har säkert hjälpt till. Har för mig att jag läst att en fladdermus kan äta upp till 7000 mygg per dygn men är osäker på om det stämmer.
 
C
gaffa skrev:
om man blandar rätt tycker jag det borde kunna jäsa länge och ge ifrån sig koldioxid för att locka de små kräken.
Borde det inte gå att knåpa ihop en kombinerad mojäng för tillverkning av starkvaror och infångning av knott? Två knott i en smäll så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.