Har en Jonsered FR2113A åkgräsklippare som följde med vid husköpet.

Är inne på att byta knivar på den. Har laddat ner manualen men där står bara att man ska låta ett proffs göra jobbet.

Det utesluter visserligen mig, men jag vill inte ge mig så lätt. Är det någon som har erfarenhet av att byta knivar på den här eller en liknande modell?

Verkar inte gå att fälla upp klippaggregatet så jag misstänker det är ett kluddigt jobb...

När jag ändå är på gång kan jag även passa på att fråga om någon har erfarenhet av att byta till mulchingknivar? Hörde från ett serviceställe att det skulle fungera hyfsat bra fast den inte är anpassad för mulching i övrigt, och det hade varit skönt att slippa byta ut hela klipparen när jag är nöjd med den i övrigt, men verkligen vill slippa kratta 6000 kvadrat...
 
hsd
Det ska väl vara mulcherknivar på den
för att komma åt knivarna ska drivremmen lossas, har Du bruksanvisningen annars kan den finnas på nätet
det är viktogt att dra fast kni arna ordentligt och därför brukar de sitta fast rejält när de ska lossas
ofta räcker det att slipa knivarna, kolla bara att det inte blir obalans
 
  • Gilla
Billy gates
  • Laddar…
Knivarna jag blev rekommenderad heter oregon gator. Det sitter inga mulching knivar monterade original som jag förstått det.

Hur kontrollerar eventuellt justerar man en obalans?

En dum fråga, men lägger man hela gräsklipparen på sidan? Rädd att göra fel och få problem med olja och bensin som rinner över...
 
Redigerat:
Hej!
Jag har en likadan gräsklippare och jag lyfte på klippbordet för ca en vecka sedan och såg att knivarna var mycket dåliga. Slipade dock upp dessa med vinkelslipen och efter det klipper den jättefint. Testa det först, du spar säkert tusen kronor på det.

Mvh
Tobbe
 
Har du 2113MA modellen? För på den verkar man kunna lyfta på klippbordet. Annars får du gärna berätta hur du gjorde. Men hursomhelst, tack för tipset om slipning med vinkelslip!
 
Ja det stämmer, jag har en ma, men jag gissar att det borde gå även på din. Jättesvårt att beskriva, först kändes det rätt så krångligt men visade sig vara enkelt. Lossa plastkåpan längst fram (den under styrstången och ovanför själva klippbordet) på insidan av plaskopan finns en beskrivning hur du viker upp klippbordet.
 
hsd
När knivarna slipas undvik överhettning för då släpper härdningen
 
Helt rätt, ta det försiktigt men om alternativet ändå är att byta knivar och man vill ha den vass utan att ta bort knivarna så är det ett alternativ
 
Har precis varit och köpt nya knivar. Tanken är att testa de nya mulchingknivarna och att slipa de gamla och ha i reserv.

På min modell 2113A måste man köra upp klippbordet på något så man kommer åt underifrån. Omständligt men verkar vara enda sättet. Var inne på ett serviceställe jag frågade. Önskar det var en 2113MA jag hade.
 
  • Gilla
Ekbacken1
  • Laddar…
hsd
Ta bort knivarna å spänn fast i skruvstycke eller arbetsbänk
använd flapdisk (skiva med silppapperslameller) så går det lätt.
kolla balansen med ett borr i centerhålet,då ser man om den väger jämt
 
Ok, ja har du redan nya knivar så kör med dem istället.

Ja säger dom så på service stället så är det nog så men jag tycker att det låter konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.