Jepp, hoppas ni kan hjälpa mig med förslag på åtgärder. Detta kanske har avhandlats tidigare men hoppas ni har tålamod att läasa igenom problematiken.

Halva mitt hus har krypgrund, resten källare. När jag nu var och kröp lite i krypgrunden och kikade på bärlinor etc upptäckte jag till min fasa att delar av krypgrundens bärlinor inte var förankrade i marken. Grunden är uppmurad med betonghålssten, fastgjutna direkt på marken. Problemet är att diverse vårfloder troligen spolat med sig delar av jordmassan som grunden står på. Huset är från 1935 och mig veterligen finns där inga direkta sättningar.

I och med att jag är på g med att installera värmepump istället för dagens vedeldning är jag givetvis en smula nervös för ökad fukt i krypgrunden. Tanken är därför att den ska rensas upp, eventuellt gräva ut en hel del sand och hiva in tvättad makadam samt plast. Kanske dessutom isolera när jag ändå är där och meckar.

Men, hur tusan ska jag fixa till de ställen där krypgrunden inte är förankrad i marken? Det kanske bör tilläggas att grunden är låg, från 20 - 50 cm i höjd så utrymmet är begränsat.

Så alla snillen, förslag mottages hjärtligt.
 
Kan du inte mura upp med lekablock på de ställen där det fattas?

Det gjorde jag på vårt hus eftersom jag var tvungen att byta 7 m av syllen (20x20cm stock), vilket medförde att jag även tog bort en bit av den gamla stenfoten (som var extremt ojämn granit). Jag hissade upp med domkraft typ 2 cm, gjöt en liten platta, murade upp med leka, och sedan sänkte jag ner huset igen på den nya delen av grunden.
 
Hmmm, kanske skulle låta sig göras. Då skulle man dessutom kunna "fördjupa själva grundmuren så att man kan gräva ut så att det blir plats för makadam etc... Ingen dum idé alls!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.