Hej !
Har klantat mig och skruvat ut en fjädrad justerbult under en skjutdörr så att den s.a.s. har lämnat gäng och hänger i fjädern. Problemet med att skruva in den igen är att spalten där man kommer åt att skruva är max 2,5 cm hög så det finns inte plats för hylsor eller liknande. Jag har hittills svurit och inte lyckats få tillbaka bulten i hålet igen eftersom jag inte har något att trycka upp bulten med samtidigt som jag vrider på blocknyckeln.
Vet ni om det finns någon specialare för detta ?
Ex. en blocknyckel som är täckt över ena sidan så att den s.a.s. blir en slags halvöppen hylsnyckel - fastän oförändrad i tjocklek/profil ?
 
Staffans2000
Pressa upp skruvskallen med en kofot eller annat lämpligt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Går det inte att hänga av dörren?
 
Såna lägen som gjort att min kniv inte är det minsta vass, skydda golvet/underlaget (t.ex med en tunn & flexibel skärbräda) och använd valfritt brytverktyg!
Annars går det att göra det komplicerat, men om jag förstått din förklaring lär det här räcka :)
 
Det går även att klippa till en bit i papp eller plåt och tejpa fast på blocknyckeln eller om det inte krävs så hårt tryck bara tejpa under öppningen.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Ett utmärkt tillfälle att investera i en komplett uppsättning Wera Joker! Vad jag förstått så finns det en typ av 'stopp' på den öppna delen.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen ! Näe- kofot och avhängning är inte något alternativ. Dörrjä....veln (skjutparti i glas är facktermen) är av det lite dyrare slaget och väger säkert en bit över 100 kg, den glider fram och tillbaka på en snygg aluskena, så det gäller att hantera det lite lätt på handen....... kofoten sparar jag för dörrförsäljare - men tack för tipset :)

Ska försöka modifiera blocknyckeln enligt hydrolifts idé alternativt kika på den typ av nyckel som Fluxor länkar till. Såg att Bahco hade någon slags släkting med samma grundidé. Det borde gå att loc-tite:a fast en liten platta under huvudet på blocknyckeln så att den håller emot tillräckligt hårt för att jag ska kunna pressa in bulten i gäng igen.

Tack för stödet
Med vänlig hälsning Jörgen
 
Varför skulle det inte fungera att pressa upp skruven med något? Behöver ju inte vara en kofot, men något mer lämpligt enligt K_arlstrom förslag ovan, träbit, gaffel eller vad du har till hands.
 
Knacka in en träkil under skruven kanske?
 
Bahco har en väldigtliten behändig sats. Nyckeln går att skruva med åt båda hållen. Bitsen åker inte igenom. Om bitsen är för lång kan du ta av lite på sexkantsfästet.

Bahco bitsats med 26 delar inklusive spärrnyckel, adapter och olika bits, presenterad i orange och svart förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bahco skruvnyckelsats med bits och sexkantshylsor i en öppen orange och svart förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Pressa upp skruvskallen med en kofot eller annat lämpligt.
Det är alltid lika roligt att citera sig själv!
Varför i hela friden går det inte att putta upp skruven med en kofot eller annat don?
Här är det dags för en bild!

Staffan
 
De där svarta järnbanden som kommer kring virkesknippor brukar vara bra till sånt där om man filar ändan rund och fin. De är fjädrande och böjliga och ställer till färre skador än en kofot.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Vissa behöver en orsak för att motivera att köpa nya verktyg. Detta kan vara just en sådan grej.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Jag vill se en bild på problemet. Jag har själv, liksom många andra, många gånger hamnat i omöjliga trångmål, vilka alla till slut löses. Det bygger en del erfarenhet i form av lösningar på "omöjliga" problem
 
M
Ett annat alternativ är att limma fast en bit plåt på blocknyckel, då får man lite bättre hållbarhet
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.