Hej!

Detta är nog inte första gången någon beskriver detta men här kommmer det...

Jag och min KA uppmäter ett relativt fuktvärde på Rf90% i båda badrummen innan kakelsättningen ska börja om någon vecka. Rekommenderat värde (beroende på vilka material man använder) är kring Rf85% eller lägre innan man sätter något tätskikt inför kakel/klinkers i badrum.

Som jag förstått det så är det upp till kakelsättaren att bedömma om det är tillräckligt tort, dvs. utföra en mätning av grunden som visar att han kan utföra ett arbete enligt "säker vatten - GVK". Kakelsättaren använder i detta fall husfirman som hjälp för att göra en kontroll. Mätningen visar på Rf75%. En ganska stor skillnad ifrån vårat uppmätta värde om Rf90%. Båda har använt samma metod som jag tolkat det dvs. med dioder som mäter 10 cm ner i grunden (ej borrat).

Här står jag nu och begärt in kavlitetsdokumentationen från kakelfirman som intyg på att han utfört ett godkänt arbete enligt GVK. Men vad kan jag mer göra? Visst försäkringsbolagen är säkert nöjda så länge den sakkunnige kakelsättaren intygar att arbetet utförst på ett korrekt sätt. Men jag ska erkänna att jag själv tycker det känns lite konstigt att de dels uppmäter så olika värde samt att kakelsättaren inte gör en nogare mätning när två mätningar visar så vitt skilda värden...

Vad kan jag göra mer, gör jag vad jag kan? :(
 
Är det någon av er som använder kalibrerad utrustning?
 
varför borrar ni inte istället?

Eller ta dit en firma som kan göra riktiga fuktmätningar.

Känner du dig osäker på om plattsättaren / husföretaget gör det rätt så ta upp det med dom, det är ju ditt badrum som ev kommer att få en skada...
Sen tycker jag att KA ska dra i bromsen om det är så skilda värden
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
nino skrev:
varför borrar ni inte istället?

Eller ta dit en firma som kan göra riktiga fuktmätningar.

Känner du dig osäker på om plattsättaren / husföretaget gör det rätt så ta upp det med dom, det är ju ditt badrum som ev kommer att få en skada...
Sen tycker jag att KA ska dra i bromsen om det är så skilda värden
Kan KA dra i bromsen?

Borra eller ej, det valet måste väl kakelsättaren eller husfirman ta?
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Är det någon av er som använder kalibrerad utrustning?
Enligt min KA så är hans det.
 
Enligt kakelsättaren så arbetar han inte under GVK utan istället BVK eller något. Han menar att bara rörläggare följer GVK... Förstår inte alls längre nu.

Enligt kontrakt så ska han utföra arbetet enligt "säker vatten" vilket jag inbillat mig innebär GVK? Eller? I klntraktet står även att ett våtrumscertifikat ska kunna uppvisas.

Han menar att han inte kan uppvisa något kvalitetsdokument enligt GVK utan istället ett dokument enligt BVK typ.

Phew.... Hjälp
 
Plattsättare följer väl BKR och rörisar Säker vatten. Som jag fattat det iaf...
 
Mell skrev:
Plattsättare följer väl BKR och rörisar Säker vatten. Som jag fattat det iaf...
Okej, så det kvalitetsdokument som kakelfirman tar fram och visar att han kontrollerat och säkerställt att grunden inte är för fuktig är enligt BKR?

Kallas det dokumentet något?
 
Det finns ju en del olika förkortningar i byggbranschen...

Säkert vatten är ett regelverk som VVS firmor skall följa vid rördragning. Det tar upp saker som att inga skarvar på tappvattenrör får finnas inne i väggar. Det är som sagt rörfirman som skall följa dett regleverk, men vissa av reglerna påverkar även saker som gäller plattsättning. VVSaren måste ha viss medvetenhet om plattsättarnas regelverk.

BKR är en förening för certifierade plattsättare. De ger blandannat ut brnaschregler, BKR reglerna. Denna reglesamling handlar framförallt om hur man skall få till ett tätt tätskikt före plattsättning (det finns inget i BKR reglerna om hur det skall se ut, gogsprång osv, alltså inget av det estetiska). För att plattsättningen skall bli bra så måste underlaget vara bra, därför går BKR även in på konstruktionen av huset, liet om bjälklaget bärighet osv. För att tätskiktet skall bli bra så måste även regler om rördragning, framförallt genomföringar följas, Bkr styr då även saker som hur nära en vägg man får placera en golvbrunn osv. Saker som VVS firman måste hålla sig till.

GVK är egentligen motsvarigheten till BKR för plastgolv, och väggar. En branschorganisation för golvläggare. Deras regelverk styr hur man skall få till ett tätskikt med plastmattor. Framförallt utan kakel.

MEN efterssom en tätskiktsmetod som gillas av en del går ut på att man sätter en typ av plasmatta enl. GVK reglerna, och sedan kaklar på den, så finns det ett kraftigt överlapp mellan BKR reglerna och GVK reglerna. Dessa är inte lika, många gör felet att de följer båda regelverken, tar det "bästa (=enklaste)" ur resp. regelverk.

Man måste fullt ut till punkt och pricka följa antingen ALLA reglerna i BKR, eller ALLA reglerna i GVK, man kan inte blanda.

Utöver dessa regelverk så måste man följa monteringsanvisningar från resp. materialtillverkare, och enl. regelverket så får man oftast inte blanda material från olika tillverkare. Använder du tätskiktsfolie från en tillverkare, så måste du använda exakt det lim som föreskrivs i anviningarna, och den fogremsa osv. Ex. så tillåter GVK reglerna att man använder vanligt gips även i våtzon 1, men flera tillverkare av tätskikt anger att det SKALL monteras på våtrumsskivor (myckt dyrare skivor) i zon1, Då gäller tillverkarens anvisning.

Sedan så fuskas det oerhört mycket med certifieringen. Ex. BKr har en certifiering där dels ledningen för firman skall gå vissa kurser, samtliga som arbetar med tätskikt/plattsättning på firman skall gå ett antal kurser hos BKR OCH en eller två kurser hos tillverkaren av tätskiktet. Då är de certifierade för just det fabrikatet, använder de något annat så gäller inte certifieringen.

Många mindre nogräknade firmor har en chef som gått "sina" kurser, kanske tom förnyat sitt cert. Men sedan plockar de upp någon från gatan i Litauen och sätter in som plattsättare här i Sverige, och hävdar att de är certifierade. Åtminstone för något år sedan så gavs BKR kurserna inte på något annat språk än svenska, så får du en plattsättare som inte kan svenska så är han med stor sannolikhet inte certifierad.

På samma sätt så ger inte Biltema, eller Bauhaus certifieringskurser för sina egna fabrikat (Bauhaus säljer även ett "stort" fabrikat som jag tror kan certifiera). Så en firma som använder tätskiktsprylar från Biltema är per definition inte certifierad, även om prylarna säkert kan vara helt OK.
 
Alla tre regelverken finns på nätet googla på säkert vatten, BKR, GVK. De är ganska lätta att läsa och förstå, och typ 15 20 sidor, varav man nog bara behöver titta på 5 - 10 sidor som egentligen handlar om regler.
 
BKR håller kurser på iaf polska.

KA är väl kvalitetsansvarig? jag har iaf varit på jobb där KA har sagt att jag måste göra fuktprov och på jobb där KA har sagt att fukten är för hög så det måste väntas.

Vad sa plattsättaren då du talade om att du och KA har mått 90% RF?
 
nino skrev:
BKR håller kurser på iaf polska.

KA är väl kvalitetsansvarig? jag har iaf varit på jobb där KA har sagt att jag måste göra fuktprov och på jobb där KA har sagt att fukten är för hög så det måste väntas.

Vad sa plattsättaren då du talade om att du och KA har mått 90% RF?
Han ville även säkerställa det och tog då hjälp av husfirman att kontrollera värdet vilket alltså var Rf75%.
 
Det är väl just för sånna här situationer som ka finns? Har han mätt för hög fukthalt är det det som gäller. Om det sedan blir tjafs om vems fuktmätare som visar rätt så skall det fram kalibreringsprotokoll som visar när den senast kalibreras och hur ofta det skall göras. Finns inte det får man ta in någon som vet vad han gör.
 
Husfirman har tyvärr ett ganska starkt incitament för att visa på lägre värden och komma igång så fort som möjligt med tätskikt och plattor. Jag skulle väl hoppas att man inte är så förslagen, men jag hade inte litat på det.
Provtagning av fukt i platta är tyvärr ganska svårt, även om man tar ett borrprov.

Hur länge sedan var det plattan gjöts samt hur har den fått torka under tiden? Har den haft värmestöd osv... ett annat sätt att uppskatta om det fortfarande vandrar stora mängder fukt ur plattan är ju att täcka över 1m2 under ett dygn. Då får du svaret på om den fortfarande släpper ifrån sig stora mängder vatten.

Lite vatten kommer det att vara kvar länge - men det gör inget för plattan kan torka åt flera håll.
 
mariatherese skrev:
Husfirman har tyvärr ett ganska starkt incitament för att visa på lägre värden och komma igång så fort som möjligt med tätskikt och plattor. Jag skulle väl hoppas att man inte är så förslagen, men jag hade inte litat på det.
Provtagning av fukt i platta är tyvärr ganska svårt, även om man tar ett borrprov.

Hur länge sedan var det plattan gjöts samt hur har den fått torka under tiden? Har den haft värmestöd osv... ett annat sätt att uppskatta om det fortfarande vandrar stora mängder fukt ur plattan är ju att täcka över 1m2 under ett dygn. Då får du svaret på om den fortfarande släpper ifrån sig stora mängder vatten.

Lite vatten kommer det att vara kvar länge - men det gör inget för plattan kan torka åt flera håll.
Det är ca 15 veckor sedan.
Ingen torkfläkt eller golvvärme används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.